• Anonym (Den klämtar för dig)

Städa upp efter 10 års misär, hjälp!

Misären är min egen. Men någon gång måste jag börja leva i någon mån igen.

Mitt hus har inte blivit ordentligt städad på 10 år. Det är så klart mitt eget fel. Jag har inget att skylla på utöver mig själv. Dåligt mående och npf är bara ursäkter. Dåliga sådana. Säger alla omkring mig. 

Men jag sitter här i röran och skiten. Jag förstår ju att det inte hjälper mitt mående ett dugg. Och trots att jag faktiskt har boendestöd 5 timmar i veckan blir inget gjort åt saken. Jag har väl lutat mig lite mot det. Men något måste göras. En del av mig vill bara bränna ner hus och allt. För att börja om från början så att säga.

Jag känner mig så korkad som inte vet vad jag ska göra eller hur jag ska börja. I teorin vet jag ju hur man städar men jag vet liksom inte HUR man städar. 

Hjälp. 

• Svar på tråden Städa upp efter 10 års misär, hjälp!
  • Anonym (B)

Boendestöd borde väl hjälpa dig att ta tag i det? att dela upp det i mindre bitar så att det inte blir övermäktigt. Det är deras jobb. 

Jag vet att boendestöd ofta gör minsta möjliga och ej tar någon form av eget intiativ att peppa. Berätta att du vill städa ordentligt så har du rätt till stöd med detta.

• Anonym (Eldie)

Vad är det för röra? Är det skräp eller är det bara saker på fel plats och damm?

Men börja med typ:

1. släng allt skräp. Köp svarta sopsäckar om det är mycket och släng allt brännbart i dem. 

2. när allt skräp är borta, lägg alla saker som är på fel plats på rätt plats. Sortera bort sådant du inte använder.

3. torka av alla ytor.

4. dammsug.

5. våttorka golven

Ta ett rum i taget. Känns det extemt jobbigt och svårt, så kan du blanda 1 och 2 lite. Varje dag slänga 3 soppåsar eller 1 svart sopsäck, och lägga 10 saker på rätt plats.

Om du gillar musik ha på det medan du städar.
    Om du vill och kan, ha med en vän som hjälper dig och stöttar.

• Anonym (Pim)

Är det att komma till skott som är svårt? Be boendestöd eller någon anhörig om hjälp. 

Du skulle kunna bestämma en tid varje dag som du städar. Sätt larm i mobilen. Så bestämmer du i förväg hur länge du ska städa vid varje tillfälle. Kanske mellan kl 19 och 19:20 varje dag. När du har städat får du belöna dig med något du gillar. Kanske får du slå dig ner framför TV:n först när den dagliga städningen är gjord? 

Ta ett rum i taget. Bestäm i vilken ordning allt i det rummet ska göras och skriv en detaljerad lista. Stryk över efter hand. Då vet du precis vad du ska sätta igång med när mobillarmet ringer kl 19. 

Kan det funka att du ska sms:a någon när din städtid börjar för att rapportera att du är igång? 

Anonym (B) skrev 2024-06-07 18:32:54 följande:

Boendestöd borde väl hjälpa dig att ta tag i det? att dela upp det i mindre bitar så att det inte blir övermäktigt. Det är deras jobb. 

Jag vet att boendestöd ofta gör minsta möjliga och ej tar någon form av eget intiativ att peppa. Berätta att du vill städa ordentligt så har du rätt till stöd med detta.

Det är mycket snack och lite verkstad på mitt boendestöd. Vi ska tydligen göra vad jag vill men jag behöver mäta mer någon som talar om för mig vad jag ska göra. När jag förmedlar det så nickar de och håller med och så blir inget gjort ändå.
    Anonym (Eldie) skrev 2024-06-07 18:37:16 följande:

Vad är det för röra? Är det skräp eller är det bara saker på fel plats och damm?

Men börja med typ:

1. släng allt skräp. Köp svarta sopsäckar om det är mycket och släng allt brännbart i dem. 

2. när allt skräp är borta, lägg alla saker som är på fel plats på rätt plats. Sortera bort sådant du inte använder.

3. torka av alla ytor.

4. dammsug.

5. våttorka golven

Ta ett rum i taget. Känns det extemt jobbigt och svårt, så kan du blanda 1 och 2 lite. Varje dag slänga 3 soppåsar eller 1 svart sopsäck, och lägga 10 saker på rätt plats.

Om du gillar musik ha på det medan du städar.
    Om du vill och kan, ha med en vän som hjälper dig och stöttar.

