• Anonym (Provider for everyone but me)

Hjälp mig göra en självisk budget

Det är väl ett angenämt problem att ha på sätt och vis. Att ha "så mycket pengar" och inte veta vad man ska göra med dem.

Jag förstår att detta på ytan kan låta som en slags skryrtråd, så låt mig ge lite bakgrund. Efter min mamma gick bort tog jag totalt ansvar för mitt yngre syskon. I 20 år, från jag var 19 till nu har jag försörjt mitt syskon i någon grad. Ibland helt, ibland har syskonet haft några småjobb eller tillfälliga jobb, och aldrig tjänat så mycket. Du jag har flera diagnoser som gjorde det svårt för mig redan i skolan tog det bara 2 år i "arbetslivet" innan jag blev sjukskriven och sedan sjukpensionär. Jag har alltså försörjt mig, mitt syskon, djur (Mamma lämnade efter sig två hundar), och ibland även syskonet olika partners och vänner som behövt hjälp på sjukersättningen på grundnivå och 1/3- halvt bostadstillägg. Jag klagar på eller ångrar absolut inte en sekund av det, men det har lämnat mig i denna udda "knipa" 

Alla mina pengar har alltid gått till de tre viktigaste sakerna. Hyra, el, mat. Ibland har jag inte ens haft råd med toapapper. Beroende på elräkningen och hur mycket läkarbesök jag haft har jag i snitt klarat oss på 2800-3500 kr i månaden. 

Men slut med klagolåten, det är slut med det nu. Mitt syskon har flyttat och jag har precis fått godkänt för högre bostadstillägg. Plus så klart att det färre magar att mätta, då även hundarna är borta sedan något år och lägre Elräkning. på bara mig och inte tre Pers som de senaste 4 åren. 

Så nu kommer jag ha 6500 kr över efter hyra, el och hemförsäkring, och känslan av att jag själv och mitt är svårt eftersatt men jag vet inte heller vad jag ska göra med pengarna. Hur skulle ni fördela dem om ni var i mina skor. 

• Svar på tråden Hjälp mig göra en självisk budget
  • Fjäril kär

Då skulle jag lägga hälften på sånt som förmodligen hamnat långt efter som tandläkaren,  frisör,  köpa kläder,  uppdatera hemmet , slänga trasiga saker och helt enkelt skaffa en skälig levnadsstandard på olika sätt. 

Den andra hälften skulle jag lägga på sparande. Fördela på långsiktigt sparande och kortsiktigt.  Det kortsiktiga kan vara att spara ihop till en resa i höst  eller kunna unna dig att gå på konsert eller köpa en säng. Det långsiktiga är väl mer för oförutsedda utgifter men också om du vill spara till körkort eller bil eller andra större utgifter du kan ställas inför. 

Svar på tråden Hjälp mig göra en självisk budget