• Anonym (Introvert)

Rumskompis har sex

Jag bor ihop med min bästa vän och det fungerar till 99% men inte när det gäller att ha folk hemma på besök. 

Jag är introvert och hsp och har väldigt svårt för nya personer och socials sammanhang. När hon tar hem folk vill jag antingen inte vara hemma eller bara på mitt rum. 

Nu sist hade hon en kille hemma och de hade sex och vi sover vägg i vägg så jag hör exakt varenda detalj. Det slutade med jag gick hemifrån och har nu sovit hos min andra vän i en vecka. 
    Min kompis vill jag kommer hem och jag har noll lust vara hemma längre och känner mig extremt respektlöst behandlad. 
    Min vän tycker jag ska ?ta det som en vuxen? och bara släppa det. Hon är sur oxå för jag gick hemifrån och hon tycker jag skulle knackar på i stället för dragit. 

Jag känner inte jag vill bo ihop mer och vill ha mitt space och hon tycker jag överreagerar. Vad hade ni gjort? Överreagerar jag? 

• Svar på tråden Rumskompis har sex
  • Anonym (?)
    Anonym (Introvert) skrev 2024-06-04 12:04:00 följande:
    Rumskompis har sex

Jag bor ihop med min bästa vän och det fungerar till 99% men inte när det gäller att ha folk hemma på besök. 

Jag är introvert och hsp och har väldigt svårt för nya personer och socials sammanhang. När hon tar hem folk vill jag antingen inte vara hemma eller bara på mitt rum. 

Nu sist hade hon en kille hemma och de hade sex och vi sover vägg i vägg så jag hör exakt varenda detalj. Det slutade med jag gick hemifrån och har nu sovit hos min andra vän i en vecka. 
    Min kompis vill jag kommer hem och jag har noll lust vara hemma längre och känner mig extremt respektlöst behandlad. 
    Min vän tycker jag ska ?ta det som en vuxen? och bara släppa det. Hon är sur oxå för jag gick hemifrån och hon tycker jag skulle knackar på i stället för dragit. 

Jag känner inte jag vill bo ihop mer och vill ha mitt space och hon tycker jag överreagerar. Vad hade ni gjort? Överreagerar jag? 

Insett att boendeformen inte är något för mig och flyttat till eget
  • Anonym (Ellis)

Bor man med en kompis så kan den sortens saker hända. Hade ni inget tydligt avtal om att ni inte ska ta hem sexpartners till lägenheten så har hon har inte gjort något fel.

Samtidigt kan jag förstå att du inte gillade det. Just att höra andra ha sex upplever nog de flesta som mer påträngande än att höra några som sitter i vardagsrummet och pratar. 

Om du ska bo ihop med någon behöver du nog hitta någon likasinnad och göra upp tydligt från början om vad som gäller.

• Anonym (fdPåJakt)
    Anonym (Ellis) skrev 2024-06-04 13:44:53 följande:

Bor man med en kompis så kan den sortens saker hända. Hade ni inget tydligt avtal om att ni inte ska ta hem sexpartners till lägenheten så har hon har inte gjort något fel.

Samtidigt kan jag förstå att du inte gillade det. Just att höra andra ha sex upplever nog de flesta som mer påträngande än att höra några som sitter i vardagsrummet och pratar. 

Om du ska bo ihop med någon behöver du nog hitta någon likasinnad och göra upp tydligt från början om vad som gäller.

Jag tycker att det är väldigt konstigt att en del personer ogillar att höra andra ha sex. Är ni sådana som även ogillar porr och erotik?

Jag tycker det är väldigt trevligt att höra andra sexa... kan t o m bli lite tänd på det, precis som när jag ser någon erotisk film eller p-rulle.

TS, jag tycker att du överdriver lite grann. Prata och kommunicera med din kompis med vad du tycker är ok och inte... sätt upp gemensamma regler för vad som gäller... eller skaffa dig en egen bostad.
  • Anonym (Ellis)
    Anonym (fdPåJakt) skrev 2024-06-04 13:50:28 följande:
    Jag tycker att det är väldigt konstigt att en del personer ogillar att höra andra ha sex. Är ni sådana som även ogillar porr och erotik?

Jag tycker det är väldigt trevligt att höra andra sexa... kan t o m bli lite tänd på det, precis som när jag ser någon erotisk film eller p-rulle.

