• Anonym (Vrålhungrig)

Vrålhungrig - normalt???

Om jag inte äter på 4-5 timmar blir jag vrålhungrig, alltså så där riktigt vansinneshungrig så att man mår illa och mager fullkomligt skriker. Jag har aldrig upplevt detta tidigare, utan det är de senaste månaderna eller så. Och det är oberoende av tid på dygnet! Så om jag har ätit kvällsmat säg klockan 20.30, och sen går och lägger mig vid 22, så vaknar jag vid ett-tiden på natten och har jättesvårt att somna om för att jag är så fruktansvärt hungrig. Fattar verkligen inte vad det är som händer???

Jag är kvinna, förbi klimakteriet, stillasittande arbete. Jag äter inga mediciner. 

Tankar? 🙏

• Svar på tråden Vrålhungrig - normalt???
  • 19Richie88

Känner samma. Jag är kille.
    Hungrig jämt, inga mediciner.
    ..om inget annat.

Sen vad och varför det beror på, vet ej.
    Tror djupt att det är något man (jag) ärvt från föräldrarna även om det är väl lättast att sträcka sig efter det kortet kanske.
    Igen, annars vet jag inte!

-Följer. 

• Tow2Mater

Tänker du kanske äter alldeles for lite när du äter. Eller mask i magen.

• enfunderandeman

Låter som din blodsockernivå dippar. Det är individuellt för många hur länge det kan gå emellan måltider. Även om det såklart ska kunna gå några åtminstone.

Har du provat med två små mellanmål om dagen också, emellan frukost och lunch, och ett  på eftermiddagen.
    Det kanske gör att du klarar dig emellan måltiderna bättre.

Har haft samma problem, och jag åt för lite. När jag tillförde detta. Blev blodsockret bättre. Och nu klarar jag mig utan att bli vrålhungrig. 

• Anonym (Something)

Jag vet inte varför det är så, men bara är någonting. Ät något direkt före sängdags, något litet men som tar lite tid för kroppen att ta ipp/bryta ner. Några mandlar eller en skiva rostbiff eller ost. Så slipper du förhoppningsvis vakna på natten.

På dagen, sprid ut maten över fler måltider. 3 kanske är för lite för dig. 

• Anonym (Tvärtom)

Till skillnad från vad många obildade här skriver, skulle jag säga precis tvärtom. Ät mer sällan och undvik sötma! Det är hormoner som gör dig hungrig, närmare bestämt grelin bland annat. Grelin utsöndras varje gång du äter något sött (socker eller sötningsmedel) och kommer bidra till både mer hunger och sötsug.

Periodisk fasta innebär MAX tre (men helst 1-2)måltider per dygn. Inga mellanmål, inga frukter, inget snax.. Men ät dig riktigt mätt när du väl äter. Ät dessutom tvärtemot tallriksmodellen, dvs mest protein och fett, ungefär lika mycket grönsaker och minimalt med kolhydrater. Vad din kost består av spelar ju stor roll när det kommer till hur länge du står dig. Så se till att få i dig en bra mängd protein och hälsosamma fetter (olivolja, smör, grädde, animaliskt fett) men undvik till varje pris alla fröoljor (raps, solros, linfrö osv osv) 

Svar på tråden Vrålhungrig - normalt???