• Anonym (Ts)

Finns fördelar med amning till året?

Har en 10-mån som ammas och börjar få kommentarer nu om det inte är dags att sluta . Han äter mat också så amningen är mycket också närhet och lugn känns det som.

Men finns några bra fördelar med att amma på lite även när barnet äter bra annat? Känner mig lite satt på pottan när folk frågar om jag inte borde sluta amma.  

• Svar på tråden Finns fördelar med amning till året?
  • Räkan77

Jag tycker att det fanns fördelar att amma längre, tex att inte behöva göra iordning välling när barnet blev hungrig på natten.

Sluta prata om amningen med andra. Om du får frågan så svara lite vagt och byt samtalsämne. 

När du själv känner att nackdelarna överväger fördelarna är det dags att sluta, innan dess är det onödigt.

• Anonym (Näsan i blöt)

Varför skulle du behöva.argumentera? Du har väl inte tänkt amma till 5-6-årsåldern som i jägar-samlarsamhällen ändå? WHO rekommenderar 2 år.  Säg att det faller sig naturligt när det är dags att sluta och byt ämne. Den som inte är helt ouppfostrade (ok, det är ganska ohyfsat att fråga från början,men ändå) fattar vinken. Annars ignorera ytterligare kommentarer och prata om annat. Den som fortsätter tjata efter det är inte värd att umgås med ändå.
    Eller vänd på det. Vad menar den som frågar att det skulle vara för.risker/nackdelar med amningen som skulle motivera att skynda att avsluta.något mor och barn är bekväma med.  Lyssna vänligt på ev svar, säg Jaså du tänker så, och.byt ämne.

Jag ammade min äldsta till kanske 18 månader,sista månaderna bara mysamning/lugna, hon hade gärna fortsatt längre.  Mitt yngre barn slutade självmant vid 15 månader. Förmodligen hade de slutat snabbare om de kunnat äta välling/gröt men det gick bort pga allergier. Tror dottern hade sovit tyngre och längre i taget med stabbig välling i magen men annars förstår jag inte varför fejktutte i gummi skulle vara bättre än riktiga.
    Det var å andra sidan ingen utom min mamma som lite försiktigt vågade fråga mig om jag tänkt sluta med amningen.  Folk är inte särskilt. gränslösa i min omgivning. Min man (sydamerikan om nu det spelar in) såg aldrig något ovanligt.i att amma

• Bergegardh

Att folk alltid ska hinta om saker som inte angår dem. När barnet blir 2år får de ett annat immunförvar
     Barn som inte ammar är därför sårbarare för sjukdomar upp till två års ålder då amningen kompletterar immunförsvaret. 

• Räkan77
    Bergegardh skrev 2024-07-04 00:41:25 följande:

Att folk alltid ska hinta om saker som inte angår dem. När barnet blir 2år får de ett annat immunförvar
     Barn som inte ammar är därför sårbarare för sjukdomar upp till två års ålder då amningen kompletterar immunförsvaret. 

När det gäller vanliga infektioner så verkar amningen ha begränsad effekt. 
  • Bergegardh
    Räkan77 skrev 2024-07-04 10:00:39 följande:
    När det gäller vanliga infektioner så verkar amningen ha begränsad effekt. 
    Är det någon studie gjord nyligen? Skicka gärna en länk om du har, är väldigt intresserad av ämnet. 
  • Anonym (?)

Vilka är ?folk?? Sluta prata amning med andra, du ska göra precis som du (och barnet) vill. Knappast något konstigt med att amma en 10-månaders.

• Jårdi

Skit i dem och amma på om det känns bra för er. finns många fördelar med amning. Minskad risk för bröstcancer för mamman bland annat. Bröstmjölken innehåller melatonin = hjälper ditt barn att somna. trygghet, närhets  osv osv för barnet. kan inte bli fel tänker jag. Vet inte Vf många tror en plastnapp är en bra ersättning helt ärligt 

• Anonym (Skuggan)

Det bästa för barnet är om man ammar minimum 2 år.

• Anonym (...)

Jag har 3 barn, första ammades till strax över 2, andra 9 månader och tredje 16 månader, fick väl kommentarer om att det var dags att sluta ibland men jag sa bara "det är så mysigt för oss så vi fortsätter ett tag till" jag fattar verkligen inte varför folk inte bara kan bry sig om sitt och hålla sina åsikter för sig själv

• Cathariiina
    Anonym (Skuggan) skrev 2024-07-06 14:15:51 följande:

Det bästa för barnet är om man ammar minimum 2 år.

I vårt samhälle räcker det att amma ett år. Rekommendationen två år är för länder där många barn dör av sjukdomar relaterade till infekterat vatten, och där alla inte kan ta barnet till läkare och få antibiotika. Många barn i U-länder dör av vanlig diarré, men så är det ju inte här. 

Nu svär jag väl i kyrkan, men jag tycker att det ser väldigt illa ut när "stora" barn springer efter sin mor med en pall och sliter i henne för att få henne att sätta sig och amma dem... Jag tror inte heller att det är lyckat att barn som är så stora att långtidsminnet har börjat kicka in, ammas. Detta är nog inget man ska minnas. Å andra sidan ser det väldigt illa ut när mammor flasmatar småbebisar också. Som vanligt är lagom bäst. 
Svar på tråden Finns fördelar med amning till året?