Anonym (Ensam) skrev 2024-06-24 10:26:00 följande:
Tack för dina snälla ord. Jag har känt att jag velat ge barn samma fina uppväxt jag fått med föräldrar som vill ha dem tillsammans.
Har fast och trygg anställning med bra lön, lång utbildning, äger mitt boende.
Har snuddat vid tanken att skaffa själv men känner ingen som gjort det och funderar på just om jag kan ge ett barn själv allt.
Det är väldigt rätt tänkt av dig. Och moget och ansvarsfullt. SÅ många som sätter barn till världen utan att ens reflektera över om de kan ge barn bra uppväxtvillkor, eller om de ens är tillräckligt intresserade av föräldraskapet eller vad livet med barn innebär. Det är många som vill "ha" barn, men inte lika många som är intresserade av att vara föräldrar.
Det finns ingen som är en perfekt förälder eller kan erbjuda ett perfekt liv, och ingen vet heller vad som händer under livets gång. Men har man som du en fast anställning, en mer än tillräcklig inkomst, ett tryggt hem och en genuin längtan efter/intresse för familjelivet har man nog de bästa förutsättningar man kan få.
Självklart hade du helst velat träffa Mannen med stort M - Pappan med stort P! - för att skaffa barn. Och än är det fullt möjligt. Men tiden går förstås.
IVF är givetvis inte för alla och det finns aspekter av det som man kan vara kritisk till. Men det är ett sätt för dig att få barn utan att behöva vänta och hoppas på att rätt relation hinner komma för dig. Det kan vara värt att överväga om du känner att barnet är viktigare än att vara i relation med barnets andre förälder, och om du tror att du klarar av föräldraskapet ensam.
Kanske finns det någon IVF-grupp på Facebook att följa, eller ett nätverk att komma i kontakt med via din lokala BVC?
Oavsett hur det blir för dig, tycker jag som sagt att du ska tacka dig själv för att du varit väldigt mån om vem du eventuellt skaffar barn tillsammans med. Och kom ihåg också att även om du inte skulle få barn, har ditt liv så otroligt mycket annat fint att erbjuda.