• Anonym (Stella)

Någon som kan läsa batchkoder på parfymer?

Jag vill helst inte gå runt med gamla parfymer som kanske luktar illa och har flera stycken som jag undrar när de är tillverkade egentligen. Vet någon hur man läser dem?

Två är Rituals: 24721 och 24515

En Clean Classic: Z165C

Vad är tricket för att begripa sig på när de är tillverkade? Vilka siffror betyder år och månad?

• Svar på tråden Någon som kan läsa batchkoder på parfymer?
  • Aniiee

Clean-parfymen är tillverkad Juni 2022, så 2 år gammal. Källa: google

Rituals ser ut som straight up datum. 

It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (Stella)
    Aniiee skrev 2024-07-02 23:47:28 följande:

Clean-parfymen är tillverkad Juni 2022, så 2 år gammal. Källa: google

Rituals ser ut som straight up datum. 

Clean låter rimligt men inte Rituals för dom är över 1 år gamla och datumet i juli 24 har ju inte ens varit än.

Jag har Versace också: 2200715 och 2309604.

Jag har också googlat men det kommer ju inte upp där?

Är det någon som vet vilken siffra i ordningen som säger vilket år den är gjord och gärna månad också? Det är ju bra att veta direkt när man ska handla så att man inte kommer hem med en gammal parfym.

• Aniiee
    Anonym (Stella) skrev 2024-07-03 14:29:06 följande:
    Clean låter rimligt men inte Rituals för dom är över 1 år gamla och datumet i juli 24 har ju inte ens varit än.

Jag har Versace också: 2200715 och 2309604.

Jag har också googlat men det kommer ju inte upp där?

Är det någon som vet vilken siffra i ordningen som säger vilket år den är gjord och gärna månad också? Det är ju bra att veta direkt när man ska handla så att man inte kommer hem med en gammal parfym.
    Nej, men både (20)23 och (20)15 har varit. Eller så är (20) 24 ett bästföredatum. Men det är så klart en gissning. 

Googla efter batch code checker. Det finns ett antal. Det är inte tvärsäkert att dina parfymer finns med då de ofta är amerikanska, men skadar ju inte att kolla. 
    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
Svar på tråden Någon som kan läsa batchkoder på parfymer?