Varför är det så svårt att rekrytera personal?
Jag var nyligen och besökte en av mina gamla arbetsplatser. Det är två år sedan jag slutade där och vi var väldigt många i personalstyrkan.
Nu är det bara EN kvar av. Det jag kände var utmanande var att ingen där faktiskt ville göra arbetet som var tänkt att vi skulle göra. Det fanns inget genuint engagemang för vårt arbete utan det var mer ett jobb dessa hade istället för att göra något annat. Tänk er en verksamhet där vi ska jobba med att kämpa för barn juridiskt för att det inte ska uppleva våld och det är massa jurister där. Juristerna som jobbar där och liknande kanske mer har som intresse där då att få det som en guldstjärna i sitt CV eller att de egentligen vill göra något annat inom juridik men inte fått chansen till dessa jobb ännu.
Det blir ju tråkigt tillslut att jobba på en verksamhet där ingen faktiskt vill göra jobbet Utan gör detta tills det får något bättre.
Känns även som att exempelvis förskolan blivit en sån arbetsplats. Många jobbar där för att det va lätt att få in en fot där efter gymnasiet men egentligen vill man göra något annat. Märker verkligen detta på mina egna barns förskola. Noll engangemang och personer som faktiskt har ett intresse för arbetsplatsen vill väl inte jobba med dessa tröga individer som faktiskt inte är intresserade av sitt jobb.
Varför är det så svårt att locka rätt personal?