Full body scanner på flygplats , gravid
Jag gick igenom metalldetektorn och den började pipa så jag fick ställa mig i en Full body scanner (vet inte vad det kallas på svenska). Fattade inte vad det var först (har inte rest på länge) , trodde de skulle kroppsvisitera mig men jag fick bara stå där några sekunder sen var det klart. Sa att jag var gravid efteråt (hade sagt innan om jag hade fattat vad det var) och de sa att det inte är nån fara alls , att den inte ser under kläderna och att det är mycket värre att flyga och att till och med själva metalldetektorn är värre isåfall.
Men blir ändå lite orolig.. efter att ha läst lite har jag kommit fram till att det nästan helt säkert inte var röntgen (tydligen förbjudet i EU sen flera år) utan nått som kallas för Millimeter Wave , att det ska vara ok för gravida och att det står att det inte ska gå in under huden mer än ca 1 mm och inte är värre än strålningen från en telefon.. osv. Men tankarna snurrar iväg , tänk om man kommer fram till att det visst är farligt om 10 eller 20 år .. Är gravid i vecka 7 (vecka 6 när det hände).
Är det nån mer som har varit gravid och gått igenom en sån (alltså inte bara vanlig metalldetekto)? Eller som kanske vet mer om det, som jobbar på flygplats eller med något sånt till exempel.. som kanske kan lugna mig lite?
Det är ju liksom ingen mening att fortsätta oroa sig nu men med hormoner och allt kan det vara svårt att släppa saker..
Tacksam för svar!