TS, jag tycker att du överdriver lite grann. Prata och kommunicera med din kompis med vad du tycker är ok och inte... sätt upp gemensamma regler för vad som gäller... eller skaffa dig en egen bostad.
    Tänder du på blottare också? Att få sig andra människors sexliv serverat, utan att ha en chans att tacka nej, är det väldigt många som ogillar.
  • Anonym (P)
    Anonym (Ellis) skrev 2024-06-04 15:25:03 följande:
    Tänder du på blottare också? Att få sig andra människors sexliv serverat, utan att ha en chans att tacka nej, är det väldigt många som ogillar.
    Vad har blottning med sex att göra?
  • Anonym (fdPåJakt)
    Anonym (Ellis) skrev 2024-06-04 15:25:03 följande:
    Att personer visar upp sitt kön för andra personer tycker inte jag är samma sak som att höra när grannarna sexar.... går inte att jämföra. Tungan ute Svaret på din fråga blir "nej", det tänder inte jag på, även om det skulle vara en kvinnlig blottare (jag är man).
  • Anonym (Introvert)

Det är min bästa kompis som bor i min lägenhet. 

Jag kollar varken på porr eller erotik och har jätte svårt för nya människor överlag och behöver vila mycket när jag varit i sociala sammanhan. 

Min vän vet hur jag är så jag tycker det är respektlöst av henne. Mitt hem är min fristad där jag kan skydda mig från saker jag upplever jobbiga och enda stället jag kan återhämta mig. Nu känner jag mit jätte obekväm hemma 

• Anonym (Ellis)
    Anonym (Introvert) skrev 2024-06-04 18:56:58 följande:

Det är min bästa kompis som bor i min lägenhet. 

Jag kollar varken på porr eller erotik och har jätte svårt för nya människor överlag och behöver vila mycket när jag varit i sociala sammanhan. 

Min vän vet hur jag är så jag tycker det är respektlöst av henne. Mitt hem är min fristad där jag kan skydda mig från saker jag upplever jobbiga och enda stället jag kan återhämta mig. Nu känner jag mit jätte obekväm hemma 

Men det är inte bara ditt hem. Delar man så behöver båda anpassa sig efter varandras behov. Att kunna ha kompisar på besök och pojkvän som sover över kan vara lika viktigt för henne som återhämtning i ensamhet är för dig.

Är det din lägenhet eller hennes? Det blir ju lite så att den som står på kontraktet är den som bestämmer i slutänden, och den andra får anpassa sig eller flytta ut.
  • Anonym (Introvert)
    Anonym (Ellis) skrev 2024-06-04 19:14:42 följande:
    Men det är inte bara ditt hem. Delar man så behöver båda anpassa sig efter varandras behov. Att kunna ha kompisar på besök och pojkvän som sover över kan vara lika viktigt för henne som återhämtning i ensamhet är för dig.

Är det din lägenhet eller hennes? Det blir ju lite så att den som står på kontraktet är den som bestämmer i slutänden, och den andra får anpassa sig eller flytta ut.

Det är jag som står på kontraktet och hon är inneboende hos mig. 

Jag har sagt att hon ska säga till mig innan hon tar hem folk så jag kan försvinna någonstan så jag slipper. 
    Den här killen var ingen pojkvän häller utan bara någon random. 

• Anonym (Ellis)
    Anonym (Introvert) skrev 2024-06-04 19:24:36 följande:

Det är jag som står på kontraktet och hon är inneboende hos mig. 

Jag har sagt att hon ska säga till mig innan hon tar hem folk så jag kan försvinna någonstan så jag slipper. 
    Den här killen var ingen pojkvän häller utan bara någon random. 

Då är det kanske läge att säga åt henne att det är dags att hon flyttar?
  • Anonym (Inte schysst)

Jag förstår dig till 100%. Att ha sex är något som är privat, och andra ska inte behöva höra detta. Om någon skulle höra mig skulle jag tycka att det var jättegenant och jag skulle skämmas. Men det är nya tider, och detta med att respektera andra är inte längre så viktigt. Men många unga är så egoistiska, och tänker inte så långt som att man ska visa respekt.

