• Anonym (Bong)

Ouppfostrad 5 åring

Jag har ett syskonbarn som jag träffar när jag besöker min syster. vi brukar leka ihop men såfort vi inte leker börjar den kasta saker på mig eller lägga småsaker i nacken/huvudet eller hosta mot mig. Barnet är 5 år och den har gjort så mer när den blev äldre. Vet inte hur jag ska göra Säger man ifrån eller blir arg skrattar den bara och inte bryr sig. Ignorerar man det fortsätter den bara med beteendet. Reser man sig springer den bara och gömmer sig. Förr kanske man hade agat barnet men det gör man inte idag. Har sagt detta till min syster och hon säger att den gör så mot familjen med men den lyssnar när hon blir arg. Det är ju inte alltid kul att gå dit när det är såhär. hur hade ni gjort i ett sådant läge? 

• Svar på tråden Ouppfostrad 5 åring
  • Anonym (Johanna)

Eftersom beteendet verkar uppstå när barnet vill ha uppmärksamhet (fortsätta leka) hade jag nog bara sagt åt barnet typ ?Jag tycker inte om när du gör sådär för då får jag ont. Men nu vill jag prata lite med mamma och så kanske vi fortsätta leka om en stund? Skulle inte du kunna rita en fin teckning åt mig så länge? Jag älskar blablabla, tror du att du kan rita en sån åt mig??

• Bergegardh

En femåring förstår. Nästa gång du går dit lek lite med barnet och innan du avslutar leken säg detta:

Jag vill leka med dig i 5 minuter till. Men sen måste jag vila lite så vi kan leka sen igen. Men om någon kastar saker på mig eller stör mig kommer jag nog inte orka leka mer sen. Det vore tråkigt för jag tycker att det är så roligt att leka med dig. Ska vi fortsätta leka nu? 

Sen säger du att du måste vila. Om barnet stör dig påminn om att du nog inte orkar leka sen. Om barnet inte lyssnade, säg när du går, att du är så ledsen att du inte orkade leka mer för det blev så jobbigt när (vad barnet nu gjorde). Om barnet lyssnade beröm barnet, när du går,  och säg att du vill komma tillbaka snart igen och leka. 

• Anonym (Ann)

Varför kallar du ett ben för den? Det är väl ändå en person och inte en sak?? 

Märklig värld vi lever i.

För övrigt tycker jag man kan säga till ett barn som hostar med flit rätt på en att det där var inte särskilt snällt gjort och lugnt förklara att nu har vi lekt färdigt, nu ska jag parata med mamma. Och typ föreslå något annat barnet kan göra som rita, pussla osv.

• Anonym (Pfft)

Jag hade vägrat leka med ungjäveln, och förklarat varför för hen också! Om hen fortsätter vara otrevlig ändå så skulle jag säga åt min syster att jag inte kommer på besök förrän hon har pli på ungen.

• Anonym (Emma)

Är det ett endabarn? mitt barn är det, och jag och pappan ger henne uppmärksamhet hela tiden.

så tänker att det är svårt för en 5åring att begripa då villkoren ändras när det kommer gäster på besök.
    jag har samma problem med mina vänner. Löser det genom att ofta träffa vänner utan mitt barn. Men kommer släkten så kommer ofta andra barn som mitt barn kan leka med

• Anonym (Morsan)

Reagerar på att du kallar barnet för den som att barnet inte är en människa. Barnet känner nog av att du inte tycker om hen. Barn är också människor. 

• Anonym (Bong)
    Anonym (Morsan) skrev 2024-07-08 04:54:52 följande:

Reagerar på att du kallar barnet för den som att barnet inte är en människa. Barnet känner nog av att du inte tycker om hen. Barn är också människor. 

ja för det är ett forum. Det spelar väl ingen roll
  • Anonym (zxcv)
    Anonym (Ann) skrev 2024-07-06 21:36:27 följande:

För övrigt tycker jag man kan säga till ett barn som hostar med flit rätt på en att det där var inte särskilt snällt gjort och lugnt förklara att nu har vi lekt färdigt, nu ska jag parata med mamma. Och typ föreslå något annat barnet kan göra som rita, pussla osv.

Ts är säkert en sån som vägrar erkänna nyord som hen (som väl iofs har runt 15 år på nacken, så knappast nytt) men samtidigt vill vara så anonym som det går och därmed inte avslöja kön på barnet. Kan också handla om att det är onödigt att skriva kön på barnet då svaren blir (borde bli) detsamma oavsett.

Tips till ts.
    Hen funkar bättre än den. Det anonymiserar könet samtidigt som barnet blir en person och inte en sak. Samt att du slipper skriva ut det onödigt långa hon/han eller honom/henne.
  • Anonym (de Smööhr)
    Anonym (Ann) skrev 2024-07-06 21:36:27 följande:

Ett ben är väl ändå ett "det"?
  • Anonym (zxcv)
    Anonym (de Smööhr) skrev 2024-07-08 09:52:47 följande:
    Ett ben är väl ändå ett "det"?
    Tror hon menar barn men inte läst igenom inlägget innan postning. Bara en gissning, då det inte stod något om ett ben i ts.
Svar på tråden Ouppfostrad 5 åring