• Anonym (ts)

Klimakteriet eller bara stress?

Jag är en 49-årig kvinna. De senaste åren av mitt miv har varit intensiva. Inte bara dåliga saker, men mycket jobb, ny roll på jobbet, omorganisation, flyttade ihop med min sambo osv. Sen, det riktigt dåliga, är att mitt ena barn blev svårt sjuk i början på året. Det är på väg åt rätt håll nu men har varit mycket oro.

Jag har under våren och sommaren ofta känt mig ledsen, fast jag egentligen har ett bra liv med mycket att vara tacksam över. Normalt sätt brukar det kunna gå år mellan gångerna jag gråter men nu kan jag bryta ihop ibland ens utan direkt orsak.

Jag förstår att jag haft en jobbig tid, och det får man ju acceptera, men undrar också om det kan vara hormoner som spökar. I övrigt har jag svårt att sova på morgnarna, jag har gått upp lite i vikt, och känner mig trött och sliten på ett sätt jag inte brukar göra. Samtidigt har jag inte hunnit träna så mycket som jag vill, och jag är tyvärr en typisk stressätare så det kan ju finnas multipla orsaker. 

Jag har hormonspiral och har inte haft mens på över tio år så jag vet inte alls hur min cykel är, om den finns kvar överhuvudtaget. 

Tror ni jag kan bli hjälpt av hormoner eller kosttillskott? Jag vill inte känna mig så här ledsen. Tips och råd mottages tacksam.

• Svar på tråden Klimakteriet eller bara stress?
  • Anonym (reaktion)

låter som en reaktion på att ditt barn varit svårt sjuk. och mycket annat som hänt i livet. du stressäter och sover dåligt (också stress).

sedan kan det ju vara en kombination med klimakteriet, men låter mest som stressreaktioner.

jag hade sökt mig till en kurator. kanske behöver du sjukskriva dig nån vecka eller 3-4 veckor.

• Anonym (Kan vara..)

Jag tycker det låter mycket som klimakteriet. Åtminstone var det exakt så för mig, förutom att jag inte hade hade några p-piller eller spiral så jag fick även tecken genom långdragna eller obefintliga mensperioder innan. 

Just det där med känsligheten, att saker känns gråare och tristare, samt lite viktökning känns suspekt likt. Det kan förstås vara både stress enbart eller stress/klimakteriet i kombination. Klimakteriet gör ofta att man inte är lika stresstålig heller ( om du känt av något liknande?). 

Det finns hemmatester man kan göra om det känns viktigt med snabbt svar. 

• Anonym (Kan vara..)

Glömde skriva det med sömnen. Jag har fortfarande efter fler år i klimakteriet sömnproblem. Sover alldeles för få timmar, och känner mig seg och trött på dagtid.

• Anonym (Kan vara..)

Om det visar sig att du är i klimakteriet så kan du prova bockhornsklöver. Det i kombination med 5htp har åtminstone tagit udden av det värsta för mig. 

Jag har inte mycket problem med svettningar och sånt, utan det psykiska har varit mest påfrestande. Har nästan lyckats göra mig ovän med allt och alla. Jag säger inte att det hjälper så bra som HRT, men om man inte kan ta hormoner ( som jag), så är det iaf mer hjälpsamt med en någorlunda lindring för humörsvängningar etc.

• Anonym (Känner igen mig)

Det låter definitivt som (för)klimakteriet kan bidra med en del av besvären. 
    För mig hjälper det att ta 350 mg magnesium på kvällen. Jag sover bättre, vaknar inte stup i kvarten och jag känner mig inte lika seg och glömsk dagtid. 

Jag är 48, och innan jag fattade vad det berodde på så trodde jag att jag höll på att bli knäpp för jag hade total hjärndimma och minne som en guldfisk. 

• Anonym (ts)

Tack för tips om hemmatest. Det ska jag göra. Det vore nästan skönt om det var klimakteriet för då kanske det kan hjälpa med något tillskott, eller medicin. Om inte annat lite placebo att känna att jag gör något. Jag är inte riktigt redo att sjukskriva mig, tror att jobb ändå är bra för mitt mående i längden.

• Anonym (klimakterieförnekare)

Mycket troligt klimakteriet, jag har haft en helvetes resa 49-51 år men nu har det äntligen blivit stabilare igen.

Gå till VC och låt dem kolla hormonnivåer, det finns en massa olika sätt att må bättre, både med och utan läkemedel.

Tips:

- Lyssna på Klimakteriepodden

- det finns en FB-grupp "klimakteriekärringar" där man kan skriva av sig och få förstahandsinfo av alla som har testat diverse preparat redan.

Svar på tråden Klimakteriet eller bara stress?