• Anonym (Johanna)

Klamydia och gravid?

Förra gången jag var gravid smittade min sambo mig med klamydia. Han hade haft det sen innan vi träffades (antagligen) så blev kanske smittad innan jag var gravid. Jag var både arg och orolig men det gick bra iallafall, barnet är 2 år nu. Det upptäcktes i vecka 7 och jag fick behandling. Hade inga symtom då.

Nu är jag gravid igen i vecka 8 och har symtom som liknar UVI (ont / obehaglig känsla i magen och svider lite när jag kissar) men blir så rädd för att det är klamydia igen. Isåfall skulle han ju behövt vara otrogen och det lovar han att han inte har men vet inte om jag kan lita på det 100%, det har krisat lite mellan oss några gånger .. Har beställt hemtest som inte har kommit än, ska ringa barnmorskan imorgon också och be att få kolla om jag har UVI, kanske ska be dom kolla klamydia också men det känns jobbigt att behöva säga att jag är rädd för att min sambo har varit otrogen och så ska det stå i journalen.. 

Om man är gravid och har klamydia , hur bråttom är det? Gör några dagar skillnad? Tänkte om jag kan vänta på hemtestet.. Nån som vet något eller har någon erfarenhet? Och finns det nån som har haft klamydia under graviteten och det har gått bra? Förra gången gick ju bra men då upptäckes det tidigare ..

• Svar på tråden Klamydia och gravid?
  • Kirenaj68

Hemtesterna är nog bra om man vet hur man gör, men vårdcentral är alltid säkrast.

• Anonym (Johanna)
    Kirenaj68 skrev 2024-07-09 00:53:33 följande:

Hemtesterna är nog bra om man vet hur man gör, men vårdcentral är alltid säkrast.

Tack för svar!
    Jag har gjort hemtest förut , de är från 1177 (gratis) och inte krångligt alls , man skickar tillbaks det och får svar efter några dagar. Men frågan är väl hur bråttom det är.. Förhoppningsvis får jag hem testet imorn så vet inte vad som går snabbast. 
  • Anonym (O)

Hade du symtom sist du fick klamydia? Finns det anledning att tro att han skulle varit otrogen? Mest sannolikt är det kanske bakteriell vaginos eller uv. Försök tänka positivt tills motsatsen är bevisad..

• Anonym (Johanna)
    Anonym (O) skrev 2024-07-09 12:08:54 följande:

Hade du symtom sist du fick klamydia? Finns det anledning att tro att han skulle varit otrogen? Mest sannolikt är det kanske bakteriell vaginos eller uv. Försök tänka positivt tills motsatsen är bevisad..

Nej inga symtom då vad jag vet, hade ont i magen men tror det berodde på graviditeten och en cysta. 
    Nja alltså det har varit lite dåligt mellan oss några gånger men han vet också att jag ammar vårt barn fortfarande så hade han haft oskyddat sex med nån annan skulle han ju kunnat smitta mig med nått som jag skulle kunna smitta barnet med till och med i värsta fall .. så jag tror väl och hoppas att han inte skulle göra det. 

Var på vårdcentralen och urinstickan visade inget men de skulle skicka det på odling , sjuksköterskan sa att de inte brukar testa för klamydia. Får nog hemtestet imorgon. Hade CRP på 25 men det kan var för att jag är lite förkyld.

Svar på tråden Klamydia och gravid?