• Förvirrad 89

Vad kan man känna efter 12 år? Stanna eller gå?

Blir snart tokig på mina grubblerier kring mitt äktenskap. Är det värt att vara kvar när man dagligen funderar på om det är rätt eller skall man bedöva sina känslor och satsa allt eftersom mycket ändå är fint.

Vi är båda i 35 års åldern utan barn. Tillsammans i 12 år och gifta i ca 5 år. Turbulent relation med svåra bekymmer/härskartekniker från min mans sida under minst 10 års tid. Känt mig allt mer förminskad och nedbruten, en tomhet etc. Detta har lett till avsaknad av intimitet som successivt ökat på sig till att totalt avstanna för ca 2 år sedan (dock fortsatt kramar och pussar men inget mer). Jag tror min kropp "sa ifrån" pga bristande respekt från min mans sida. Känslorna liksom försvann, skavdes bort av hårda ord och en ständig rädsla för bråk. 

Så långt för står jag att det låter som ett solklart val att lämna. MEN det finns också mycket gott. Det har alltid funnits en genuin kärlek från min man, en omtanke, uppmärksamhet och engagemang som är fantastiskt. Jag har alltid känt mig sedd och attraktiv i hans ögon. Vi har ett stort gemensamt socialt liv, ett fint hus och en bra ekonomi tillsammans. Vi lever jämställt avseende hushållssysslor, åker på underbara resor, besöker restauranger etc som vi båda har som primära intressen i livet. 

I vintras började vi i parterapi (jag hade önskat detta i ca 8 år men min man hade vägrat). Det blev aningen bättre och han började förstå att allt inte var mitt fel (vilket annars var vanligt påstående). Detta till trots tyckte jag det gick för långsamt och  våras orkade jag inte mer. Jag förklarade att jag ville lämna honom. Efter detta gjorde han en HELOMVÄNDNING. Han öppnade upp sig om våra problem för vänner/sin chef (han är annars mycket tystlåten kring sådant) Han gick ned i arbetstid för att kunna reparera relationen (tidigare har jobbet varit prio ett). Han började gå i egen terapi på två ställen utöver vår gemensamma. Han fick verkligen en insikt om vad alla hans ord och agerande orsakat för skada hos mig. Han är genuint ångerfull och den kalla/hårda/nyckfulla delen av honom är som bortblåst. Mycket av hans tillkortakommande kan vi se härstammar från hans uppväxt där vissa brister fanns. Han inser det nu och tar ansvar för hur han låter sitt förflutna påverka hans agerande idag. Är kärleksfull, mogen och medveten.

Han harr alltså alltid varit en jättefin kille som på många sätt är perfekt för mig. Men jämsides med honom har det funnits en elak/kall person som sårat och krossat. Hela tidien har jag hoppats, försökt förmå honom att bli av med den dåliga biten. Och nu har det då äntligen skett och jag känner mig övertygad om att den är borta på riktigt.

Problemet är att mina känslor också har blivit annorlunda. Jag känner inte den amorösa kärlek som jag önskar att jag gjorde. Känner inte den attraktion som krävs för att jag skall vilja ha närmare intimitet än en kram/puss. Han ser bra ut, han är supersnäll och kärleksfull nu, vi har en relation som på alla andra sätt är perfekt. Men det känns ändå tomt och jag är rädd att jag kommer leva utan sex resten av mitt liv om jag fortsätter med honom. Det känns tråkigt. Samtidigt känner jag mig fånig som ens överväger att "kasta bort" ett nu helt perfekt äktenskap bara för att jag inte har lust att ha sex med maken.   

Lost och ledsen och undrar om någon varit i liknande sits? Har lusten kunnat komma tillbaka när den andra verkligen bättrat sig? Vad är egentligen rimligt att känna efter 12 år oavsett?

• Svar på tråden Vad kan man känna efter 12 år? Stanna eller gå?
  • Hjelm

Utifrån låter det som att du gett detta alla försök som finns och att ni inte kommer längre. Då är det upp till en själv att bestämma om detta är gott nog eller om man vill vidare. 

• Förvirrad 89

Ja, det stämmer såklart!

Men är så vilsen i om man kan tänka sig att det ändå GÅR att få det bra igen efter flera år där allt varit i botten? när själva grundkänslan/kärlekskänslan försvunnit... Hur länge kan man kämpa innan man ger upp? 

