Anonym (Pappa) skrev 2024-07-02 14:02:27 följande:
Jag vill bara flika in att det är skillnad på att läsa för och läsa själv. Visst kan du läsa Harry Potter för ditt lågstadiebarn, men när barn börjar läsa själva gör de det på en lägre nivå. Ja, visst kan en 9-10-åring läsa Harry Potter själv, med lite vilja och kanske lite handledning, men en 6-7-åring? Nja.... Då passa kanske LasseMaja bättre. Åldersrekommendationerna är just det, rekommendationer.
Serietidningar och ljudböcker är för övrigt toppen. Det väcker läslust. Serietidningar är bra för det är mindre överväldigande än en hel bok med hela sidor text kan vara. Men det bästa är att se till att det finns lite av varje hemma, på alla möjliga nivåer och att inte stoppa lässugna barn med "den är du för liten för" eller liknande ord.
Mvh, lärare, förälder, son till blinda föräldrar.
Jag har jämfört de böcker jag läste som sjuåring med de böcker som idag riktar sig till min sjuåring, och dagens böcker är ju otroligt enkla. Lasse-Maja, som du refererar till, läser i alla fall mitt barn på nolltid. Det är enkel text och gott om bilder och bjuder inte längre till utmaning. Det blir helt enkelt tråkigt att läsa.
Vi har stora utmaningar i att hitta böcker på hennes nivå, som samtidigt behandlar ämnen som hon kan relatera till. Vi får gå tillbaka till det jag läste som barn, Maria Gripes böcker, Kulla-Gulla och böckerna om Miranda, för att det inte ska bli för enkelt. Och då pratar vi böcker att läsa själv.