• Anonym (Skärmtid)

Hur mycket skärmtid har era 7 åringar samt 10 åringar

Hejsan!

Får ingen kontroll på skärmtiden å känner mig rätt överkörd av mina barn. Behöver inga pekpinnar för mår dåligt som det är.

Hur gör ni med dels telefon/platt tid samt tv tid för era barn i samma ålder? I vanliga fall samt nu under sommaren?

Sonen ska vara hemma själv nästa vecka när vi jobbar och då vet jag att det enda han gör är att sitta framför datorn/mobilen eller tv. Hur gör ni där? 

Det är ett EVIGT bråk om skärm å mannen min skiter i vilket typ så jag är ensam i det här. 
    Jag vill ha regler för det men känns som hur jag än gör så blir det fel.

• Svar på tråden Hur mycket skärmtid har era 7 åringar samt 10 åringar
  • Anonym (P)

Jag har en sjuåring, som snart blir åtta. Hon har ingen skärmtid, eftersom hon inte har tillgång till platta/telefon/dator. Tv har hon fri tillgång till, men eftersom vi inte har streamingtjänster, tröttnar hon rätt snabbt om det inte är Sommarlov eller nåt annat hon vill se.

• Anonym (Myran)

Har barn i samma ålder. De har 1timme /dag mån-fredag med undantag på onsdagen då det har 0 minuter. I gengäld har de 2timmar/dag. Det är grundinställningen. Där ingår då även tvspel och tv, bara för att tiden är slut på telefonen betyder det inte att man kan sätta sig vid tvspelet istället. Sen kan de förhandla till sig mera tid. Tex om jag bett dom om hjälp och de hjälpt till med något speciellt, eller om vi tex varit ute och varit fysiskt aktiva hela förmiddagen kan de få mera tid på eftermiddagen, eller åker bil längre sträckor till släkten. På samma viss kan deras tid dras in om de missköter sig. På helgerna har de lite mera tid sen kan vi tillsammans som familj sitta och titta på en film på kvällen som går utöver dessa 2timmarna. När tiden är slut låser sig telefonen och de apparna vi bestämt ingår i tidsspärren där spel och streamintjänster ingår. Appar de har tillgång till hela tiden är självklart sms och telefon, kamera, galleri, nextory och Spotify, samt vissa spel som innebär att du rör dig utomhus tex pokemon go, geocaching, hitta ut m.m

Är aldrig någon diskussion eller sura miner från barnen när tiden är slut. Är den slut så vet dom om det och gör någon annat som inte innefattar skärmar. De kna ibland komma och fråga om mera tid med accepterar ett nej och blir inte sura/arga. 

• Anonym (Myran)

Tillägg mina barn är 8 och 10 år. 

• Anonym (Jo)

Mitt barn är 7 år. Jag kör inte med skärmtid alls. Det sätter bara ett värde på tiden, det blir förhandlingar osv och det blir helt fel ur psykologisk synvinkel. Det är bättre att lära barnen goda vanor. Det är alltså helt ok att se på Sommarlovsmorgon eller något annat någon timme under fm, man pausar för frukost någonstans mitt i. Sedan brukar det lösa sig självt genom att barnet vill ut och leka med sina kompisar, men om det inte händer brukar jag säga till att det har blivit tillräckligt med tid för ett tag. Sedan kan det bli någon timme på em och på kvällen, efter middagen. Man ska aldrig kräva mer av barnen än man själv kan leva upp till när det gäller skärmtid. Aldrig mat vid tv:n, däremot är snacks/godis ok fre/lör. Telefon kan vara en kvart på kvällen om barnet får låna min för spel. Platta har vi bara på långa bilturer och det har hänt att den har tagits fram när barnet har varit sjukt, men kanske en gång i halvåret så inte ofta alls. Ingen datortid alls numera för barnet. Jaha, så ser det ut hos oss.

• Elin pelin

Vi har föräldrakontroll på telefonen (till 12åringen) där hon har 1,5 timme på vardagar ovh 2 timmar på helgen, 9åringen har ingen telefon. Vårt problem är skolplattorna för dem kan vi inte styra, vi skulle kunna göra det via routern men det är en tjänst som kostar 300kr extra per år och då väljer jag att bråka istället!
    Målet är att de ska sitta max 1timme per dag, ibland blir det mer ibland mindre.

• Anonym (I)

7 åring här. Det blir 30-1 tim per vardag. Då är det ibland ipad eller tv. För det mesta TV. Netflix och ålderadekvat serie/film. 

På helgen blir det 2 tim åt gången i princip. Vissa gånger mer andra gånger mindre. Det beror på hur mycket annat vi hittar på. 

För mig är det endast viktigt att fri lek/rörelse/kompisar får ta lika stor plats som skärmtid. Man vinner på att göra det till en "normal" sak i vardagen. 

Det kanske är en bättre lösning att ha era barn på fritids om man ändå sitter hemma och spelar hela dagen. 

• Anonym (Skärmtid)

Tack för era svar! Vilken app använder ni för att kontrollera tiden?
    De flesta i sonens klass är inte på fritids så förstår honom att han inte vill vara där. Dock blir det ett problem att han väljer att gå hem å sitta med en skärm istället för att tex leka med någon. 
    Har försökt att få till goda skärmvanor men är inte så lätt. Iallafall inte med 10 åringen. 
    Å att ha det som.vi har nu funkar ju inte. Å jag vill att de ska ut å leka å hitta en balans men det går inte när skärmen hela tiden lockar. 
    Verkar ju va väldigt smidogt med sån föräldrarkontroll. 

• Anonym (Jo)
    Anonym (Skärmtid) skrev 2024-06-22 20:55:28 följande:

De flesta i sonens klass är inte på fritids så förstår honom att han inte vill vara där. Dock blir det ett problem att han väljer att gå hem å sitta med en skärm istället för att tex leka med någon. 
    Har försökt att få till goda skärmvanor men är inte så lätt. Iallafall inte med 10 åringen. 
    Å att ha det som.vi har nu funkar ju inte. Å jag vill att de ska ut å leka å hitta en balans men det går inte när skärmen hela tiden lockar. 

Skärmtid endast under översikt av föräldrar, eller då via Family Link som finns inbyggt hos Google!
  • Elin pelin

Vi använder family link, iphone har en egen variant men den vet jag inte vad den heter

• Anonym (I)
    Anonym (Skärmtid) skrev 2024-06-22 20:55:28 följande:

Förstår inte riktigt det här resonemanget. Hört det från flera föräldrar. 

Men en 10 åring är ju inte mogen nog att veta sitt eget bästa. Det måste man som förälder sköta. Ja livet är orättvist att kompisarna slipper fritids men det kommer alltid vara orättvist. 
Svar på tråden Hur mycket skärmtid har era 7 åringar samt 10 åringar