• Anonym (A.)

Är rädd att jag ska mista min bästa kompis (som har fetma) i förtid.

Min bästis är ung och väldigt tjock. Hon har fetma. Det har bara blivit värre med åren så jag undrar verkligen hur hon kommer att se ut om till exempel tio år. För något år sen vägde hon typ 115 kg och nu är det ännu mer. Saker som en person i vår ålder bör klara, klarar inte hon. 

Jag är rädd att jag ska förlora henne i förtid, vi har känt varandra så länge. Jag har försökt få med mig henne när jag ska träna, men hon vill inte. Jag har någon gång frågat henne varför hon är tjock och då svarade hon att hon inte vet.

Vill hjälpa henne men vet inte hur. Finns det något jag kan göra? 

• Svar på tråden Är rädd att jag ska mista min bästa kompis (som har fetma) i förtid.
  • Anonym (man ger upp)

Man kan inte rädda folk som inte vill agera för sin hälsas skull.

Jag har två vänner som håller på döda sig med sin fetma.

Vi har gjort tre interventioner på en av dem men han kan bara inte ta sig i kragen ens med ett helt team av vårdpersonal och vänner, med ledsagare som tar honom till gymmet, med vänner som gör matlådor och coachar, med diabetessköterskor som kommer hem och berättar hur farligt det är att fortsätta som han gör när fötterna är sår och trasor och han redan har diabetesneuropati.

Jag utgår från att han kommer att dö innan 65. Något annat är inte att säga.

Tjejen jag känner är lika illa däran viktmässigt, men har inte diabetes och inte vätskande fötter och missfärgade underben. Men nu börjar hon få svagt hjärta, och det är ingen höjdare när man väger 135 kg.

• Anonym (Nej)

Det finns inte så mycket du kan göra, utöver att hålla dörren öppen om och när hon vill ha ditt stöd.

Kom ihåg att fetma oftast är ett symptom på något. Fysiskt eller psykiskt. 

Man kan också bli väldigt anti när folk håller på som i första svaret. Så det skulle jag undvika om jag var du. 

Jag har själv vägt 127 kg. Jag vager just nu 108. Mår jag bättre nu? Ja, det är därför jag väger mindre, inte tvärt om. Jag fyller 40 nästa år. Kommer jag leva tills jag är 100? Förmodligen inte. Kommer jag bli normal viktig? Tråligen inte det heller.

Bekännelse: jag ligger i min säng och äter lösgodis medan jag skriver det här. Första lösgodiet på ett år.

• Anonym (ÄlskarSommaren)

Att inte kunna göra saker och delta pga fetma är något som påverkar nu. Vad som komma skall är svårare att förutse och onödigt att oroa sig över.

Min fasters make har haft fetma i 40 år. Han kunde inte ligga och sova, fick ej luft. Somnade under samtal etc på kalas då hans sömn var under all kritik. Han fick amputera tår pga fetma. Lever fortfarande. I samma skick.

Min morbrors fru var några år yngre. Hon var hälsan själv. Inga laster, smal etc. Hon dog nyligen, frisk fram till dagar innan döden.

• Anonym (-)
    Anonym (ÄlskarSommaren) skrev 2024-06-19 00:12:46 följande:

Att inte kunna göra saker och delta pga fetma är något som påverkar nu. Vad som komma skall är svårare att förutse och onödigt att oroa sig över.

Min fasters make har haft fetma i 40 år. Han kunde inte ligga och sova, fick ej luft. Somnade under samtal etc på kalas då hans sömn var under all kritik. Han fick amputera tår pga fetma. Lever fortfarande. I samma skick.

Min morbrors fru var några år yngre. Hon var hälsan själv. Inga laster, smal etc. Hon dog nyligen, frisk fram till dagar innan döden.

Så din poäng är att man inte ska göra något åt eller att det inte finns skäl att oroa sig över ett tillstånd (som faktiskt är livsfarligt) men som man själv kan ta tag i och göra något åt, bara för att det finns människor som har otur eller av genetiska skäl dör i förtid, trots att de har levt ett sunt liv? Olyckor och arv kan man inte göra så mycket åt, men fetma kan man göra något åt. Varför är det onödigt att oroa sig över vad som komma skall? Det skulle jag också göra om jag var ts. Kompisen har fetma som bara har blivit värre med åren, hon är ung och har redan hälsoproblem. Ganska självklart att man oroar sig för vad som komma skall, såvida personen inte gör något åt det. Hade du resonerat likadant om det gällde en alkoholist, att det är onödigt att oroa sig för vad som komma skall?

Alltså, fetma är livsfarligt och det faktumet kommer inte förändras bara för att du berättar om en fullt frisk kvinna som hade otur och råkade dö före sin feta man (som även han lär dö i förtid, om hans situation inte förändras). 

• Anonym (ÄlskarSommaren)
    Anonym (-) skrev 2024-06-19 00:24:35 följande:

Så din poäng är att man inte ska göra något åt eller att det inte finns skäl att oroa sig över ett tillstånd (som faktiskt är livsfarligt) men som man själv kan ta tag i och göra något åt, bara för att det finns människor som har otur eller av genetiska skäl dör i förtid, trots att de har levt ett sunt liv? Olyckor och arv kan man inte göra så mycket åt, men fetma kan man göra något åt. Varför är det onödigt att oroa sig över vad som komma skall? Det skulle jag också göra om jag var ts. Kompisen har fetma som bara har blivit värre med åren, hon är ung och har redan hälsoproblem. Ganska självklart att man oroar sig för vad som komma skall, såvida personen inte gör något åt det. Hade du resonerat likadant om det gällde en alkoholist, att det är onödigt att oroa sig för vad som komma skall?

