• Anonym (16)

Hur hjälpa min 16 åriga dotter?

Min dotter har gått upp en hel del i vikt under 1 års tid. Det hela började när hon inte längre vill cykla till sin pappa varannan vecka. Hon tog sig då till och Från skolan var dag med cykel ca 4 km om dagen. Idag så går hon knappt 2 km till från skolan från mig. 

Behöver få om mer motion och rörelse i hennes liv igen. Hon spelar Just Dance och Ring Fit ibland på Nintendo och då brukar hon köra någon timme åt gången. Hon själv som vill och tycker det är kul. 

När det gäller maten så försöker jag laga så nyttigt som möjligt samt att vi inte äter mer än vad som ryms på en 23 cm tallrik. Mer protetin, mindre kolhydrater, och grönsaker. Här hemma dricker vi enbart vatten eller PepsiMax på sin höjd. 

Har ni några tips och idéer vad vi kan göra när det gäller motion och även mat ? 

• Svar på tråden Hur hjälpa min 16 åriga dotter?
  • Anonym (Bart)

Är nog inte helt ovanligt att tonårstjejer lägger på sig lite i den åldern. Mycket som händer i kroppen. Är jättebra att man rör på sig, men det är lättare om man gör sånt man tycker är roligt. Ska ju inte kännas som en plåga. Kosten är viktig, så om man kan skippa godis, kakor och annat onödigt sött och bara unna sig sånt på helgen så gör det skillnad.

• Anonym (Bart)

Jag är ingen expert men sett att vi är fixerade vid proteinintag, ofta behöver vi inte så mycket. Och folk är rädda för kolhdrater. Vad är fel på pasta?

• Anonym (16)
    Anonym (Bart) skrev 2024-06-05 09:21:06 följande:

Är nog inte helt ovanligt att tonårstjejer lägger på sig lite i den åldern. Mycket som händer i kroppen. Är jättebra att man rör på sig, men det är lättare om man gör sånt man tycker är roligt. Ska ju inte kännas som en plåga. Kosten är viktig, så om man kan skippa godis, kakor och annat onödigt sött och bara unna sig sånt på helgen så gör det skillnad.

Äter sällan godis och kakor. Inget som äts varje helg här. 
  • Anonym (Bart)
    Anonym (16) skrev 2024-06-05 09:29:37 följande:
    Det är totala mängden rörelse som gör skillnad, och att man gör det regelbundet. Man måste inte tokträna och köra långa pass så man sliter ut sig. Kosten är viktig, men trist om det blir för strikt. Nån bulle kan man unna sig, men kanske inte pizza varje dag, och välj gärna nyckelhålsmärkt bröd. Lingongrova är en stor favorit hos många, men för mycket socker. Välj hellre Lingongrova Special isåfall.
  • Anonym (16)
    Anonym (Bart) skrev 2024-06-05 09:23:40 följande:

Jag är ingen expert men sett att vi är fixerade vid proteinintag, ofta behöver vi inte så mycket. Och folk är rädda för kolhdrater. Vad är fel på pasta?

Handlar om att protein mättar mer så man behöver inte äta mer än vad som behövs och håller sig även mättare längre. 
  • Anonym (M)

Tänk på att också unna er något! Annars verkar ni göra helt rätt. Och sedan är det ju så att man gärna lägger på sig lite pga hormoner i den åldern. Ärligt talat tror jag du drar på lite stora växlar här så länge hon inte är uttalat fet/kraftigt överviktig. Alla personer är inte trådsmala, några extra kilon gör faktiskt ingenting så länge hon mår bra i sig själv. Det tycker jag är viktigare än att hetsa kring vikt och utseende.

• Anonym (16)
    Anonym (M) skrev 2024-06-05 09:36:59 följande:

Tänk på att också unna er något! Annars verkar ni göra helt rätt. Och sedan är det ju så att man gärna lägger på sig lite pga hormoner i den åldern. Ärligt talat tror jag du drar på lite stora växlar här så länge hon inte är uttalat fet/kraftigt överviktig. Alla personer är inte trådsmala, några extra kilon gör faktiskt ingenting så länge hon mår bra i sig själv. Det tycker jag är viktigare än att hetsa kring vikt och utseende.

Ingen av oss har någonsin vart trådsmala och nu har hon gått upp 10 kg på kort tid. 156 cm och väger idag 67 kg. 

Kan ju vara bra att det inte skenar iväg än mer utan att vi istället kanske ser till att minska något. 

• Anonym (M)
    Anonym (16) skrev 2024-06-05 09:47:21 följande:

Ingen av oss har någonsin vart trådsmala och nu har hon gått upp 10 kg på kort tid. 156 cm och väger idag 67 kg. 

Kan ju vara bra att det inte skenar iväg än mer utan att vi istället kanske ser till att minska något. 

Ja så länge det stannar där så skulle jag inte vara orolig, men ni verkar ju leva så hälsosamt man kan så jag tror faktiskt att det varken beror på kost eller rörelse, iaf inte den delen du ser. Däremot är det frågan om hon äter när du inte ser på? Alltså, hon kanske köper en bulle under skoltid eller har lite godis i skåpet eller vad som helst. Sånt sätter sig snabbt! Skåpätande är också en sak, men det tänker jag att du borde ha märkt i så fall.
  • Anonya
    Anonym (16) skrev 2024-06-05 09:29:37 följande:
    Hur mycket godis, chips, kakor, glass, läsk eller energidryck sätter hon i sig annanstans än hemma? I skolan, köper på vägen hem, äter hos kompisar osv.

Vad säger hon själv om viktuppgången. Med tanke på att du vet exakt vad hon väger gör ju hon det också. 
Svar på tråden Hur hjälpa min 16 åriga dotter?