• Anonym (Undrar)

Skadedjur i hyrd semesterbostad

Vi har hyrt ett semesterhus en vecka. Vid ankomst var huset städat, men snart började det dyka upp musbajs på golvet. Vi hör också möss i väggarna. Vi bor här med två barn och ska ha semester.

Hur funkar det, har man rätt att häva "köpet", dvs uthyrningsperioden för detta? Huset är förvisso av äldre stil, men modernt. Vi har också bott här tidigare åt utan detta problem. Det känns inte jätteskoj att ha barnen lekandes bland musbajs och sova i hus med möss.

• Svar på tråden Skadedjur i hyrd semesterbostad
  • Anonym (Klara)

Det väl ganska vanligt med möss i hus. Städa upp musbajset, och sätt ut några musfällor. 

Vill ni avbryta läs i kontraktet eller ring uthyraren. 

• Anonym (V)

Hörde ofta möss i väggarna i det huset jag bodde i som barn.
    Man vill dock ej ha spillning på golvet. Brukar vara ganska vanligt att det finns möss i skåpet man förvarar soppor

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Klara) skrev 2024-07-08 18:50:28 följande:

Det väl ganska vanligt med möss i hus. Städa upp musbajset, och sätt ut några musfällor. 

Vill ni avbryta läs i kontraktet eller ring uthyraren. 

Bokningskontraktet säger inget om skadedjur och jag vill gärna ha lite på fötterna innan jag tar upp om att bryta med uthyraren.

Det känns lite skevt att börja jaga musfällor för ett boende vi har för en vecka.
    Anonym (V) skrev 2024-07-08 18:54:53 följande:

Man vill dock ej ha spillning på golvet. Brukar vara ganska vanligt att det finns möss i skåpet man förvarar soppor

Jo, men nu betalar vi åtskilliga tusenlappar för att hyra ett hus under en vecka. Ska man då acceptera skadedjur?

• Anonym (T)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-07-08 21:59:27 följande:
    Bokningskontraktet säger inget om skadedjur och jag vill gärna ha lite på fötterna innan jag tar upp om att bryta med uthyraren.

Det känns lite skevt att börja jaga musfällor för ett boende vi har för en vecka.

Jo, men nu betalar vi åtskilliga tusenlappar för att hyra ett hus under en vecka. Ska man då acceptera skadedjur?

Kolla med Konsumentverket? Det är ju väldigt vanligt med möss tyvärr.

hittade en artikel som visserligen är låst men hänvisar till ARN så det har ju varit uppe i alla fall.

https://www.falukuriren.se/2022-11-23/hittade-mus-i-hyrd-stuga-vinner-tvist-mot-skistar/ 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-07-08 21:59:27 följande:

Ja, vill ni inte skaffa musfällor eller ringa uthyraren, så har ni två val. Stanna eller åka hem. 

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Klara) skrev 2024-07-08 22:14:35 följande:

Ja, vill ni inte skaffa musfällor eller ringa uthyraren, så har ni två val. Stanna eller åka hem. 

Men läser du vad jag skriver - jag vill ha på fötterna innan jag föreslår att vi bryter uthyrningen. Vi har pratat med uthyraren som mest ryckte på axlarna, men vi har ännu inte föreslagit att bryta uthyrningen.
  • Anonym (Överreagerar)

Men det här låter som en överdrift. Ni hyr alltså ett hus en vecka och i huset finns det möss. Så farligt är det inte med möss. Kanske inte alltid helt kul men inte särskilt farligt. 
    Prata med hyresvärden, säg att hen får anmäla till sitt försäkringsbolag att det finns möss i huset. Be hen dra av 10/15% på hyran då ni finner detta obekvämt. Gissningsvis är hyresvärden rädd om sitt rykte och går er till mötes alternativt erbjuder ett annat boende om det finns möjlighet. 

Inget att förstöra semestern för iallafall. (Så länge de inte överfaller er eller det handlar om råttor på typ en halvmeter.) 

• Anonym (Abc)

Springer mössen runt även när ni bor där? Vi har ett sommerställe med möss men de försvinner när vi är där.

När man kommer dit första dagen efter vintern är det jättemycket musbajs och man kan under någon dag också lyckas skymta en mus. Typ dag 2 så kommer inga nya musbajsar och vi ser inga möss. Såklart de finns kvar någonstans, men de håller sig borta från där vi människor är.

Sedan om man åker bort en vecka och kommer tillbaka så kan man se spår efter dom igen och få dammsuga, men återigen när vi är där håller de sig borta.

Svar på tråden Skadedjur i hyrd semesterbostad