Anonym (Den klämtar för dig) skrev 2024-06-07 19:10:55 följande:
Det är lite av varje slags röra. Om jag bara ser mig om här i sovrummet där jag sitter så är det en del skräp mest godispappaer, men det är även översvämning i bokhyllorna av saker som inte ska vara där. Men som jag inte vet var jag ska göra av, samma ovanpå byrån, skrivbordet är en röra av disk, prylar och medivinburkar, det ligger elprylar både under skrivbordet och under det andra bordet, osv osv osv. Jag har inte ägt en dammsugare på åratal och golvet har väl aldrig blivit ordentligt skurat. Bredvid ena bokhyllan står en låda med böcker som jag vet att jag tänkte gå till bokskåpet med men numera ligget även andra prylar ovanpå som jag inte vet vad det är riktigt, och jag skulle kunna fortsätta men jag orkar inte. Och jag har ytterligare 75 kvadratmeter eller så som är ungefär samma lika.
Tack för tipsen. Som det varit hittills har jag alltid prioriterat att misslyckas hålla undan disken //

Har du möjlighet att köpa några plastlådor med lock? Gärna som får plats under sängen. Både stora och små lådor. Kartonger går också bra men helst lådor som du kan ha under sängen.
Isåfall:
Börja med att plocka upp allt skräp i sovrummet och släng det.
Sedan lägger du ner alla prylar som du inte vet var de ska vara i de större plastlådorna och sätter på locken.
Efter det gå ut med all disk till köket.
Lägg ner alla medicinburkar i den lilla plastlådan.
Lägg ner alla elprylar i en annan låda.
Har du möjlighet köp en dammsugare. Om det inte går så kan du sopa golvet.
Torka golv går jättebra med en trasa. Man får sitta på knä och det tar lite längre tid än med en mopp.
Sakerna i plastlådorna kan du sortera sedan efter hand. Tex bestämma att du sorterar 10 stycken om dagen.
Om du klarar det så kan du ha 3 lådor/kartonger som är en för spara, en för skänka och en för slänga.
Du skulle också kunna bestämma att städa tex en yta om dagen. Ett hyllplan, ett bord, en 1x1 m golvyta osv.
Det viktiga är att få undan i första hand skräpet och i andra hand prylarna. När det väl är borta blir det lättare att göra rent golvet.