• Anonym (A)

Present till 20-åring?

Min 19-åring tog nyligen studenten (han gick om ett år på grund av sjukdom) och snart fyller han 20. 

Jag vill förstås ge honom en fin present men studenten blev dyr med allt som hör till från kostym och finskor till allt med mottagning etc.. Jag är ensamstående med normal inkomst men nu är det tajtare än vanligt efter studenten. 

När han fyllde 18 så gjorde vi en resa till hans drömresmål men jag kan inte matcha det just nu. 

Han önskar sig en cykel men jag vet inte om jag har råd med en ny. Han är väldigt förstående och inte bortskämd så han blir alltid glad för de presenter han får.

Han har ett sparkonto som han har fått tillgång till nu (ca 100 000) och kommer att börja sommarjobba snart så i teorin kan han ju köpa en cykel själv men är det taskigt av mig att säga det? 

Har ni några förslag? Hur har ni resonerat om 20 årsdagen? Det är ju jämt men jag tyckte att 18 var lite större så jag satsade mycket det året. 

• Svar på tråden Present till 20-åring?
  • Anonym (T)

Jag fick ett armband i plast.. 

• Anonym (A)
    Mia448 skrev 2024-06-21 16:02:58 följande:

Stinker överklass eller är det en trolltråd?

Vad menar du?
  • Mia448
    Anonym (A) skrev 2024-06-21 16:39:05 följande:
    Vad menar du?
    Menar att 100.000 är fullt tillräckligt i gåva. Även om det är pengar som sats in tidigare år så är det extremt mkt mer än andra får under en hel livstid. En fika med familjen räcker gott utöver detta. Att han ens önskar sig en cykel i detta läge är ganska fräckt. har aldrig önskat mig något så dyrt.. 
  • Anonym (A)
    Mia448 skrev 2024-06-21 16:52:46 följande:
    Menar att 100.000 är fullt tillräckligt i gåva. Även om det är pengar som sats in tidigare år så är det extremt mkt mer än andra får under en hel livstid. En fika med familjen räcker gott utöver detta. Att han ens önskar sig en cykel i detta läge är ganska fräckt. har aldrig önskat mig något så dyrt.. 

Sparkontot har jag och andra släktingar satt in pengar på under sonens uppväxt. Han fick tillgång till det kontot när han fyllde 18. Han har alltså inte fått 100 000 i present utan de pengarna ska gå till körkort etc. 

Det är klart att vi ska fira med fika men det är väl inte så konstigt att man vill köpa en present till sitt barn. 

Vi är definitivt inte rika . Jag har inget sparkonto själv utan ville se till att sonen fick en buffert. (Den summan är för övrigt fickpengar för överklassen.)

• Anonym (.)

Jag fick ett kort när jag fyllde 20, inget mer. 

• Mia448
    Anonym (A) skrev 2024-06-21 17:07:18 följande:

Sparkontot har jag och andra släktingar satt in pengar på under sonens uppväxt. Han fick tillgång till det kontot när han fyllde 18. Han har alltså inte fått 100 000 i present utan de pengarna ska gå till körkort etc. 

Det är klart att vi ska fira med fika men det är väl inte så konstigt att man vill köpa en present till sitt barn. 

Vi är definitivt inte rika . Jag har inget sparkonto själv utan ville se till att sonen fick en buffert. (Den summan är för övrigt fickpengar för överklassen.)

Hmm 100.000 för körkort. Han kan typ få en bil för det
  • Anonym (T)

Det normala är väl typ att köpa prylar till att ungdomen ska flytta hemifrån, om de ej gjort det än. bestick kastruller pepparkvarn . 

• Räkan77

Du kan väl ge ett bidrag till cykeln utifrån vad som är rimligt för din ekonomi just nu?

Han fick en rejäl 18 års present, det är ju inte alla som kan ge sitt barn det

Svar på tråden Present till 20-åring?