• Anonym (Rutan)

Tål inte svärföräldrarna

Så snart tiden är inne kommer jag att leta eget boende och gå vidare med separation. 

Det låter kanske löjligt.. men i snart 12 år nu har jag stått ut med hans egenkära svärföräldrar, som han aldrig kan klippa navelsträngen till - hur mycket de än kränker, brister i respekt, empati mm? 

Men kanske värst är hans pappa, som är en komplett idiot på riktigt.. Mycket kan jag stå ut med, men när han nu börjat trycka ned min son så närmar sig smärtgränsen för vad jag kan tåla. 

Jag kan försöka att göra en lång historia kort; de är skilda. De är vänner och umgås vid högtider. De är dominanta, självupptagna och pratar oavkortat om sig själva; sina resor, sina behov och sina önskemål. Mellan sig har de två kuvade vuxna barn som knappt kan säga ?bu?.. för att ingen av föräldrarna ändå bryr sig. Har aldrig gjort, kommer aldrig att göra. De har aldrig gjort ett smack för sina barn; varken känslomässigt eller ekonomiskt. Pappan har t o m krävt barnen betalt för uppväxten. Och trots att han regelbundet skryter om hur bra ställt han minsann har det,., det hindrar inte gubben från att öppet och fräckt be oss att bjuda på både oxfilé och torskrygg till middag. 

Jag har inget emot att bjuda.. men då ska man inte ha tagit det förgivet. 

Man trycker ner dessa vuxna barn; som är två helt underbara personligheter med varsitt fint hjärta. Snälla, omtänksamma, vackra och obrottsligt lojala mot dessa narcissister till föräldrar, som inte drar sig för att både håna, kränka och projicera sina egna tillkortakommanden på sina vuxna barn. 

Men priset tar min svärfar. Han vet bäst, han vet mest, han står i centrum, han är chef, alla ser upp till honom, alla vill ha hans tjänster, han är rikast, han har så mycket pengar; han har dyrast hus, bäst jobb, mest vänner osv osv osv.. vi andra är tjocka, dumma, har dålig självkänsla, lite korkade osv och han har något negativt att säga om precis alla. Jag är tjock och en kverulant och hans andra svärdotter söt men korkad. 

Vi har ägnat så mycket av vår lediga tid till honom, som vi aldrig får igen. Högtider, fester, middagar.. osv.. men det är aldrig good enough. Vi har i 12 års tid desperat försökt att leva vårt eget liv; men det är fullständigt omöjligt med dessa två i våra liv och framförallt då svärfar. Jag säger som prinsessan Diana sa om sitt äktenskap med prins Charles, ungefär att: ?we were three in this marriage, so it was a bit crowded? 

DET är min svärfar. 

Prata med min man? - Glöm det. Helt lönlöst. Han är och förblir obrottsligt lojal. Dessutom blir man straffad av dessa två stora egoister, såfort man säger ifrån och de har snackat skapligt mycket skit om oss båda 

• Svar på tråden Tål inte svärföräldrarna
  • Anonym (124)

Ni har inte funderat på att flytta längre bort i från dem? Ibland kan man stå ut med svärföräldrar över exempelvis en helg bara man får andas sedan. 

Jag har inget råd att ge egentligen mer. Jo, kanske familjerådgivning skulle vara värt att gå igenom för att maken ska få upp ögonen för det du ser. 

• Anonym (svärdotra)

Har haft ungefär samma i drygt 20 år, men nu ligger båda i jorden och arvet klagar jag inte på.

Det som räddade oss var att min man också insåg hur knepiga hans föräldrar var, men gudarna ska veta att det var nära att jag också begärde skilsmässa någonstans runt 15- årsstrecket. Nästan enbart p.g.a. svärmor.

Vi flyttade även 6 mil bort från staden de bor i, det hjälpte en del.

• Tecum

Bryt med dem istället för med maken och låt honom träffa dem utan dig.

• Anonym (Rutan)
    Anonym (124) skrev 2024-07-02 19:39:35 följande:

Ni har inte funderat på att flytta längre bort i från dem? Ibland kan man stå ut med svärföräldrar över exempelvis en helg bara man får andas sedan. 

Jag har inget råd att ge egentligen mer. Jo, kanske familjerådgivning skulle vara värt att gå igenom för att maken ska få upp ögonen för det du ser. 

Tack för bra råd <3
    Jo, tanken har slagit mig också; både att flytta en bit bort och gå i familjerådgivning. 

