• Anonym (Fundersam)

Läser barn mindre svåra böcker idag?

Jag är född på 90 talet och kollar nu igenom mina gamla böcker som jag läste i lågstadiet. 

Harry Potter 

Eva och Adam

Madicken

När jag nu ska läsa böcker för mina egna barn så inser jag att barn i lågstadiet idag har betydligt tunnare böcker. Jag förstår ju att man börjar med dessa böcker men nu om man tittar vilken ålderskategori Harry Potter är så ska den vara böcker för mellanstadiet. Böcker för lågstadiet är exempelvis Lasse Majaböckerna och Musse och Helium. Dessa böcker läste vi när barnen var 4 år. 

Ni som är lärare eller föräldrar eller liknande känner ni igen detta? 

• Svar på tråden Läser barn mindre svåra böcker idag?
  • Anonym (Maja)

Barn läser mindre idag. Föräldrar läser mindre för sina barn idag. Och barn läser sämre idag. Så självklart förskjuts även nivån på böckerna. 
    Mycket tråkig utveckling. 

• Anonym (W)

Jag är också född på 90-talet och jag/vi läste absolut inte de där böckerna på lågstadiet här, det var mellanstadiet. 

• Bits1975

Det stämmer tycker jag. Jag är född på 70-talet och läste Kulla-Gulla serien i åk.2, det fanns ju inga skärmar på samma sätt som nu så vi som blev bokmalar på den tiden hade nog sugits in i skärmvärlden idag. 

• Hjelm

Med tanke på hur både vuxna och läskunniga barn stavar idag undrar jag om de läser något överhuvudtaget, förutom olika kändisarnas inlägg på Instagram.

Men ja, det verkar ställas oerhört låga krav i dag på vad barn i en viss ålder "ska" kunna läsa. Det är ingen slump att nyutgåvor av gamla barnböcker är kraftigt förkortade och ofta görs i form av serieteckningar etc. Inget fel med serier - jag älskar serier - men det är inte samma sak som att läsa skönlitterära böcker.

Heller ingen slump att ljudböcker växer kolossalt, även bland barn som istället borde öva på att bli duktiga på att läsa med ögonen. Ljudböcker har bara själva underhållningsvärdet: man lär sig inte stavning, grammatik etc av att konsumera dem. 

Barn av idag har sällan den ordförståelsen, men framför allt inte tålamodet och koncentrationsförmågan, som krävs för att ta till sig en fysisk bok på samma sätt som tidigare generationer klarade.

• Anonym (Pappa)

Jag vill bara flika in att det är skillnad på att läsa för och läsa själv. Visst kan du läsa Harry Potter för ditt lågstadiebarn, men när barn börjar läsa själva gör de det på en lägre nivå. Ja, visst kan en 9-10-åring läsa Harry Potter själv, med lite vilja och kanske lite handledning, men en 6-7-åring? Nja.... Då passa kanske LasseMaja bättre. Åldersrekommendationerna är just det, rekommendationer.

Serietidningar och ljudböcker är för övrigt toppen. Det väcker läslust. Serietidningar är bra för det är mindre överväldigande än en hel bok med hela sidor text kan vara. Men det bästa är att se till att det finns lite av varje hemma, på alla möjliga nivåer och att inte stoppa lässugna barn med "den är du för liten för" eller liknande ord.

Mvh, lärare, förälder, son till blinda föräldrar.

• Hjelm
    Anonym (Pappa) skrev 2024-07-02 14:02:27 följande:

Jag vill bara flika in att det är skillnad på att läsa för och läsa själv. Visst kan du läsa Harry Potter för ditt lågstadiebarn, men när barn börjar läsa själva gör de det på en lägre nivå. Ja, visst kan en 9-10-åring läsa Harry Potter själv, med lite vilja och kanske lite handledning, men en 6-7-åring? Nja.... Då passa kanske LasseMaja bättre. Åldersrekommendationerna är just det, rekommendationer.

Serietidningar och ljudböcker är för övrigt toppen. Det väcker läslust. Serietidningar är bra för det är mindre överväldigande än en hel bok med hela sidor text kan vara. Men det bästa är att se till att det finns lite av varje hemma, på alla möjliga nivåer och att inte stoppa lässugna barn med "den är du för liten för" eller liknande ord.

Ja, serietidningar och ljudböcker är toppen. Jag är ett stort fan av bägges existens, även om ljudböcker aldrig riktigt satt sig hos mig. Men man behöver en variation av lektyr för att utveckla sitt läsande och sin språkliga förmåga. Många stannar i dag vid det enklare och som ger mer omedelbar tillfredsställelse. Många barn - och vuxna med för den delen - har inte koncentrationsförmåga eller tid att läsa romaner. Det är ett problem som inte fanns förr i samma utsträckning. Jag upplever också att klyftorna mellan barns läsande är större än någonsin. Man märker tydligt vilka som troligtvis har läsande föräldrar, mycket böcker hemma och en omgivning som värdesätter litteratur.
  • Anonym (P)
    Anonym (Pappa) skrev 2024-07-02 14:02:27 följande:

Jag har jämfört de böcker jag läste som sjuåring med de böcker som idag riktar sig till min sjuåring, och dagens böcker är ju otroligt enkla. Lasse-Maja, som du refererar till, läser i alla fall mitt barn på nolltid. Det är enkel text och gott om bilder och bjuder inte längre till utmaning. Det blir helt enkelt tråkigt att läsa.

