• Anonym (Undrar)

Vad är jag allergisk emot?

Vet att jag är allergisk emot björk. 

Och när någon klipper gräset så är jag allergisk. 

Men ute i en dunge mitt ute i ingenstans så blev jag super allergisk. 

Inga björkar i närheten. Vanligt gräs ( som inte klipps) kan jag vara på.. 

Så vad blev jag allergisk emot? 

Förstår ingenting. 

• Svar på tråden Vad är jag allergisk emot?
  • Aniiee

Just nu är det gräs som är den stora, I alla fall här i Stockholm. Bord hu högre upp i landet kan det vara sena björkar. Det behöver inte klippas gräs för att man ska få en reaktion. Men det kan också vara något annat. Svårt att veta utan att veta vad det var döe växter i dungen. 

It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (Vaccinerad)

När jag genomgick allergivaccination vaccinerades jag utöver björk även mot al och hassel, vars DNA liknar björkens. Även om du inte såg några björkar utesluter det heller inte att det fanns pollen som kom från björkar längre bort än vad du kunde se. Så antagligen var det pollen från björk, al eller hassel som du reagerade på

• Anonym (Vaccinerad)

Eller såklart som Aniee sa, gräs. Är du allergisk mot klippt gräs betyder det bara att du är allergisk mot gräs, men att toleransen hittills varit högre för oklippt gräs. Det är svårt att veta hur mycket gräspollen du utsattes för.

• Anonym (Pia)

Pollen blåser omkring. Jag blir snuvig när hasseln blommar i Polen om det blåser från det hållet (är östkustbo i södra Sverige). 

• Anonym (Pia)

Åt du nötter eller äpplen? Du kan vara lite känslig mot det - vanligt vid björkallergi - och när det är mycket pollen i luften blir det större reaktion. 

Jag vet björkallergiker som inte kan äta vissa äppelsorter just under pollensäsongen. Det blir overload i immunförsvaret. 

Svar på tråden Vad är jag allergisk emot?