Extra krävande 10-årig flicka, finns det fler?
Min dotter har sedan hon varit liten extra krävande. Är väldigt krävande hemma och får lätt utbrott och det blir dagliga konflikter med övriga familjen så jag blir helt slut och känner mig utmattad. Medan i skolan och förskolan har det varit tvärtom. När hon var liten och gick på förskola sa de att hon kunde bli väldigt ledsen och att pedagogerna då behövde stötta henne i den känslan, I skolan är hon väldigt tyst och ensam. Hon är stark i alla ämnen så det är inga problem med koncentration, men behöver stöd socialt. Hon är ensam på rasterna och har ingen kompis att leka med. Vad jag har förstått är hon inte retad men är ändå utanför. Vi flyttade för ett år sedan och innan hade hon en kompis. Men det är inget nytt beteende så beror inte på flytten.
Men hemma så kräver hon extremt mycket. Får hon inte uppmärksamhet och aktivering hela tiden så gör hon konstiga saker, som att klippa i saker,, börja bråka med sina syskon eller oss och tejpa för handtag osv med tejp. Vägrar hjälpa till med saker och det är också svårt att få henne att göra läxor osv. hon har två syskon varav den äldsta pojken har diagnos inom autism. Hon vill krama storebror hela tiden och är på. När han säger nej så respekterar hon inte det utan fortsätter eller börjar sparkas och försöka fälla honom. Vad ska man göra? Beteendet verkar inte växa bort då hon är 10 nu och det är mycket konflikter hemma. kan man vända sig till stöd för att få stöd? eller behövs remiss? Någon mer som har såhär hemma och vad har ni gjort som fungerar?