Oempatisk sambo
Idag fick vi på jobbet ett mail att det skulle ske ganska många uppsägningar.
Vi visste att det var på gång men har inte kunnat prata om det pga sekretess. Många har mått dåligt pga det, även jag. Det gjordes stora uppsägningar förra året också så det är ingen bra stämning just nu.
Var tvungen att jobba extra idag för att bli klar med saker dessutom då informationen tog en massa tid och energi. Känner press att prestera pga dessa uppsägningar. Kom hem lite senare och då berättade jag om uppsägningarna för min sambo och nämner hur många som ska sägas upp.
Innan jag hinner säga något mer säger hon nonchalant: "Det var inte så många uppsägningar". Jag blir ställd. Tycker hon borde bry sig om hur jag upplever det. Kanske vara lite mer lyhörd och empatisk.
Dessutom var det rätt många uppsägningar. Så jag säger bara: "Jo det är ganska många, det är mer än var femte person". Då säger hon nonchalant igen: "Kolla på vården, där sägs det upp ännu fler".
Det känns som hon förminskar det hela. Här har vi suttit på jobbet och mått dåligt pga detta och sen kommer hon med denna reaktion. Det kändes som ett hån mot mig och mina kollegor. Sen pratar vi lite men hon kommer med onödiga kommentarer som: "Jag känner inte dina kollegor, så varför ska jag bry mig". Och så försvarar hon bara det hon sagt. Inget intresse av hur jag mår eller om det påverkar mig. Hon sa även: "Det gör väl inget om du blir uppsagd. Du kan väl bara skaffa ett nytt jobb".
Och tyvärr är det så här är det alltid när jag vill berätta om något som tynger mig. Samtidigt kan jag se hur hennes vänner skriver hur de har det jobbigt i sociala medier och då bryr hon sig väldigt mycket helt plötsligt.
Hennes dåliga bemötanden får mig att vilja prata mindre och mindre med henne.
Dessutom har vi inte råd att bo kvar här om jag blir uppsagd. Hon har själv inte jobbat på många år.
Vet inte vad jag ska göra.
Tack för du delade med dig.