• Anonym (Lessssen)

Familj ångest o uppgivenhet

Är snart 40 år o har en lillasyster som är 3 år yngre. I hela mig liv har jag känt mig isidosatt. En helt fruktansvärd känsla att man inte duger. 

Senaste 10 åren har min familj suttit själva hela somrarna o min syster lägger ut bilder på barnen med mormor o morfar. Jag har verkligen både varit arg o ledsen o försökt förklafa hur jag känner. Ändå ser alla år likadana ut. 

Jag slutar aldrig hoppas på att min mamma o pappa kommer behandla mig som min syster  o det är väl det som är fler de gör så jävla ont särskilt varje sommar när jag ser att mina barn får miste om allt det där trygga. Tyvärr är deras farmor o farfar tragisk bortgångna i en bilolycka o de har aldrig träffat dem..

• Svar på tråden Familj ångest o uppgivenhet
  • Anonym (Lessssen)

Jag går till psykolog o försöker hantera detta men nu är det uppehåll o jag försrår inte hur jag ska orka med att se alla lyckliga bilder med mamma pappa syrrans barnbarn ..

Ett tag började de bjuda in oss oxå o jag kände mig så glad men då vände syrran dem ryggen ..

Jag vill bara vara en glad mamma utan ångest o inte föra över något på barnen men det är så svårt ibland. Saknar det familjära samtidigt som jag mår så dåligt av att umgås med dem. Suttit på middagar där pappa intervjuar syrran inför skolarbeten  o har en dialog med endast hennes familj. När jag för några år sedan grät över ännu en sem som vi inte var bjudna så sätter ha. På högtalartelefonen o syrran står o lyssnar tillsammans med pappa . Tillsammans är de starka o jag är bara avundsjuk utan anledning..
    Detta året fick jag o sambon nog skrev snällt men bestäm att struntar ni i oss även denna sommaren då jag fl så kommer ni inte i höst heller. De har inte hört av sig sedan dess..de enda jag vill är att få en kram bli bjuden bli sedd 

• Anonym (Lessssen)

Värre blev det när jag fick en dotter. Syrran har 3 killar o vi fick 3an samtidigt. Efter det har hon inte velat träffas tillsammans med oss. Vet inte men hon har alltid fått all uppmärksamhet o kanske var det enda gången jag fick något jag önskade ..

Nu struntar mamma o pappa i oss igen o syrran är tillbaka till de.. hur gör jag för arr må bra? Ska man hoppas över afr ens titta på alla stories? Hon har sina svärföräldrar mamma o pappa o jag har inget. Jag är en rikigt förlorare ..o inte känner jag mig som en glad mamma för mina barn eftersom detta trycker ner mig så

• Anonym (.)

Det finns jättemånga barn som inte träffar sina far- eller morföräldrar. 

Sluta jaga de relationer du inte kan få som du önskar. Sluta kolla på stories, foton mm.

Du saknar inte allt. Uppenbarligen har du barn och en sambo.
    De är din familj. Somrar behöver inte vara med mormor och morfar för att vara bra.
    Skapa ert eget sätt att leva och sluta tänka på din systers sätt.

Jag själv hade fantastiska barndomssomrar med många veckor på min farmors lantbruk där jag körde traktor, mjölkade kor mm. Det önskar jag verkligen mina barn kunde fått uppleva, men det är tyvärr omöjligt. De får leva sina liv istället på ett sätt som vi tillsammans får utforska. 

• Anonym (Lessssen)
    Anonym (.) skrev 2024-06-28 12:21:28 följande:

Det finns jättemånga barn som inte träffar sina far- eller morföräldrar. 

Sluta jaga de relationer du inte kan få som du önskar. Sluta kolla på stories, foton mm.

Du saknar inte allt. Uppenbarligen har du barn och en sambo.
    De är din familj. Somrar behöver inte vara med mormor och morfar för att vara bra.
    Skapa ert eget sätt att leva och sluta tänka på din systers sätt.

Jag själv hade fantastiska barndomssomrar med många veckor på min farmors lantbruk där jag körde traktor, mjölkade kor mm. Det önskar jag verkligen mina barn kunde fått uppleva, men det är tyvärr omöjligt. De får leva sina liv istället på ett sätt som vi tillsammans får utforska. 

Så sunt men också så svårt att leva efter. Jag är så tacksam för min familj o ska verkligen försöka njuta mer❤️Det tar så mycket energi tyvärr.
  • EFW

Jag håller med ovan.

Om du vill må bra, undvik det som får dig att bli ledsen. Du kan inte tvinga andra människor att vara på ett speciellt sätt Hur svårt det än är att acceptera. 