Känner att det här har tärt såpass mycket att jag nästan har förlorat känslorna lite på kuppen.. för att han inte riktigt klarar av att bli riktigt vuxen i förhållande till föräldrarna 

• Anonym (75)
    Anonym (Rutan) skrev 2024-07-02 19:09:40 följande:
    Tål inte svärföräldrarna
    .....

Prata med min man? - Glöm det. Helt lönlöst. 

Mina svärföräldrar var helt olidliga och vårt äktenskap höll på att gå helt åt skogen. Maken "vågade" inte säga ett ljud och köpte allt de sa. 

Han fick välja mellan att flytta eller att skilja sig. 

Nu bor vi i Skåne och svärisarna typ 70 mil bort. Äntligen lugn och ro och vårt förhållande fungerar igen. Han får träffa sina föräldrar själv men det händer inte så ofta. Trist egentligen men det blev resultatet av deras hemska beteende. 
  • Bergegardh

Tror du inte svärfar kommer tycka ner din son ännu mer när ni är skilda? Du kommer dessutom inte ha någon kontroll över hur mycket de träffas på din framtida exs veckor.

• Anonym

Problemet är inte svärföräldrarna.
    Problemet är hur din man / ni hanterar svärföräldrarna.

Råd:
    Beställ tid på familjerådgivning. Ni behöver verktyg för hur ni sätter gränser kring er familj. 
    Låt din man sköta all kontakt med föräldrarna. Du blockar deras nummer och tar bort dem från sociala medier.
    Var inte arg mot din man men säg att du behöver en paus från hans föräldrar. Han kan träffa sina föräldrar hos dem om han vill. Men du följer inte med. Säg att du inte vill höra om vad de säger / tycker. 
    Låt dem inte få förstöra er familj. 

• Anonym (Meghan Markle syndromet)

Det är uppenbarligen inte större fel på dessa svärföräldrar utan att de varit kapabla att åtminstone skapa två barn som  är citat ? två helt underbara personligheter med varsitt fint hjärta. Snälla, omtänksamma, vackra och obrottsligt lojal.? 

Är det kanske rentav så att du, om nån annan skulle få komma till tals här, är svärdottern med kontroll behov en riktig Karen med stora anpassningssvårigheter till hans familj. du ger dig tolkningsföreträde och så som du betraktar världen så är sanningen ? 
    Din man verkar trivas med de sina. Ta inte det ifrån honom pga orimliga lojalitetskrav. 

• Anonym (Rutan)
    Tecum skrev 2024-07-02 21:00:48 följande:

Bryt med dem istället för med maken och låt honom träffa dem utan dig.

Klokt. Jag försöker att styra det ditåt, mer och mer
  • Anonym (Rutan)
    Anonym skrev 2024-07-02 22:11:24 följande:

Problemet är inte svärföräldrarna.
    Problemet är hur din man / ni hanterar svärföräldrarna.

Råd:
    Beställ tid på familjerådgivning. Ni behöver verktyg för hur ni sätter gränser kring er familj. 
    Låt din man sköta all kontakt med föräldrarna. Du blockar deras nummer och tar bort dem från sociala medier.
    Var inte arg mot din man men säg att du behöver en paus från hans föräldrar. Han kan träffa sina föräldrar hos dem om han vill. Men du följer inte med. Säg att du inte vill höra om vad de säger / tycker. 
    Låt dem inte få förstöra er familj. 

Jag håller med och tänkt ungefär så; att han fortfarande har svårt att hantera dem. Jag kommer att boka tid. Har tagit bort svärmor från sociala medier och har bara lugnt förklarat för min man att jag har haft tålamod med dem många år, men att det kanske är bäst att han sköter kontakten med dem. 

Jag har samtidigt full förståelse för att det handlar om mönster som är svåra att bryta. Jag upplever samma med min ursprungsfamilj. Enda skillnaden är att jag har alltid kunnat diskutera det med mina föräldrar och kunnat ta avstånd när det har gått för långt. 

Ska tilläggas att jag har alltid visat på stort tålamod och generöst bemötande. De har alltid varit välkomna, jag har aldrig någonsin höjt rösten mot dem, varit oartig etc.. Tvärtom. Väldigt snäll. T o m då sonen var precis nyfödd fick de besöka BB, komma hem till oss osv.. så jag vill verkligen mena på att vi har varit snälla och generösa. För snälla. 

Svar på tråden Tål inte svärföräldrarna