Anonym (F) skrev 2024-06-02 10:30:10 följande:
Jag tycker faktiskt att begreppet har gått till överdrift. Det är en sak att man förlöjligar en kultur, men som det är idag så "får" man inte använda element från andras kulturer oavsett om man inte gör det pga bristande respekt. Läste lite grann av uppsatsen som länkades där det stod att man t ex inte skulle kunna ha en bindi bara för att man inte tillhör den kulturen. Det betyder ju också att inte en enda person utanför de karibiska öarna får ha dreads t ex. Sedan med musiken, samma där, ingen utanför de karibiska öarna får spela nånting som påminner om reggae, glöm hela ska-kulturen t ex! Ingen person utom riktigt mörkhyade får ägna sig åt soul, funk, r 'n b, blues och jazz. Och gud nåde den som inte är persier som har på sig paisley!! Jag ska genast gå och bränna upp mina snygga topar och klänningar, förlåt mig så mycket att jag inte tänkte på det!
Den här snöflingehysterin går för långt! Säg ifrån när det är uppenbart respektlöst och låt andra människor leva sitt liv som de vill!
Det landade vi också i, när vi diskuterade frågan.
Och som beskrevs ovan, att det blir "dubbelfel" när man blandar?
Det vore en väldigt trist och torftig värld att leva i känner jag.
Däremot att liksom "göra narr" av en kultur eller ett kulturellt uttryck är inte okej.
Att liksom driva med en förekomst av något som verkar udda för en själv. Låt så vara då, du själv behöver ju inte bära det smycket eller ha ditt hår i sådan frisyr...