Hur du låter andra behandla dig är en direkt spegel av vad du själv tycker du är värd! Älska dig själv tillräckligt för att lämna det som sårar. Det kommer du och din familj  må bäst av! ❤️

• Anonym (Linda)

Håller med övriga. Du får nog tyvärr inse att du inte kan få den relation till dem som du vill ha. Väldigt sorgligt, så klart. 

Det låter som att din uppfattning är att det är din syster som typ tvingar dem att välja mellan er. Har din syster någon gång berättat varför? 

Vad gäller bilder. Sitter de alltså och skickar bilder till dig från sin semester som du nekats att följa med på eller är det på typ facebook? Om det är på facebook så ta bort dem helt från ditt flöde. Det finns ett gammalt punkuttryck som lyder Förstör det som förstör dig. Förstöra är väl att ta i, men ta bort det från ditt liv. Plåga inte dig själv med sånt.

• Anonym (Lessssen)

Min syster lägger ut inlägg på hur de firar o bor hos manna o pappa. Nu är våra största barn så stora så nu har även de förstått varför jag varit ledsen varje år. Annars har det gått bra o komma hem från semestern då jag är ledsen o bitter o skicka ett sms till min dotter ätt min systers barn är hos mormor o morfar för hon jobbar så då kan hon också komma. De struntar i vår konflikt o har gått via barnen när de kommer hem. Nu detta året när jag brast i gråt sa båda tjejerna att vi kommer inte svara på smsen när min syster jobbar o kusinerna är hos mormor o morfar om inte vi mormor o morfar visar kärlek till dig mamma och oss. Samtidigt gör det så ont att de dra in i detta den lilla procent de fått träffa mormor o morfar tas oxå bort ...men samtidigt är det så sjukt att man ens väljer bort att träffa en familj på sommaren sommar efter sommar . Drömde om att få ha med min mamma o pappa till fjällen .Frågade mamma i feb om vi inte kunde åka ihop det ser så mysigt ut. Hon sa att hon inte gillar snö o 2 v efter fick jag höra att min syster o hennes svärmor o svärfar ska åka till fjällen exakt samma veckor jag bad om..varje år har svärmor o svärfar som bjuder dem o jag tycker det låter så mysigt. Gör så ont o tar man upp det så inbillar jag mig bara.

• Anonym (Liv)

Måste du få en inbjudan? Vad händer om du bara säger att ni kommer dit på midsommar/jul/nyår/påsk? De kanske tror att du inte vill komma eftersom du väntar på en inbjudan.

I min familj bjuder vi inte in utan alla bara säger om de kommer och när de kommer vid högtider. Ibland samlas vi allihop och ibland inte.

• Anonym (Lessssen)
    Anonym (Lessssen) skrev 2024-06-28 17:05:45 följande:

Min syster lägger ut inlägg på hur de firar o bor hos manna o pappa. Nu är våra största barn så stora så nu har även de förstått varför jag varit ledsen varje år. Annars har det gått bra o komma hem från semestern då jag är ledsen o bitter o skicka ett sms till min dotter ätt min systers barn är hos mormor o morfar för hon jobbar så då kan hon också komma. De struntar i vår konflikt o har gått via barnen när de kommer hem. Nu detta året när jag brast i gråt sa båda tjejerna att vi kommer inte svara på smsen när min syster jobbar o kusinerna är hos mormor o morfar om inte vi mormor o morfar visar kärlek till dig mamma och oss. Samtidigt gör det så ont att de dra in i detta den lilla procent de fått träffa mormor o morfar tas oxå bort ...men samtidigt är det så sjukt att man ens väljer bort att träffa en familj på sommaren sommar efter sommar . Drömde om att få ha med min mamma o pappa till fjällen .Frågade mamma i feb om vi inte kunde åka ihop det ser så mysigt ut. Hon sa att hon inte gillar snö o 2 v efter fick jag höra att min syster o hennes svärmor o svärfar ska åka till fjällen exakt samma veckor jag bad om..varje år har svärmor o svärfar som bjuder dem o jag tycker det låter så mysigt. Gör så ont o tar man upp det så inbillar jag mig bara.

Blev lite luddigt med fjällen men mamma o pappa följde med min syster o hennes svärissar samma veckor jag bad om 😢❤️
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Lessssen) skrev 2024-06-28 17:11:46 följande:
    Blev lite luddigt med fjällen men mamma o pappa följde med min syster o hennes svärissar samma veckor jag bad om 😢❤️
    Nä, usch. Jag förstår att du blir jätteledsen. Det hade jag också blivit! 
Svar på tråden Familj ångest o uppgivenhet