Problem med synen. Ser snett. Hjälp mig please.
Jag skelade som barn på vänster öga och gick till läkare för det ofta då men fick aldrig några glasögon eller lapp på ögat.
Hade inte glasögon förrän jag blev 40+ då jag fick progressiva. Innan dess hade jag bara svaga läsglasögon vid datorn mellan 30-40 år.
Mitt problem är att nästan alla nya glasögon gör så att jag ser snett på vänster sida på främst min mobil. Dvs jag håller i mobilen och längst ner är mobilen smalare och blir bredare och bredare ju högre upp jag tittar på den på vänster sida. Höger ser normalt ut. På längre håll ser jag normalt på båda ögonen.
Ibland lyckas optikern få det rätt från början, ibland måste glasen ändras. Nu har jag haft problem i ett halvår med två olika glasögon på recept gjorda i november.
Igår var jag på en undersökning hos en ögonläkare som sa att receptet är rätt men hon hittade inga medicinska fel och sa att det måste vara något fel på ögonmuskeln på vänster, dvs skelögdhet. Hon vill skicka mig till en annan ögonläkare för att få prismor eller vad det heter. Ska det verkligen vara nödvändigt? Mitt synfel är inte jättestort.
Jag har tunga ögonlock som hänger delvis över det blå i mina ögon. På internet står det att det kan förvärra astigmatism och skelögdhet. Är det dags att börja tänka på ögonlocksplastik? Kan det hjälpa mig att se rakt igen?