• Anonym (TS)

Någon att prata med, som inte är så mycket behandling?

Finns det någon psykolog eller kurator online som man kan prata med för att "prata av sig"? I detta fall, någon att prata med, tills man känner sig redo för behandling. Har provat Mindler och dinpsykolog.se men de är båda väldigt inriktade på behandling. Man ska fylla i massa skattningsformulär osv och sedan är det direkt in i KBT. Skapa beteendesekvenser, göra formulär för när man är stressad, analysera sitt beteende osv. 

Jag känner att man blir mer stressad av detta. Att komma ihåg att fylla i, att analysera sitt beteende osv när man precis har näsan ovanför vattenytan. Om man inte är där än. Att man bara vill ventilera och få råd om hur man ska göra livet mer hanterbart, vart vänder man sig då?

Jag har ett enormt krävande liv. Flera barn och en sambo med npf. Bonusfamilj där vissa barn är hans, vissa mina och gemensamt. Har förmodligen själv adhd, men är den som funkar bäst i vår familj. Står för struktur, rutiner etc. Lagar all mat, gör planeringar för maten, handlar osv och är den ständiga projektledaren. Ett barn har dessutom fått en ätstörning nu och sambon ligger inlagd med denna sedan en dryg månad tillbaka, vilket gör lasset ännu tyngre för mig. Ekonomisk stress över allt vabbande. Sommarlov med barn som är bananas och att själv göra alla aktiviteter med dem osv.

Jag skulle bara vilja ha någon att prata med. Bolla. Få råd kring hur man ska hålla ut, få tips som underlättar vardagen. Inte någon behandling direkt utan få prata av mig. Vart vänder man sig?
  • Svar på tråden Någon att prata med, som inte är så mycket behandling?
  • Anonym (K)

Hej

Finns stöd att få på flera sätt, men det kan se olika ut i olika kommuner. 

Iom att ett barn är inlagt med din sambo, är det möjligt att få kuratorsamtal där för dig?

Kommuner har ofta något som kallas för anhörigstöd. Historiskt har dessa erbjudit samtal och stöd för kvinnor som vårdat sina män i hemmet. Men nuförtiden är deras uppdrag bredare. Förälder till barn med psykisk ohälsa, att ha en partner med npf, att vara anhörig till någon i missbruk osv. De brukar vara duktiga på detta med vad det gör med dig om någon eller flera i familjen mår dåligt och hur du kan försöka ta hand om dig själv. Bör kunna erbjuda telefonkontakt eller online om du ej vill ses irl.

Många kommuner har även föräldrastöd/förebyggande socionomer som erbjuder stödjande och vägledande samtal för föräldrar. Både irl och telefon. Brukar vara socialtjänsten som erbjuder det men utan att det krävs beslut om bistånd till insatsen. Ska vara frivilligt och stöttande och utan att journaler skrivs osv. De möter ofta föräldrar som själva har npf eller barn med npf och är vana av att ge det stöd du efterfråga.

Hoppas du hittar det stöd du behöver!

• Anonym (Medmänniska)

Tänker spontant att Jourhavande medmänniska eller jourhavande präst låter som något för dig. Har inte provat själv, men det låter som något för dig iaf. 

SOS har en hel hög med olika stöd och hjälpnummer, kanske hittar du något som passar dig bättre? Men om inte annat finns jourhavande medmänniska där också med sitt telefonnummer. 

www.sosalarm.se/112-och-andra-viktiga-nummer/andra-samhallsstod/hjalp-och-stodorganisationer/

• Anonym (Vårdcentralen)

Psykolog via din vårdcentral ? alt diakon vi kyrkan? 

Svar på tråden Någon att prata med, som inte är så mycket behandling?