• Anonym (Synvilla)

Problem med synen. Ser snett. Hjälp mig please.

Jag skelade som barn på vänster öga och gick till läkare för det ofta då men fick aldrig några glasögon eller lapp på ögat.

Hade inte glasögon förrän jag blev 40+ då jag fick progressiva. Innan dess hade jag bara svaga läsglasögon vid datorn mellan 30-40 år.

Mitt problem är att nästan alla nya glasögon gör så att jag ser snett på vänster sida på främst min mobil. Dvs jag håller i mobilen och längst ner är mobilen smalare och blir bredare och bredare ju högre upp jag tittar på den på vänster sida. Höger ser normalt ut. På längre håll ser jag normalt på båda ögonen.

Ibland lyckas optikern få det rätt från början, ibland måste glasen ändras. Nu har jag haft problem i ett halvår med två olika glasögon på recept gjorda i november.

Igår var jag på en undersökning hos en ögonläkare som sa att receptet är rätt men hon hittade inga medicinska fel och sa att det måste vara något fel på ögonmuskeln på vänster, dvs skelögdhet. Hon vill skicka mig till en annan ögonläkare för att få prismor eller vad det heter. Ska det verkligen vara nödvändigt? Mitt synfel är inte jättestort.

Jag har tunga ögonlock som hänger delvis över det blå i mina ögon. På internet står det att det kan förvärra astigmatism och skelögdhet. Är det dags att börja tänka på ögonlocksplastik? Kan det hjälpa mig att se rakt igen?

• Svar på tråden Problem med synen. Ser snett. Hjälp mig please.
  • Anonym (Synvilla)

Irriterande FL där man inte kan skriva hela texten direkt. {#emotions_dlg.djavulsk}

Jag hade en gratis chans att byta glas på senaste glasögonen så optikern/ögonläkaren igår behöll samma recept men sänkte astigmatism (???) litegrann så jag får se om det hjälper mig se rakt. Men annars är det en annan ögonläkare och prismor som gäller tydligen.

Men kan det verkligen vara ett muskelproblem som gör att jag ser snett? Jag har för tillfället 2 progressiva glasögon, gamla läsglas vid datorn som är svagare, starkare läsglas vid bok/iPad och solglasögon. I alla glasögon så vrider sig vänster öga åt alla möjliga håll. Det kan vara inåt och utåt. Dvs mobilen, ett papper en bok ser inte rak ut på nära håll.

Ögonläkaren sa att tunga ögonlock inte spelar in men det jag läser på internet på bra källors hemsidor säger att det visst kan göra det. Vad vet ni om det?

Finns det någon annan som ser snett och har svårt att få det åtgärdat?

• Anonym (Synvilla)

Mitt recept om det har betydelse i sammanhanget. Fast glasen som kommer snart kommer att ha en sänkning på 25 på astigmatism om jag fattade rätt igår.

+2.25 Cyl -0.75 AX 105 och ADD 2.25.
    Vänster öga:
    +2.50 Cyl -0.75 AX 080 och ADD 2.25

• Anonym (Synvilla)

Inte för att någon har svarat men jag skriver ändå.

Ögonläkaren från igår kallade tillbaka mig idag och jag fick göra en virtual reality syntest på 5-7 minuter. Jag hade alltså en sån där stor manick över ögonen på mina nuvarande glasögon. Enligt den så är mina ögon inte i synk pga mitt vänstra öga som skelar tydligen. Ingen har sagt att jag skelar på många år men förut fick jag ibland höra det om jag var trött.

Svaret på min sneda syn skulle alltså vara prismor i glasen. Det här virtual reality headsetet var gjort av företaget som säljer detta prismaglas. Det gör mig misstänksam... inte för att inte ögonläkaren är seriös men jag vet inte... VR-företaget vill väl sälja sina glas? Jag märkte ingen större skillnad när ögonläkaren sen la på olika glas med prismor på mina glasögon.

Det brukar ju gå att rätta till min astigmatism utan prismor. Jag har aldrig haft prismor förut. Jag har Essilors XR glas. Jag har ju inte jättemycket astigmatism vad jag fattar. Borde inte det här gå att lösa med rätt vinkel eller vad det nu kallas på astigmatismcylindern?

• Anonym (Synvilla)

Och ännu en sak; mitt recept har bara blivit 0,25 sämre på 3 år kan det verkligen ställa till det så mycket med min sneda syn om glasögonen och undersökningen är gjorda rätt?

Svar på tråden Problem med synen. Ser snett. Hjälp mig please.