• Anonym (Sia)

Hur ska jag hantera att min bästa vän prioriterat att fira med andra?

Min bästa vän fyller 30 år. För några månader frågade jag henne hur hon tänker att hon vill fira. Hon sa då att några andra vänner, som jag inte känner, har börjat planera något. Och jag sa då att jag gärna vill vara med..man fyller ju inte jämt så ofta. Sen har jag inte hört något mer Angående det. så frågade jag tillslut hennes andra vänner om de vill vara med och överraska henne på hennes födelsedag. Då visar det sig att de bokat henne i fyra dagar över födelsedagen för att fira henne själva.
    jag känner mig sjukt sårad och har gråtit hela dagen pga detta? känner mig fruktansvärt åsidosatt och glömd.. jag är hennes äldsta vän men nu känns det som att jag som Alltid, såklart inte är den viktigaste? fattar inte varför jag alltid ska bli sårad så här 😭

• Svar på tråden Hur ska jag hantera att min bästa vän prioriterat att fira med andra?
  • Anonym (Anna)

Fira henne ett annat tillfälle. Låt henne ha en fin helg m3d sina andra vänner.

• Anonym (Patricia)

Ta inte automatiskt för givet att din kompis är den som sviker... om dessa kompisar inte känner dig är det ju svårt för dom att tänka på att du finns och ens ta med dig i planeringen.  Hur skulle det gå till liksom? Din kompis har nog suttit i en svår sits här. Firanden är ju lite så att den som är först till kvarn får ta festen. 

• Anonym (Jane)
    Anonym (Sia) skrev 2024-06-16 16:53:51 följande:
    Hur ska jag hantera att min bästa vän prioriterat att fira med andra?

Min bästa vän fyller 30 år. För några månader frågade jag henne hur hon tänker att hon vill fira. Hon sa då att några andra vänner, som jag inte känner, har börjat planera något. Och jag sa då att jag gärna vill vara med..man fyller ju inte jämt så ofta. Sen har jag inte hört något mer Angående det. så frågade jag tillslut hennes andra vänner om de vill vara med och överraska henne på hennes födelsedag. Då visar det sig att de bokat henne i fyra dagar över födelsedagen för att fira henne själva.
    jag känner mig sjukt sårad och har gråtit hela dagen pga detta? känner mig fruktansvärt åsidosatt och glömd.. jag är hennes äldsta vän men nu känns det som att jag som Alltid, såklart inte är den viktigaste? fattar inte varför jag alltid ska bli sårad så här 😭

Det blev nog så att du var för sent ute, helt enkelt. Du skulle frågat hennes vänner direkt när hon sade att de planerade något. Nu väntade du och tog sedan upp bollen, men då var det för sent.
  • Tecum

Det är väl hennes andra vänner som valt bort dig, inte din vän?

• Anonym (Sia)
    Anonym (Jane) skrev 2024-06-16 17:35:08 följande:
    Det blev nog så att du var för sent ute, helt enkelt. Du skulle frågat hennes vänner direkt när hon sade att de planerade något. Nu väntade du och tog sedan upp bollen, men då var det för sent.
    Hade inte deras kontaktuppgifter och hon skulle kolla med dem? trodde jag. Men ja? jag var väl för sent ute 
  • Anonym (Sia)
    Tecum skrev 2024-06-16 18:04:53 följande:

Det är väl hennes andra vänner som valt bort dig, inte din vän?

Jag trodde nog att hon sagt till dem att jag vill vara med? när jag sa det till henne? 
  • Anonym (Jane)
    Anonym (Sia) skrev 2024-06-16 18:18:52 följande:
    Hade inte deras kontaktuppgifter och hon skulle kolla med dem? trodde jag. Men ja? jag var väl för sent ute 
    OK, du skrev så här:

så frågade jag tillslut hennes andra vänner om de vill vara med och överraska henne på hennes födelsedag. Då visar det sig att de bokat henne i fyra dagar över födelsedagen för att fira henne själva.
  • Anonym (Sia)
    Anonym (Patricia) skrev 2024-06-16 17:30:49 följande:

Ta inte automatiskt för givet att din kompis är den som sviker... om dessa kompisar inte känner dig är det ju svårt för dom att tänka på att du finns och ens ta med dig i planeringen.  Hur skulle det gå till liksom? Din kompis har nog suttit i en svår sits här. Firanden är ju lite så att den som är först till kvarn får ta festen. 

Jag har nog bara förväntat mig att jag självklart ska fira henne på hennes dag? 
  • Anonym (SL)

Hej

Jag kan förstå att du blir ledsen att inte få fira vännen på födelsedagen men samtidigt eftersom du inte tillhör det gänget så är det ju inte så konstigt att de inte räknat in dig. 
    Du hade ju som någon skrev ovan kunnat höra av dig till dem så fort du hörde att de hade planer.
    Varför väntade du?

Du skriver på ett sätt så att det anas en liten offerkofta, om det är sant eller inte vet jag ju inte...men jag tror du gör dig och er vänskap en björntjänst om du håller på att rangordna och tänka i termer som "viktigast" etc.
    Du skriver att du ofta såras och att du som alltid inte är förstavalet...fundera på varför du ofta hamnar i sådana situationer...Vad kan du göra för att förändra detta?
    För andra kan fu ju inte förändra...bara ditt eget beteende och inställning...

Om du inte kan inkluderas i firandet är väl det inte en katastrof, det är ju ändå inte personer som du brukar umgås med. 
    Hitta på ett eget firande någon annan helg/tidpunkt...kan bli minst lika mysigt som på själva födelsedagen...

• Anonym (Patricia)
    Anonym (Sia) skrev 2024-06-16 18:21:07 följande:
    Jag har nog bara förväntat mig att jag självklart ska fira henne på hennes dag? 
    Det är väl lite dumt att anta det eftersom du inte är den enda vännen hon har. Det har ju lika gärna kunnat vara hennes familj som bokat upp henne för firande på en kryssning tex och då har du ju inte varit med ändå liksom.... 
Svar på tråden Hur ska jag hantera att min bästa vän prioriterat att fira med andra?