• Anonym (Jj)

Passa barnets kompis hund när dom inte längre är vänner?

Vi brukade passa sonens kompisars hund när dom var vänner. I dag har dom vuxit ifrån varann och umgås aldrig, iaf 6 mån sen dom hördes. Men föräldrarna fortsätter fråga om hundvakt. Vi har vart det en gång senast halvåret och nu frågade dom igen för en vecka.  

på den tiden bad vi aldrig om betalning då sonen var hos dom rätt ofta, åt mat där osv så det var som en liten kompensation. 

men nu när dom inte är vänner längre fortsätter dom fråga och utgår dessutom från att det ska vara gratis. Vi är inte vänner med föräldrarna och har aldrig vart. 

är det inte lite konstigt eller vad tycker ni? Ska man skilja på dessa saker? Hundvakt är en sak och kompisar en annan. 

• Svar på tråden Passa barnets kompis hund när dom inte längre är vänner?
  • Anonym (Emmy)

De har nog inte något annat alternativ . Men gillar ni hunden? Köper de något till er som tack? Typ en flaska vin el så? Då hade jag tagit hand om hunden . men innebär det begränsningar och besvär till och utan tacksamhet i form av trevlig present, då hade jag sagt nej.

• Anonym (Jj)
    Anonym (Emmy) skrev 2024-06-10 13:50:17 följande:

De har nog inte något annat alternativ . Men gillar ni hunden? Köper de något till er som tack? Typ en flaska vin el så? Då hade jag tagit hand om hunden . men innebär det begränsningar och besvär till och utan tacksamhet i form av trevlig present, då hade jag sagt nej.

Okej, nej det gör dom inte. vi gillar den men den är
    rätt jobbig och krävande med. Den är stor, drar mkt och skäller ofta hemma. 
  • Anonym (Hin håle)

Du utelämnar för många detaljer för att kunna få vettiga svar. 

• Anonym (Jj)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-06-10 14:21:40 följande:

Du utelämnar för många detaljer för att kunna få vettiga svar. 

Dom har ingen annan hundvakt, det är väl det. och det funkar att ha hunden här. Annars vet jag inte vad som saknas. Det är såhär det är. 

men vi får väl säga ifrån sen. Detta gör man ju enbart för att vara snäll och tar mest energi. När man inte är
    vänner eller barnen träffas längre känns det ju lite skumt. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Betalning)

Ni kan väl tacka ja men säg att ni önskar kompensation i så fall....eftersom det blir en del jobb o ansvar för er och nu umgås ju inte barnen längre....så om ni ska fortsätta ställa upp säg det så önskar ni betalt.... och låt dom fundera på saken och komma tillbaka inom rimlig tid...
    Hittar dom ingen annan som ställer upp gratis får dom ju lov att betala er...blir det ofta att dom frågar sen så kan ni ju säga nej trots att dom betalar. 
    Fundera ut lämplig summa, beroende på hur lång tid det är.....
    Håller med om att det är skillnad om din son hade varit kompis med deras son och kompisarna oftare varit hemma hos dom...
    Känner tyvärr igen det där att man förväntas vara vakt utan betalt.... men sen vet jag någon som betalar trots att jag sagt att det inte behövs....
    Har man djur så rekommenderar jag det sistnämnda för då vill man gärna fortsätta hjälpa till... för det är ett ansvar att ta hand om ett djur.....det är inte som ett föremål man tar hand om...saker kan hända...

• Anonym (Hin håle)
    Anonym (Jj) skrev 2024-06-10 14:25:19 följande:

Dom har ingen annan hundvakt, det är väl det. och det funkar att ha hunden här. Annars vet jag inte vad som saknas. Det är såhär det är. 

men vi får väl säga ifrån sen. Detta gör man ju enbart för att vara snäll och tar mest energi. När man inte är
    vänner eller barnen träffas längre känns det ju lite skumt. 

' för en vecka'' tolkade jag först det som att du skulle skriva ''för en vecka sedan'' men nu läser jag det som att de vill att ni passar hunden en vecka?
    Då hade jag bara sagt nej rakt av.
  • Anonym (Jj)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-06-10 14:29:12 följande:
    ' för en vecka'' tolkade jag först det som att du skulle skriva ''för en vecka sedan'' men nu läser jag det som att de vill att ni passar hunden en vecka?
    Då hade jag bara sagt nej rakt av.

Ja precis. Det är när dom reser, en vecka. 

okej! 👍

• Anonym (Jj)
    Anonym (Betalning) skrev 2024-06-10 14:28:07 följande:

Ni kan väl tacka ja men säg att ni önskar kompensation i så fall....eftersom det blir en del jobb o ansvar för er och nu umgås ju inte barnen längre....så om ni ska fortsätta ställa upp säg det så önskar ni betalt.... och låt dom fundera på saken och komma tillbaka inom rimlig tid...
    Hittar dom ingen annan som ställer upp gratis får dom ju lov att betala er...blir det ofta att dom frågar sen så kan ni ju säga nej trots att dom betalar. 
    Fundera ut lämplig summa, beroende på hur lång tid det är.....
    Håller med om att det är skillnad om din son hade varit kompis med deras son och kompisarna oftare varit hemma hos dom...
    Känner tyvärr igen det där att man förväntas vara vakt utan betalt.... men sen vet jag någon som betalar trots att jag sagt att det inte behövs....
    Har man djur så rekommenderar jag det sistnämnda för då vill man gärna fortsätta hjälpa till... för det är ett ansvar att ta hand om ett djur.....det är inte som ett föremål man tar hand om...saker kan hända...

Tack för tips 💖
  • Anonym (Annat)

Jag skulle inte förvänta mig betalt för att passa en hund men jag skulle heller inte passa vilken hund som helst så länge som en vecka. Förstår att de har dåligt med hjälp men sånt måste man tänka på innan man beslutar sig för att ha hund.

Svar på tråden Passa barnets kompis hund när dom inte längre är vänner?