• Anonym (Mia)

Ja det går att få det bra igen. 

Det är inte så konstigt att du fortfarande känner som du gör. Du Behöver gå igenom din process för att komma ifatt och få tillbaka tilliten fullt ut.  Det räcker inte med att din man omvandlas till den perfekta mannen. Du måste på riktigt våga tro att det ska bestå.Och naturligtvis få bekräftat att det kommer bestå. 

Jag tror det behövs mer tid. Det går fortare att få det bra på pappret att att få det bra inombords. Tycker av det du beskriver låter som om ni har dom bästa förutsättningar att kunna få det du vill ha. Känns som det är dumt att kasta bort det. 

Tror det kan vara bra om du också går i egen terapi, för du har säkert mycket dom också behöver bearbetas. Gör du det?

• Anonym (Särbo)

Sedan jag blivit änka så skulle jag aldrig någonsin kunna flytta ihop med någon igen, och jag lever som särbo. Det är så mycket bättre, och ingen som bestämmer över mig. Jag gör vad jag vill, men har ändå en underbar vän och känner mig aldrig ensam.

• Anonym (Jessica)

Läste bara första raderna och det räckte. Lämna.

• Anonym (Mia)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-07-15 14:19:49 följande:

Läste bara första raderna och det räckte. Lämna.

Håller inte med. Alla förhållanden går igenom kriser. Kan man komma igenom dom blir det ofta riktigt bra men det kräver jobb. 

Ts man tar sitt ansvar och jobbar på sin del. Hade han inte gjort det hade jag svarat som dej. 

• Förvirrad 89
    Anonym (Mia) skrev 2024-07-15 13:21:03 följande:

Ja det går att få det bra igen. 

Det är inte så konstigt att du fortfarande känner som du gör. Du Behöver gå igenom din process för att komma ifatt och få tillbaka tilliten fullt ut.  Det räcker inte med att din man omvandlas till den perfekta mannen. Du måste på riktigt våga tro att det ska bestå.Och naturligtvis få bekräftat att det kommer bestå. 

Jag tror det behövs mer tid. Det går fortare att få det bra på pappret att att få det bra inombords. Tycker av det du beskriver låter som om ni har dom bästa förutsättningar att kunna få det du vill ha. Känns som det är dumt att kasta bort det. 

Tror det kan vara bra om du också går i egen terapi, för du har säkert mycket dom också behöver bearbetas. Gör du det?

Ja, jag har faktiskt börjat i egen terapi också. Finns en sån frustration, sorg och ilska inom mig. En känsla av att ?såhär skulle inte livet bli?. Och nu när allt är ?bra? igen så blir jag ändå inte av med den. 

Tror att jag kommer kunna förlåta det mesta och vi har det verkligen trevligt och mysigt. Men det är allt. Jag vill ju känna nån form av passion/attraktion som gör att denna relation skiljer sig mot ex en fin vänskapsrelation. Kan man efter så lång tid känna attraktion? Någon form av pirr? Eller är jag bara naiv som tror det. Borde jag nöja mig när allt annat är så bra.

Det svåra är att jag vill ha barn, men det är ju klurigt att få till utan sex?

• Anonym (Jessica)
    Anonym (Mia) skrev 2024-07-15 14:42:27 följande:

Håller inte med. Alla förhållanden går igenom kriser. Kan man komma igenom dom blir det ofta riktigt bra men det kräver jobb. 

Ts man tar sitt ansvar och jobbar på sin del. Hade han inte gjort det hade jag svarat som dej. 

Fast ts har inte mått bra ens för 10 år tillbaka , då är det väl ändå ingen mening . Hon känner dig nedbruten. Nej, inget jag tror ner man borde bygga på. 
  • Anonym (Jessica)

Är själv ingen som drar i första hand men hon har ju inte trivs någon gång då knappt , om de hade problem för redan 10 år sedan. Det var liksom i början?..

• MsM84

Eftersom han verkligen har tagit till sig och förändrats, vad tr du om att ge er ett år och först då ta ställning? Du behöver tid att landa i att han har förändrats och bearbeta det. Jag tänker också att det måste vara påfrestande att gå och fundera hela tiden. Om det inte är betydligt bättre då är det dags att gå vidare.

Svar på tråden Vad kan man känna efter 12 år? Stanna eller gå?