Kanske att hon ville att du skulle höra, vi har sex! Men det är ju ganska så barnsligt. Annars skulle hon ha tagit hänsyn och de hade skött det snyggt. Om jag vore som dig, skulle jag sätta upp regeln att inget sex hemma hos er.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Lily)
    Anonym (fdPåJakt) skrev 2024-06-04 15:45:20 följande:
    Att personer visar upp sitt kön för andra personer tycker inte jag är samma sak som att höra när grannarna sexar.... går inte att jämföra. // Tungan ute Svaret på din fråga blir "nej", det tänder inte jag på, även om det skulle vara en kvinnlig blottare (jag är man).

De flesta gillar inte att höra andra ha sex. Det är inte konstigt att tycka att det känns obekvämt och obehagligt. Att du tänder på det är ju totalt irrelevant för hur TS känner. Om jag tänder på att bli kallad hora eller slampa i sängen till exempel , ska jag tycka då att andra borde gilla att bli kallade för det också och bara tycka det är sexigt? Bara ett exempel.

Man kan ju tycka att en inneboende har rätt att ha sex i sitt rum men är det någon annan hemma försöker man normalt vara tyst. De flesta klarar att vara hyfsat tysta , det behöver man ju vara när man har barn också, iallafall när de blir lite större. Jag och min sons pappa har haft sex vägg i vägg med hans moster när vi var där och hälsade på.. så ja det går att vara i princip helt tyst om man måste. 

Om TS kompis har högljutt sex fast hon tycker det är jobbigt tycker jag hon ska slänga ut henne.. man ska ju inte behöva hålla sig borta från sin egen lägenhet. 

• Anonym (M)

Det är respektlöst av henne då det är din lägenhet och du skriver att hon vet hur du känner inför nya människor. Sen tror jag också att det kan bli jobbigt om den ena är sexuellt aktiv och den andre inte är det. Hade du haft en pojkvän hade det kanske känts annorlunda. Nu blir du ju lite av "tredje hjulet" varje gång hon drar hem någon.

Tycker det låter vettigast att ni flyttar isär och bor på egen hand.

• Anonym (Introvert)
    Anonym (M) skrev 2024-06-05 07:18:25 följande:

Det är respektlöst av henne då det är din lägenhet och du skriver att hon vet hur du känner inför nya människor. Sen tror jag också att det kan bli jobbigt om den ena är sexuellt aktiv och den andre inte är det. Hade du haft en pojkvän hade det kanske känts annorlunda. Nu blir du ju lite av "tredje hjulet" varje gång hon drar hem någon.

Tycker det låter vettigast att ni flyttar isär och bor på egen hand.

Ja jag är inte sexuellt aktiv pga jag inte tycker om nya människor och har socialfobi. 
    jag vill inte ha en relation och verklige inte en sexuell relation med någon.

Hon fick bo hos mig pga hennes boende situatio blev akut och hon har inte stått i någon bostadskö så länge och hyrt lite i andrahand här och var.

hon har känt mig hela mitt liv så hon känner ju mig utan och innan. Hon vet oxå att jag aldrig tar hem någon utan hon har varit ett undantag för hon är den enda jag litat på. 
    just nu känner jag att mitt förtroende till henne är borta 
    och vet inte riktigt hur jag ska gå vidare för det känns lite som jag förlorat min vän

• Anonym (M)
    Anonym (Introvert) skrev 2024-06-05 09:17:56 följande:

Ja jag är inte sexuellt aktiv pga jag inte tycker om nya människor och har socialfobi. 
    jag vill inte ha en relation och verklige inte en sexuell relation med någon.

Hon fick bo hos mig pga hennes boende situatio blev akut och hon har inte stått i någon bostadskö så länge och hyrt lite i andrahand här och var.

hon har känt mig hela mitt liv så hon känner ju mig utan och innan. Hon vet oxå att jag aldrig tar hem någon utan hon har varit ett undantag för hon är den enda jag litat på. 
    just nu känner jag att mitt förtroende till henne är borta 
    och vet inte riktigt hur jag ska gå vidare för det känns lite som jag förlorat min vän

Förstår det. Och känns det inte bra så bör ni flytta isär. Jag tycker inte du ska låta din sociala fobi kontrollera ditt liv. Jag har också svår social fobi men träffade rätt tjej för mig och nu bor vi ihop. Trodde jag aldrig skulle hända. Men som sagt, det kan kännas som ett ordentligt svek från en vän. Kanske underlättar det om du betänker att hon förmodligen inte förstår hur du känner dig.
Svar på tråden Rumskompis har sex