• Anonym (Emilia)

Vi gifte oss utan gäster, var det ok?

Vi kände att vi ville gifta oss när vårt första gemensamma barn fötts,   så vi gifte oss i rådhuset.   Vi var inte intresserade av ett påkostad bröllop,  dels ville vi lägga våra pengar på annat, och vi har begränsad ekonomi pga föräldraledighet mm. 
    Vi gifte oss borgerligt i rådhuset och sen köpte vi hämtmat från vår favoritrestaurang, som vi åt hemma. Bara vi och barnen. 
    Tyvärr har vi fått en del gliringar av släkten pga att vi valde att inte ha ett bröllop där alla blev inbjudna och bröllopsfest. 
    Jag tycker att det är upp till var och en hur man vill gifta sig.    Vi valde att ha fest med släkt och familj när vår dotter döptes ett halvår tidigare.  

• Svar på tråden Vi gifte oss utan gäster, var det ok?
  • EnAnonumius

Klart att det är okey..
    Jag har faktiskt samma åsikt som dig.. Man gör som man vill när det kommer till sitt giftermål.

När jag gifte mig med mitt ex så gifte vi oss borgerligt. Vi var gifta i 17år (och ihop totalt 24år).

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Cathariiina

Helt OK. Det är era släktingar som visar att de är ouppfostrade, när de kommenterar det. Inte ens om det skulle ha varit så att ni haft en stor fest, men bara bjudit vänner och inte släktingar, hade det varit rätt av släktingarna att klaga över att de inte blev bjudna. Det gör man nämligen inte. Folk bjuder vilka de vill. Och i detta fallet när ni inte ens hade någon fest, så är det bara grinigt att beklaga sig alls. 

• Anonym (Eh)

Självklart ok! Det enda som behövs är vittnen, och det lär ni ju ha haft.

• Anonym (det)
    Anonym (Emilia) skrev 2024-06-07 02:03:12 följande:
    Vi gifte oss utan gäster, var det ok?

Vi kände att vi ville gifta oss när vårt första gemensamma barn fötts,   så vi gifte oss i rådhuset.   Vi var inte intresserade av ett påkostad bröllop,  dels ville vi lägga våra pengar på annat, och vi har begränsad ekonomi pga föräldraledighet mm. 
    Vi gifte oss borgerligt i rådhuset och sen köpte vi hämtmat från vår favoritrestaurang, som vi åt hemma. Bara vi och barnen. 
    Tyvärr har vi fått en del gliringar av släkten pga att vi valde att inte ha ett bröllop där alla blev inbjudna och bröllopsfest. 
    Jag tycker att det är upp till var och en hur man vill gifta sig.    Vi valde att ha fest med släkt och familj när vår dotter döptes ett halvår tidigare.  

Det är självklart okej!

Och till de som ger dig gliringar - säg lite skämtsamt att du om hen ger ett generöst bidrag så ska du se till att det blir fest. 
  • Anonym (Elsa)

Man gör precis som man vill. Vilket de flesta lär landa i om man låter dem smälta det ett tag. Vi gjorde ungefär samma sak, gifte oss enskilt och intimt och åkte sen på en längre semester som blev som en bröllopsresa för oss även om det inte var uttalat så eller planerat innan.
    Att våra familjer var tjuriga sen var ju för att DOM hade velat gå på fest och träffas. De kan ju inte sakna något som VI inte ens velat ha liksom. Man kan ju inte påtvinga andra något som de själva inte önskar. VI ville inte ha fest = det blir ingen fest

• Anonym (Vett och etikett)

Det är självklart ert val HUR ni vill gifta er. Att berätta för familj och vänner ATT ni gift er är också en självklarhet. Anhöriga ska inte behöva höra det från främlingar eller upptäcka det på nätet. Det är enbart respektlöst och weird att försöka dölja att man gift sig. 

• Plantmilk

Helt klart okej att göra. 

jag och min kille går i samma tankar då vi vill gifta oss men samtidigt tycker det är omständigt med all uppmärksamhet av ett bröllop med massa gäster. Tror vi insåg under vår dotters påkostade och storslagna dop att vi inte var mer Introverta än vi trodde haha. 

men de få gånger vi har nämnt det så blir det genast sura miner. Åh andra sidan överlevde vi det faktum att alla var så jäkla besvikna över att jag inte kom ihåg att visa upp ringen officiellt och visa att vi hade förlovat oss. 
    släkten är värst 

• Plantmilk
    Plantmilk skrev 2024-06-07 10:31:45 följande:

Helt klart okej att göra. 

jag och min kille går i samma tankar då vi vill gifta oss men samtidigt tycker det är omständigt med all uppmärksamhet av ett bröllop med massa gäster. Tror vi insåg under vår dotters påkostade och storslagna dop att vi inte var mer Introverta än vi trodde haha. 

men de få gånger vi har nämnt det så blir det genast sura miner. Åh andra sidan överlevde vi det faktum att alla var så jäkla besvikna över att jag inte kom ihåg att visa upp ringen officiellt och visa att vi hade förlovat oss. 
    släkten är värst 

Oj ATT VI VAR MER INTROVERTA än vi trodde
  • Anonym (ja)

Ja klart ni gjorde rätt, ni gjorde på ert vis. Ett bröllop är egentligen att det rör 2 personer som lovar varandra, ert giftemål, era regler. När de ska gifta sig eller har gift sig ska och har de fått göra som de vill. 

Om du är trött på gliringarna hade jag sagt åt dem att nu räcker det

• Anonym (JB)

Vi gjorde något liknande, inga anhöriga alls och ingen visste. 

Svar på tråden Vi gifte oss utan gäster, var det ok?