• Anonym (elinpelin)

Skatt

Hej! 
    Om jag skulle tjäna 30 000 i år, betalar jag skatt på hela beloppet, eller bara det som överstiger 24 238kr?

• Svar på tråden Skatt
  • Anonym (Kr)

På skatteverket hemsida finns bra tabeller.   Gå in på rätt tabell, beror på var du är folkbokförda, och se vad det blir

• Anonym (Jos)

Överskjutande. 
    Men de lär enligt reglementet dra skatt om du inte lämnar in underlag. Det finns att ladda ner på Skatteverkets hemsida. 
    Med stöd av det kan arbetsgivare lägga in gränsen direkt i lönesystemet så att man börjar dra skatt först när man når beloppet för i år.
    Annars får du tillbaka pengarna nästa år (om du inte har annat som påverkar skatten som behöver regleras).

• Anonym (Maisie)

De ska bara dra skatt för fribeloppet. Men din arbetsgivare kan ju omöjligt veta hur mycket du kommer att tjäna så dessa kommer betala in den skatt de ska göra. Så då får du tillbaka skattepengarna efter deklareringen nästa år.

Vill du att de inte ska dra så mycket skatt redan nu får du begära jämkning från skatteverket.

• Anonym (Maisie)
    Anonym (Maisie) skrev 2024-06-16 09:01:51 följande:

De ska bara dra skatt för fribeloppet. Men din arbetsgivare kan ju omöjligt veta hur mycket du kommer att tjäna så dessa kommer betala in den skatt de ska göra. Så då får du tillbaka skattepengarna efter deklareringen nästa år.

Vill du att de inte ska dra så mycket skatt redan nu får du begära jämkning från skatteverket.

Över fribeloppet menar jag givetvis.
  • Anonym (Kr)

Inkomstbav tjänst
    Uppsala kommun
    Medlem i svenska kyrkan
    Inga avdrag

Ger 2220 kr i skatt

Svar på tråden Skatt