• Anonym (Anonym)

Omorganisering i skolans verksamhet - vilken rätt har skolpersonalen?

Kort sagt, skolan jag arbetar på har valt från ena dagen till den andra att slå ihop två skolor till hösten. Våra lokaler är redan fulla och känslan av kaos finner sig hos all personal. Vi fick inte reda på beslutet via vår chef utan av vårdnadshavare med barn på andra skolan. Mycket i denna process har gått fel, anser vi personal.

Visst är det så att MBL gäller för skolpersonal också? I detta fall har ledningen gjort som de vill utan att bjuda in facket till möte för diskussion.

Har någon av er erfarenhet om sånt här?

• Svar på tråden Omorganisering i skolans verksamhet - vilken rätt har skolpersonalen?
  • Anonym (Ellen)

Alla som är fackligt anslutna bör kontakta sina representanter omedelbart.
    Utöver att man ska förhandla omorganisationer enligt MBL så ska man ju också som skolledare och chef göra risk-och konsekvensanalyser över de förändringar som ska ske. Vad kommer de innebära, för vem, vilka risker kan man identifiera, vad är risken/utfallet om de sker och hur stor är risken ATT de sker?

Är det skolledare/chef som brustit i det här "förarbetet" så att säga, som ska ske inför en förändring, så skulle jag också prata med HR. För då har chefen inte rätt kompetens (eller har saknat stöd) inför arbetet med förändringen.
    Det kan också finnas beskrivet rutiner och lathundar på intranät och liknande. 

Gå gärna in på Prevent och scrolla ner till Riskbedömning vid förändring:
    Så gör du en riskbedömning (prevent.se)

• Anonym (Anonym)

Tack för svar. Vi har inte tagit del av risk-och konsekvens analys och tror inte någon har gjorts heller. Skolorna ligger i en mindre kommun där jäv och svågerpolitik går före kompetens i de flesta rekryteringar. 
    Skolans fackliga representant är inte engagerad i sitt uppdrag och helt ärligt vet jag inte om personen har förståelse nog att hantera möte med ledningen. Ledningen som i sin tur ofta är sjuka och sällan på plats. 
    Allt är verkligen rörigt och känner mig ganska ensam om att ha koll på hur det egentligen skall gå till. 

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-06-06 08:21:46 följande:

Tack för svar. Vi har inte tagit del av risk-och konsekvens analys och tror inte någon har gjorts heller. Skolorna ligger i en mindre kommun där jäv och svågerpolitik går före kompetens i de flesta rekryteringar. 
    Skolans fackliga representant är inte engagerad i sitt uppdrag och helt ärligt vet jag inte om personen har förståelse nog att hantera möte med ledningen. Ledningen som i sin tur ofta är sjuka och sällan på plats. 
    Allt är verkligen rörigt och känner mig ganska ensam om att ha koll på hur det egentligen skall gå till. 

Din kommuns skolledning bryter mot lagen. Kontakta Skolinspektionen. Om den fackliga representanten inte gör sitt jobb, gå högre upp i facket. Din kommun missköter sig och enda sättet att få ändring på detta är att ta strid. Om det är så illa som du beskriver, bör både skolinspektion och fack på regional eller nationell nivå, göras uppmärksamma på problemen. De är inte jäviga, de har ingen personlig relation till de inblandade.

Jag bor och jobbar också i en mindre kommun (ej inom skola) och känner igen problematiken, men inte alls på den nivån. Vår kommun är dessutom attraktiv med stor inflyttning, så då kan gamla rävar som känner varandra, inte sitta kvar på sina poster hur länge som helst och göra som de vill. 

Det du beskriver är helt oacceptabelt, så får det helt enkelt inte gå till. En flytt eller hopslagning kan ibland inte undvikas, men självklart måste det planeras och organiseras bättre. Personal och föräldrar har rätt att vara delaktiga. 

• Anonym (Ellen)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-06-06 08:21:46 följande:

Ni skulle inte bara fått ta del av den. Ni bör ha varit delaktiga i vissa moment av att arbeta fram den. Central förvaltning och skolledning sitter och gör sina delar, på mer övergripande nivå. Men det är också brukligt att medarbetare är med och bryter ner det som faktiskt kommer att beröra just er. 
    Jag har också arbetat inom kommun och haft både bra och dåliga chefer genom åren, men den bästa gjorde alltid så. Inför en förändring, som tex att någon gick på f-ledighet, så tog man en timme och arbetade sig igenom en sådan risk-och konsekvensanalys. Vad betyder det här. För vilka? Finns det kompetens som vederbörande tar med sig som vi behöver överföra och hur gör vi det. Finns en risk att hon behöver gå hem tidigare än planerat -hur gör vi då. Säg att vi inte lyckas hitta en ersättare - vad skulle det innebära för gruppen. Finns det projekt eller arbetsuppgifter vi behöver prioritera ner då?

Vi hade det här arbetssättet så pass invant att det aldrig blev en "stor grej". Medan med andra chefer när man frågat, inför ett stort systembyte till exempel som påverkar exakt ALLA, så får man till svar att nej men det ska väl inte behövas. Skit samma om du tycker det behövs, det finns rutiner som ska följas så det är inte valbart. 

I övrigt håller jag helt med "Tvillingmamma", ni måste agera på alla håll nu. Även om ni inte kommer kunna påverka besluten så kan man klandra processen, för här saknas många viktiga pusselbitar. Och är facket lokalt upplevt jävigt så gå högre upp för så ska det inte gå till. 
    Tipsar också om att gå in på din kommuns webbplats och leta information där, agendor och protokoll från sammanträden och nämnder är en guldgruva för att få veta mer om vad som planeras uppifrån men som kanske inte kommunicerats än. 
Svar på tråden Omorganisering i skolans verksamhet - vilken rätt har skolpersonalen?