• Anonym (Fästingrädd)

Kan man få fästing på bred skogsstig, i vattnet eller på sandstrand?

Ska bo i skärgården 3 dagar. Är ovaccinerad mot tbe. 

Hur stor är risken att få en fästing  om jag undviker gräs? Går på breda skogsvägar som har grus, badar på sandstrand o sitter i sanden o inte i gräset?

Kan fästingar hoppa ner från träden i ens huvud?

• Svar på tråden Kan man få fästing på bred skogsstig, i vattnet eller på sandstrand?
  • Anonym (Jo)

Fästingar kan ju följa med andra personer till där du är så det bästa är om du snabbt lär dig sväva i luften. Ett annat alternativ är att börja vaccinera dig och ta till förebyggande åtgärder som t ex vita heltäckande plagg och sedan kontrollera kroppen efter att ha varit ute.

• Anonym (Sam)

Risken att få en fästing om du är på sandstranden eller går på breda skogsvägar är nog närmast obefintlig. Däremot är det riskabelt att vara nära personer eller tex katter och hundar som varit i sådana områden.

Det låter som att det är bättre att du vaccinerar dig och jobbar med din fästingrädsla. Själv skulle jag inte trivas med att vara så begränsad.

• Anonym (Fästingrädd)
    Anonym (Jo) skrev 2024-07-03 07:51:29 följande:

Fästingar kan ju följa med andra personer till där du är så det bästa är om du snabbt lär dig sväva i luften. Ett annat alternativ är att börja vaccinera dig och ta till förebyggande åtgärder som t ex vita heltäckande plagg och sedan kontrollera kroppen efter att ha varit ute.

Ja sväva kan jag inte o vaccinera mig innan hinner jag inte.

Men undrade hur vanligt det är att fästibgar kryper på sandstrand o grus.
  • Anonym (Fästingrädd)
    Anonym (Sam) skrev 2024-07-03 08:18:30 följande:

Risken att få en fästing om du är på sandstranden eller går på breda skogsvägar är nog närmast obefintlig. Däremot är det riskabelt att vara nära personer eller tex katter och hundar som varit i sådana områden.

Det låter som att det är bättre att du vaccinerar dig och jobbar med din fästingrädsla. Själv skulle jag inte trivas med att vara så begränsad.

Ja hundar kanske kan vara på stranden o släppa ner fästingar? Men det kanske ändå är lugnt dp sand inte är som gräs?.

Har planer på att vaccinera mig men e från norrland o där har vi inte tbe. 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Fästingrädd) skrev 2024-07-03 11:35:05 följande:
    Ja hundar kanske kan vara på stranden o släppa ner fästingar? Men det kanske ändå är lugnt dp sand inte är som gräs?.

Har planer på att vaccinera mig men e från norrland o där har vi inte tbe. 
    Hur långt norrifrån då...? För det finns allt mer fästingar även där numera.
  • Anonym (Maja)

Vilken skärgård. I Sthlm finns det väl mest tbe. Jag har vaccinerat mig med andra sprutan precis men får nog inte bra skydd förens om två veckor. Skulle till Dalarna nästa vecka och vara naturnära men vågar inte åka då skyddet inte hunnit komma. Såg att tbe nu krypit längre upp i landet

Svar på tråden Kan man få fästing på bred skogsstig, i vattnet eller på sandstrand?