• Anonym (TS)

Sår, vad tror ni om risken för stelkramp?

Jag får antagligen inte ta stelkrampsspruta eftersom jag är tidigt gravid (vecka 7), ska till vårdcentralen imorn men sjuksköterskan jag pratade med sa att de inte rekommenderar det innan vecka 12. De ska iallafall titta på foten och så skulle hon kolla upp om sprutan men det verkar inte som att det går. 

Jag gjorde illa mig igår vid 15-tiden. Är 36 och har vad jag minns inte blivit vaccinerad sen jag var barn. Jag var med barnen i skogen och det var massa nerhuggna träd och kvistar och pinnar överallt , jag bar min 2-åring för det var lite svårt att gå så såg inte riktigt vart jag gick. Jag hade sandaler och jag trampade på nått som liksom kom emellan sandalen och foten, jag tror att det var en vass trädgren för jag försökte titta och såg inga brädor eller spikar eller nått. Jag har väldigt torra hälar med några sprickor och det var precis i en spricka..  det blödde en del. Jag tvättade efteråt. 

Jag tror inte att marken är gödslad, det har varit skog där åtminstone så länge jag har levt och ingen skog med planterade träd. Och trädgrenen låg nog inte i jorden utan ovanför.

Nu gör det lite ont men bara när jag trycker på det eller stödjer på foten , jag kan gå men har lite svårt att springa. 

Vad tror ni? Hur rädd behöver jag vara för stelkramp? Det verkar ju alltså som att jag inte får ta spruta så får väl hoppas på det bästa .. 

Har skrivit en annan tråd men det var innan jag visste att jag antagligen inte får ta sprutan .. Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Sår, vad tror ni om risken för stelkramp?
  • Anonym (TS)
    Lynx123 skrev 2024-07-03 20:31:56 följande:

Kolla med 1177. Det finns viss risk för stelkramp.

Tack för svar! Jo det gjorde jag igår , hon sa att hon trodde jag skulle ta sprutan men jag skulle ringa till vårdcentralen så får läkaren avgöra. Sköterskan jag pratade med på vårdcentralen sa att man inte får ta den innan vecka 12 men hon skulle kolla upp det mer tills imorn. 

Men är det ändå inte för sent nästan 2 dygn efter? 

Vet du om stelkramp är ovanligt bara på grund av att de flesta är vaccinerade eller om det är ovanligt överhuvudtage? 

• Anonym (TS)
    Lynx123 skrev 2024-07-03 21:36:22 följande:

Vet inte, men enligt FHM har der skett 21 fall på 10 år!

Ja det är ju inte så vanligt då.. Men vet inte om det är så att alla som får liknande sår brukar få spruta (om de inte redan har vaccin som fortfarande skyddar). Riktig otur att jag skulle göra illa mig så just när jag är tidigt gravid .. Kanske inte det smartaste att gå i skogen med sandaler.

Svar på tråden Sår, vad tror ni om risken för stelkramp?