• Anonym (Mamman)

Hur firar man en student utan att ha gäster

Det är studenttiden för många.
    Om ett år är det vår dotters tur att ta studenten. 
    Jag ser och läser om att många har mottagningar hemma men hur gör man om man inte har det? Hur kan man fira då? 
    Jag förstår att man kan gå ut och äta men för att det ska bli ett minne. 

• Svar på tråden Hur firar man en student utan att ha gäster
  • Anonym (Hin håle)

Man kan hitta på en rolig aktivitet och sedan qvrunda med middag :)

• Anonym (Önskan)

Vad önskar sig er dotter kring firandet? Hur vill hon ha det?

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Önskan) skrev 2024-06-14 15:54:44 följande:

Vad önskar sig er dotter kring firandet? Hur vill hon ha det?

Jag är nog övertygad om att hon allra helst skulle vilja ha en mottagning hemma med mat och dekorationer. Det klassiska firandet.
  • Anonym (varför?)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-06-14 15:58:24 följande:
    Jag är nog övertygad om att hon allra helst skulle vilja ha en mottagning hemma med mat och dekorationer. Det klassiska firandet.
    Varför kan ni inte ha det Klassiska firandet? 
  • Anonym (Ninni)

Ballonger, serpentiner, servetter med studenttema, vit duk, blombukett, god mat, kanske bubbel, och en fint dekorerad tårta till efterrätt.
    Och såklart några inslagna presenter!

• Anonym (hem)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-06-14 15:45:11 följande:
    Hur firar man en student utan att ha gäster

Det är studenttiden för många.
    Om ett år är det vår dotters tur att ta studenten. 
    Jag ser och läser om att många har mottagningar hemma men hur gör man om man inte har det? Hur kan man fira då? 
    Jag förstår att man kan gå ut och äta men för att det ska bli ett minne. 

Jag har precis varit på ett par studentmottagningar de sista veckorna. Mitt ena barn och två släktingar. Och mottagningarna har varit trevliga, men kanske främst för släktingarna, studenterna själva har varit trötta och sett ut att helst vilja gå och lägga sig. Men tingats sig att snacka med faste Gunilla och mormors nya man för att det förväntas. 

Så, ett firande utan dessa gäster skulle i alla fall mitt barn ha uppskattat minst lika mycket. En fin middag på restaurang, eller bara en sushi hemma i trädgården. Man kanske kan pynta fint, ha ett litet tal eller nåt ändå. Och sen en liten fotobok med bilder från utspringet. 
  • Anonym (Picknick!)

Man kan duka upp i en park, har sett flera firanden som gjort så.
    Antigen tagit med bord och stolar eller haft picknick om man inte kan eller vill ha det hemma.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (varför?) skrev 2024-06-14 15:59:20 följande:
    Varför kan ni inte ha det Klassiska firandet? 
    Vi har inga släktingar eller några som känns aktuellt att bjuda till något sådant. Inga grannar som vi är så nära. Inga kollegor som känner vår dotter. Det känns som man inte bara kan bjuda bekanta som inte är nära. Hon har heller inga gamla lärare som hon hållit kontakt med eller var nära henne på ett särskilt vid. 
    Hennes kompisars föräldrar kommer ju ha fullt upp en sådan dag med egna barn. 
  • Anonym (Ugglan)

Vi hade studentfirande iår.
    Buffemiddag hemma, ca 20 gäster.
    Det jag såg på utsläppet och hört av mina jobbarkompisar är att allt är OK.
    100talet gäster, musik från hemlandet och blommor som studenten nästan inte kunde röra sig. Motsatsen ensam student letade efter sin mamma som lovat komma (psykisk ohälsa) klasskompisar tog hand om den ensamma flickan och såg till att hon fick en trevlig student trots allt.

TS när du skriver vår dotter syftar du på att ni är minst 2  närstående ,ät en fin middag, ge studenten av er tid och kärlek, kanske hon har någon kompis som vill vara med.

• Anonym (hem)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-06-14 15:58:24 följande:
    Menar du att ni inte kan ha gäster, eller att ni kan ha gäster, men inte kan vara hemma hos er? För om ni har gäster men inte kan vara hemma så kan man ju hyra lokal, eller tom vara i en park eller liknande (fast det kan ju bli svårt med vädret). 
Svar på tråden Hur firar man en student utan att ha gäster