Vi har stora utmaningar i att hitta böcker på hennes nivå, som samtidigt behandlar ämnen som hon kan relatera till. Vi får gå tillbaka till det jag läste som barn, Maria Gripes böcker, Kulla-Gulla och böckerna om Miranda, för att det inte ska bli för enkelt. Och då pratar vi böcker att läsa själv.
  • Anonym (Bokmal)

Jag har ett barn som slutat åk 5 och ett barn som slutat åk 8 i år och det räcker att titta i deras skolböcker för att se skillnader från när jag själv gick i grundskolan och dagens skolböcker. (Jag är 70-talist om det spelar någon roll). 

Nu har väl barnet som slutat åk 8 inte många böcker som kommit hem ska villigt erkännas eftersom det mesta sker via datorn, men jo, det är många små korta faktatexter i böckerna även i högstadiet. Jag minns ju våra betydligt längre texter i exempelvis samhällskunskapsböckerna osv 

Så till och med läromedelsböckerna ändras för att barn läser mindre och mindre. Som förälder får man jobba på att läsa med barnen och se till att barnen läser. 

För er som har slukarbarn så är ett tips serien Warriors. Tjocka böcker om klankatter som många har blivit helt inbitna i (har lärt mig att det finns likt Harry Potter fansidor för Warriors också).Våga också ge dem böcker de inte själva har valt. Säg att de ska ge boken 50-70 sidor om det är en tjockare bok innan de ger upp. Många gånger så är det precis så långt man behöver läsa för att avgöra om boken verkar läsvärd eller inte. 

Lägg serietidningar även på toaletterna så de läser där istället för att sitta med mobilerna. 

Många barn idag läser inte så mycket böcker - och som många av er påpekat så är de böckerna som de läser enkla likt LasseMaja. Samtidigt måste man få ha sådana böcker också och inte bara läsa tjocka tegelstenar. Det har jag själv också. Men det är många barn som har svårt att läsa långa texter vilket även märks i skolan. Allt ska gå snabbt och fort som klippen på TikTok. 

• Bits1975
    Anonym (P) skrev 2024-07-02 16:32:22 följande:
    Jag har jämfört de böcker jag läste som sjuåring med de böcker som idag riktar sig till min sjuåring, och dagens böcker är ju otroligt enkla. Lasse-Maja, som du refererar till, läser i alla fall mitt barn på nolltid. Det är enkel text och gott om bilder och bjuder inte längre till utmaning. Det blir helt enkelt tråkigt att läsa.

Vi har stora utmaningar i att hitta böcker på hennes nivå, som samtidigt behandlar ämnen som hon kan relatera till. Vi får gå tillbaka till det jag läste som barn, Maria Gripes böcker, Kulla-Gulla och böckerna om Miranda, för att det inte ska bli för enkelt. Och då pratar vi böcker att läsa själv.
    Jag har tyckt om de här böckerna av riktiga barnboksförfattare som t.ex Kerstin Sundhs skomakarungen, det händer så mycket, eller Katitzi-böckerna, där har jag dock valt att läsa tillsammans då Katarina Taikon fick utstå hemska saker som barn.

Stjernholm Raeders Rut-Emma är också fina
  • Anonym (VB)

Vi sjuttiotalister tyckte ju att era böcker var enklare och dåliga också. 

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (VB) skrev 2024-07-02 22:27:35 följande:

Vi sjuttiotalister tyckte ju att era böcker var enklare och dåliga också. 

Jag fick läsa min mammas gamla böcker och ja, hennes böcker hade ett mycket mer avancerat och ålderdomligt språk. 
  • Anonym (Pappa)
    Bits1975 skrev 2024-07-02 21:26:55 följande:
    Jag har tyckt om de här böckerna av riktiga barnboksförfattare som t.ex Kerstin Sundhs skomakarungen, det händer så mycket, eller Katitzi-böckerna, där har jag dock valt att läsa tillsammans då Katarina Taikon fick utstå hemska saker som barn.

Stjernholm Raeders Rut-Emma är också fina
    Herregud, jag trodde att jag och mina syskon var de enda i Sverige som någonsin hört talas om Rut-Emma!

Det finns hopp!
  • Bits1975
    Anonym (Pappa) skrev 2024-07-02 23:16:55 följande:
    Herregud, jag trodde att jag och mina syskon var de enda i Sverige som någonsin hört talas om Rut-Emma!

Det finns hopp!
    Ha ha, de var ju jättebra, enkelt, stillsamt språk, skrevs ur ett barns perspektiv och man fick lära sig hur det var förr!
  • Cathariiina

Ja, det är tyvärr så. Moderna barnboksförfattare vet om detta också, och därför skriver de (annars skulle de inte få böckerna antagna) böcker för tonåringar med ett språk som man tidigare fann i böcker för 9-12-åringar, böcker för 9-12-åringar med ett språk som man tidigare fann i böcker för 6-8-åringar,,, 

Det är därför det är så viktigt att läsa klassiska barnböcker - som har ett mycket rikare språk - för sina barn, och låna/köpa hem sådana och ge barnen i present när de börjat läsa själva.

Svar på tråden Läser barn mindre svåra böcker idag?