Det är lite av varje slags röra. Om jag bara ser mig om här i sovrummet där jag sitter så är det en del skräp mest godispappaer, men det är även översvämning i bokhyllorna av saker som inte ska vara där. Men som jag inte vet var jag ska göra av, samma ovanpå byrån, skrivbordet är en röra av disk, prylar och medivinburkar, det ligger elprylar både under skrivbordet och under det andra bordet, osv osv osv. Jag har inte ägt en dammsugare på åratal och golvet har väl aldrig blivit ordentligt skurat. Bredvid ena bokhyllan står en låda med böcker som jag vet att jag tänkte gå till bokskåpet med men numera ligget även andra prylar ovanpå som jag inte vet vad det är riktigt, och jag skulle kunna fortsätta men jag orkar inte. Och jag har ytterligare 75 kvadratmeter eller så som är ungefär samma lika.

Tack för tipsen. Som det varit hittills har jag alltid prioriterat att misslyckas hålla undan disken Obestämd
    Anonym (Pim) skrev 2024-06-07 18:51:19 följande:

Är det att komma till skott som är svårt? Be boendestöd eller någon anhörig om hjälp. 

Du skulle kunna bestämma en tid varje dag som du städar. Sätt larm i mobilen. Så bestämmer du i förväg hur länge du ska städa vid varje tillfälle. Kanske mellan kl 19 och 19:20 varje dag. När du har städat får du belöna dig med något du gillar. Kanske får du slå dig ner framför TV:n först när den dagliga städningen är gjord? 

Ta ett rum i taget. Bestäm i vilken ordning allt i det rummet ska göras och skriv en detaljerad lista. Stryk över efter hand. Då vet du precis vad du ska sätta igång med när mobillarmet ringer kl 19. 

Kan det funka att du ska sms:a någon när din städtid börjar för att rapportera att du är igång? 

Ja, komma till skott, ja. Och vad jag ska göra. Och i vilken ordning. Och hur länge. Och veta när man är klar. Och... Komma ut sängen. 

Jag har inga anhöriga att be om någon slags hjälp tyvärr. 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Den klämtar för dig) skrev 2024-06-07 19:14:41 följande:
    Ja, komma till skott, ja. Och vad jag ska göra. Och i vilken ordning. Och hur länge. Och veta när man är klar. Och... Komma ut sängen. 

Jag har inga anhöriga att be om någon slags hjälp tyvärr. 

Det du kan börja med är att slänga allt skräp. Ta en påse och lägg ner skräpet där. Då har du gjort en sak. Imorgon tar du en ny påse och gör samma sak. 

Sedan måste du sätta press på boendestöden och visa att du vill städa och röja. Och att ni gör det tillsammans. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Eldie)
    Anonym (Den klämtar för dig) skrev 2024-06-07 19:10:55 följande:
    Det är lite av varje slags röra. Om jag bara ser mig om här i sovrummet där jag sitter så är det en del skräp mest godispappaer, men det är även översvämning i bokhyllorna av saker som inte ska vara där. Men som jag inte vet var jag ska göra av, samma ovanpå byrån, skrivbordet är en röra av disk, prylar och medivinburkar, det ligger elprylar både under skrivbordet och under det andra bordet, osv osv osv. Jag har inte ägt en dammsugare på åratal och golvet har väl aldrig blivit ordentligt skurat. Bredvid ena bokhyllan står en låda med böcker som jag vet att jag tänkte gå till bokskåpet med men numera ligget även andra prylar ovanpå som jag inte vet vad det är riktigt, och jag skulle kunna fortsätta men jag orkar inte. Och jag har ytterligare 75 kvadratmeter eller så som är ungefär samma lika.

Tack för tipsen. Som det varit hittills har jag alltid prioriterat att misslyckas hålla undan disken  // Obestämd

Har du möjlighet att köpa några plastlådor med lock? Gärna som får plats under sängen. Både stora och små lådor. Kartonger går också bra men helst lådor som du kan ha under sängen.

Isåfall:

Börja med att plocka upp allt skräp i sovrummet och släng det.

Sedan lägger du ner alla prylar som du inte vet var de ska vara i de större plastlådorna och sätter på locken. 

Efter det gå ut med all disk till köket.

Lägg ner alla medicinburkar i den lilla plastlådan.

Lägg ner alla elprylar i en annan låda.

Har du möjlighet köp en dammsugare. Om det inte går så kan du sopa golvet.

Torka golv går jättebra med en trasa. Man får sitta på knä och det tar lite längre tid än med en mopp.

Sakerna i plastlådorna kan du sortera sedan efter hand. Tex bestämma att du sorterar 10 stycken om dagen.

Om du klarar det så kan du ha 3 lådor/kartonger som är en för spara, en för skänka och en för slänga.

Du skulle också kunna bestämma att städa tex en yta om dagen. Ett hyllplan, ett bord, en 1x1 m golvyta osv.

Det viktiga är att få undan i första hand skräpet och i andra hand prylarna. När det väl är borta blir det lättare att göra rent golvet.

• Anonym (f)
    Anonym (.) skrev 2024-06-07 19:42:47 följande:

Anmält såklart. Hur kan man vara så elak, så ej kapabel att läsa en tråd och att ha en direkt vilja att vara elak mot någon som redan ligger ner? Folk...
Svar på tråden Städa upp efter 10 års misär, hjälp!