Alltså, fetma är livsfarligt och det faktumet kommer inte förändras bara för att du berättar om en fullt frisk kvinna som hade otur och råkade dö före sin feta man (som även han lär dö i förtid, om hans situation inte förändras). 

Nej du missade min poäng.
  • Anonym (M)
    Anonym (ÄlskarSommaren) skrev 2024-06-19 00:12:46 följande:

Vad är poängen?
  • enfunderandeman
    Anonym (M) skrev 2024-06-19 08:59:41 följande:
    Vad är poängen?
     Poängen är att väldigt mycket i livet är baserat på gener och genetiska sjukdomar. Du kan vara hälsan själv, smal etc. Men om du har sjukdomar i släkten. Hjärt, kärl etc. Kommer du  inte alltid bli räddad av det.

Min farfar var smal hela sitt liv. Han rörde på sig konstant. Den generationen var ju dessutom van att jobba med mer fysiskt krävande arbeten.. Han fick en blodpropp i lungan och problem med hjärtat. Han dog tidigare än en faster till mig som var väldigt rund. 

Du kan fortfarande få dessa genetiska sjukdomar, ellet cancer. Även om du är det. Genetiska sjukdomar ärver man, och tyvärr är det väldigt starka anlag i många fall.
    Man är tyvärr inte skonad bara för att man är smal.
    Gener och vad du kommer ärva, gör väldigt mycket.

Med det sagt, är det alltid bra att röra på sig och äta bra.

Men det är upp till varje individ. Du kan leda hästen till vattnet. Men inte tvinga den att dricka. Valet måste vara självvalt.
  • Anonym (ovän)
    Anonym (A.) skrev 2024-06-18 19:37:26 följande:
    Är rädd att jag ska mista min bästa kompis (som har fetma) i förtid.

Min bästis är ung och väldigt tjock. Hon har fetma. Det har bara blivit värre med åren så jag undrar verkligen hur hon kommer att se ut om till exempel tio år. För något år sen vägde hon typ 115 kg och nu är det ännu mer. Saker som en person i vår ålder bör klara, klarar inte hon. 

Jag är rädd att jag ska förlora henne i förtid, vi har känt varandra så länge. Jag har försökt få med mig henne när jag ska träna, men hon vill inte. Jag har någon gång frågat henne varför hon är tjock och då svarade hon att hon inte vet.

Vill hjälpa henne men vet inte hur. Finns det något jag kan göra? 

Det är inte på ren individnivå som fetma förkortar livet. Det kan handla om att man bli 80 år istället för 85 år om man inte haft fetma, eller att man får ta läkemedel för att hantera konsekvenserna av fetman.

Så du borde släppa dina tankar på din väns hälsa och hur det högst eventuellt skulle påverka hennes livslängd. Ingen vet dessutom sin livslängd, oavsett hälsotillstånd. och vad en person klarar eller inte borde inte heller vara avgörande för er vänskap. det finns massor av saker som jag inte klarar, som andra klarar, oavsett min vikt, men på grund av personlighet, andra hälsoproblem osv. Alla människor är inte likadana. 

Om du verkligen bryr dig om henne så struntar du i hennes vikt och är hennes vän ovillkorligt. Låt henne ta hand om sin kropp och sin hälsa utan din inblandning om hon inte specifik ber dig om hjälp.
  • Anonym (ovän)
    Anonym (-) skrev 2024-06-19 00:24:35 följande:

Poängen är att personen som lider av fetma själv får oroa sig, och göra något åt sin situation. Omgivningen har inte med saken att göra. Vuxna har eget ansvar för sitt liv och sin hälsa. 

Man kan vara en god vän åt en person med hälsoproblem utan att lägga sig i hur dessa hälsoproblem ska skötas. 
  • Anonym (M)
    enfunderandeman skrev 2024-06-19 09:11:28 följande:
     Poängen är att väldigt mycket i livet är baserat på gener och genetiska sjukdomar. Du kan vara hälsan själv, smal etc. Men om du har sjukdomar i släkten. Hjärt, kärl etc. Kommer du  inte alltid bli räddad av det.

Min farfar var smal hela sitt liv. Han rörde på sig konstant. Den generationen var ju dessutom van att jobba med mer fysiskt krävande arbeten.. Han fick en blodpropp i lungan och problem med hjärtat. Han dog tidigare än en faster till mig som var väldigt rund. 

Du kan fortfarande få dessa genetiska sjukdomar, ellet cancer. Även om du är det. Genetiska sjukdomar ärver man, och tyvärr är det väldigt starka anlag i många fall.
    Man är tyvärr inte skonad bara för att man är smal.
    Gener och vad du kommer ärva, gör väldigt mycket.

Med det sagt, är det alltid bra att röra på sig och äta bra.

Men det är upp till varje individ. Du kan leda hästen till vattnet. Men inte tvinga den att dricka. Valet måste vara självvalt.

Är det du som är Älskar sommaren? 

Nej, vill man inte må bra och kunna röra sig obehindrat så kan man så  klart dra på sig fetma. Att smala också dör i förtid är bara en dålig ursäkt för att inte göra något åt det. 

Sedan är det förstås upp till den enskilde att välja själv. Men att ursäkta sin fetma med att även smala kan bli sjuka och dö är larvigt. 

Det handlar om att må bra och leva ett så rörligt och friskt liv medan man lever. Vill/orkar man inte det, så stå för det. Kom inte med ursäkter. 

Svar på tråden Är rädd att jag ska mista min bästa kompis (som har fetma) i förtid.