Jag tycker det är rätt taskigt att hänvisa till: "hur man känner för" när någon vill veta hur tusan man bör klä sig.
1) på arbetsplatsen behöver du kläder som förmedlar det du vill förmedla och vanligtvis vill du vara stilig/snygg/professionell utan att varenda dag hålla på och ha panik.
Fundera på vad du brukar ha på sig, vad som "funkar" och vad du inte kännt dig bekväm i.
Se till att ha minst 5 fungerande outfit's.
2) i privatlivet behöver man ju både ha kläder som fungerar för hobby/ärenden/städning/fest.
Gällande modeller, färger, smycken, smink och frisyr är det ju en fråga om att hålla ögon och öron öppna. Kanske dags att exempelvis fråga frisören, eller någon kompis om vad den personen tycker.
Det finns mängder av principer och regler att hitta på youtube.
Jag gillar rådet att matcha handväska (eller ryggsäck) och skor. Jag gillar också rådet att "balansera upp saker. Så tycker du att det känns för ungdomligt/tantigt/romantiskt ha en detalj som är tvärtom. Ett annat knep att begränsa antalet färger....
Som förälder har man ju inte oceaner av tid, så personligen vill jag att det mesta i min garderob ska fungera på jobbet. Likaså vill jag att allt ska fungera att enkelt tvätta och faktiskt inte behöva strykas. Vidare använder jag oftast jeans på höst, vinter och vår, men på sommaren har jag istället 4-5 klänningar och två väldigt diskreta kjolar. Utifrån att värmeböljan oftast är 10-14 dar.