• Anonym (Sorgsen)

Kläder på begravning

Jag undrar om det är ok att ha en klänning som går lite nedanför knäna med en kavaj ovanpå och lågklackade pumps. Allt i svart. Det är en judisk begravning så jag är osäker på klädseln och speciellt hur lång klänningen borde vara.

• Svar på tråden Kläder på begravning
  • Anonym (X)
    Anonym (Sorgsen) skrev 2024-06-04 20:53:24 följande:
    Kläder på begravning

Jag undrar om det är ok att ha en klänning som går lite nedanför knäna med en kavaj ovanpå och lågklackade pumps. Allt i svart. Det är en judisk begravning så jag är osäker på klädseln och speciellt hur lång klänningen borde vara.

Fråga någon som också ska dit. 
  • Anonym (d)

Ok så jag är inte judisk men googlade "jewish funeral dresscode women" och det verkar som att längden på klänningen är helt ok om man kikar på bilderna&läser lite  :)

• Anonym (Sorgsen)
    Anonym (X) skrev 2024-06-04 21:11:03 följande:
    Fråga någon som också ska dit. 
    Känner ingen som ska dit förutom de närmast sörjande och jag tänker inte störa dem i sorgen med en sån här fråga.
    Anonym (d) skrev 2024-06-04 21:15:31 följande:

Ok så jag är inte judisk men googlade "jewish funeral dresscode women" och det verkar som att längden på klänningen är helt ok om man kikar på bilderna&läser lite  :)

Googlade samma nu när du sa det och såg att man inte ska ha läderskor?! Vet någon något om det? Det stod mörk klädsel (grå, blå, svart) om man inte är familj men frågan är då om helsvart är fel? Undrar om jag är för formell om jag går dit i klänning och kavaj? Borde det bara vara en långärmad klänning? Svårt det här.

• FtS70

Ta gärna med något att täcka håret med. På de många judiska begravningar jag varit har alla män haft yarmulke och kvinnorna scarf eller liknande.

• Anonym (Hoar)

Jag tror, i all välmening, att du funderar för mycket. Det är fint av dig att vilja följa de traditioner och klädkoder som hör till, men samtidigt är det sällan någon som bryr sig ( så länge man är proper). Jag är muslim och har gått på, tyvärr många, begravningar där ickemuslimska vänner till den bortgångne varit med. Visst kan man se en skillnad i klädsel, men man vet att personen i fråga är där för att visa respekt. Har klätt sig fin och försökt sitt yttersta. Aldrig har jag hört någon som helst kommentar för att deras kläder inte på pricken liknar de andras. Jag tycker dina val av kläder låter fint, eftertänksamt och passande. 

• Anonym (Sorgsen)
    FtS70 skrev 2024-06-04 22:03:17 följande:

Ta gärna med något att täcka håret med. På de många judiska begravningar jag varit har alla män haft yarmulke och kvinnorna scarf eller liknande.

Ska scarfen vara svart den med? Jag har en vinröd som kanske kan funka eller så får jag köpa en ny.
    Anonym (Hoar) skrev 2024-06-04 22:06:14 följande:

Jag tror, i all välmening, att du funderar för mycket. Det är fint av dig att vilja följa de traditioner och klädkoder som hör till, men samtidigt är det sällan någon som bryr sig ( så länge man är proper). Jag är muslim och har gått på, tyvärr många, begravningar där ickemuslimska vänner till den bortgångne varit med. Visst kan man se en skillnad i klädsel, men man vet att personen i fråga är där för att visa respekt. Har klätt sig fin och försökt sitt yttersta. Aldrig har jag hört någon som helst kommentar för att deras kläder inte på pricken liknar de andras. Jag tycker dina val av kläder låter fint, eftertänksamt och passande. 

Tack, du kan ha rätt. Jag vill bara inte göra bort mig eller förolämpa familjen på något vis.
  • Cathariiina

Om begravningen sker i Sverige är det svenska regler som gäller, oavsett hur  judiska familjen är. Du kan som icke-jude i Sverige inte förväntas känna till varenda specialregel eller rit. 

Den klädsel du beskriver är alltid OK på en begravning, bara du använder hyfsat tjocka strumpbyxor eller tights eller leggings. Vill du ha tunnare strumpbyxor/thights/leggings, så måste kjolen/klänningen vara lite längre. Annars är det bra så. 

Svar på tråden Kläder på begravning