• Anonym (Mamman)

Hur klä sig som 44-åring?

Som kvinna 44 år och 3 barnsmamma undrar jag hur sjutton man ska klä sig?? Jag är 167 cm och väger 56 kg, så ganska liten och har väl en ok kropp. Men med tanke på min ålder bör man klä sig därefter. Många säger att man ska klä sig som man vill men det ska samtidigt vara passande kan jag tycka. Vill varken se tantig ut eller klä sig som en 17 åring. Så kvinnor 35+ hur klär ni er i sommar? Känner mig totalt lost!! 

• Svar på tråden Hur klä sig som 44-åring?
  • Anonym (mitt i livet)

En fin sommarklänning är väl aldrig fel, oavsett figur?

Jag blir 52 snart och struntar i min ålder Vill jag ha kort kjol och höga klackstövlar på jobbet så har jag det för mina ben är jäkligt snygga!

• Anonym (Leoless)

Typ så här funkar också enligt mig. Kan även kombineras med en t-shirt till. 
  • Anonym (gg)

Jag klär mig som jag känner. 

• Anonym (Oavsett)

Som du vill helt enkelt!Du är ung och åldern spelar inte roll längre.

• Anonym (som man vill)

Man klär sig som man vill oavsett ålder. 

• Anonym (Style)

Det är svårt att svara på utan att vara hur du ser ut. Kroppstyp, hår, proportioner, ansiktsdrag, färger osv spelar stor roll. Vissa passar i lätta flygiga material utan tvära linjer medan andra passar bättre i tunga material osv. Samma gäller smink och frisyr, smycken och accessoarer. 

Personligen ser jag pigg och fräsch ut i gräddiga färger som ljusa jeans och gräddvita böljade blusar i ganska tungt tyg. Jag passar bäst i silver och mjuk makeup utan hårda strama linjer osv. Det jag ser fräsch och yngre ut i kan se otroligt tantigt ut på någon annan. Svart, skrikiga färger och för figurnära kläder ser överdrivet och billigt ut på mig medan det passar otroligt bra på min väninna som ser både elegant och fräsch ut i chockrosa sidenklänning med sina mörka korkskruvslockar och fräknar. .

Så svaret på din fråga är att du behöver ta reda på vad som passar just dig för det finns ingen enkel regel att följa som passar alla. 

• Anonym (Process)

Jag tycker det är rätt taskigt att hänvisa till: "hur man känner för" när någon vill veta hur tusan man bör klä sig. 

1) på arbetsplatsen behöver du kläder som förmedlar det du vill förmedla och vanligtvis vill du vara stilig/snygg/professionell utan att varenda dag hålla på och ha panik.
    Fundera på vad du brukar ha på sig, vad som "funkar" och vad du inte kännt dig bekväm i. 
    Se till att ha minst 5 fungerande outfit's.

2) i privatlivet behöver man ju både ha kläder som fungerar för hobby/ärenden/städning/fest. 

Gällande modeller, färger, smycken, smink och frisyr är det ju en fråga om att hålla ögon och öron öppna. Kanske dags att exempelvis fråga frisören, eller någon kompis om vad den personen tycker. 

Det finns mängder av principer och regler att hitta på youtube. 

Jag gillar rådet att matcha handväska (eller ryggsäck) och skor. Jag gillar också rådet att "balansera upp saker. Så tycker du att det känns för ungdomligt/tantigt/romantiskt ha en detalj som är tvärtom. Ett annat  knep att begränsa antalet färger.... 

Som förälder har man ju inte oceaner av tid, så personligen vill jag att det mesta i min garderob ska fungera på jobbet. Likaså vill jag att allt ska fungera att enkelt tvätta och faktiskt inte behöva strykas. Vidare använder jag oftast jeans på höst, vinter och vår, men på sommaren har jag istället 4-5 klänningar och två väldigt diskreta kjolar. Utifrån att värmeböljan oftast är 10-14 dar.

• Räkan77

Om du inte vill klä dig som en tonåring så är det ju bara att undvika de affärer/avdelningar som vänder sig mot tonåringar. Tex på HM kollar jag inte på kläder på Divided eftersom det mesta visar magen. Men jag handlar från de övriga avdelningarna utifrån vad jag tycker är snyggt och passar mig.

• Anonym (g)

Spelar väl ingen roll vilken ålder du har? Se hellre till figur, proportioner och färger som klär dig och vad för plagg som tar fram det finaste i dig. 

Med dina mått så verkar du ha en slank och snygg figur som många strävar efter. Dölj inte denna bakom pösiga plagg. Bara ett råd från en som avskyr det rena sopsäckmode som är oversize. 

• Anonym (Mamman)

Tack ni som gett mig tips. På jobbet har jag uniform (är sjuksköterska) så det är på fritiden jag känner mig så förvirrad och fult klädd. Blir oftast att jag drar på mig träningstights eller jeans på morgonen (oavsett sommar eller vinter). Sminket är mascara och lite foundation. Hår i tofs 🙈. 

• Knipper

Tror absolut inte Du behöver tänka så. Du är skapt sådan och ta vara på det, njut istället. 

• Anonym (Abc)

Klä dig i det du trivs med. Jag är lika gammal som dig och jag har min grundstil som jag trivs med och så hjälper tonårsdottern mig med input kring detaljer om vad som är modernt (som typ hög eller låg midja, längd på långbyxor, tajt eller lössittande).

• Anonym (Process)

Ett jobb som "kräver" uniform, och en viss uppsyn, kombinerat med att ha en del privat gör ju att ens stil blir lite lidande.

Jag tycker det låter som att du behöver fundera lite på hur du vill gå klädd under fritiden och bara bli lite mer aktiv. Känner du att du "bara" har på dig jeans och träningskläder är det väl dags att bestämma om detta är okej, eller om du mer aktivt ska välja stil.

• Anonym (Abc)
    Anonym (Process) skrev 2024-07-17 22:13:27 följande:

Jag tycker det är rätt taskigt att hänvisa till: "hur man känner för" när någon vill veta hur tusan man bör klä sig. 

1) på arbetsplatsen behöver du kläder som förmedlar det du vill förmedla och vanligtvis vill du vara stilig/snygg/professionell utan att varenda dag hålla på och ha panik.
    Fundera på vad du brukar ha på sig, vad som "funkar" och vad du inte kännt dig bekväm i. 
    Se till att ha minst 5 fungerande outfit's.

2) i privatlivet behöver man ju både ha kläder som fungerar för hobby/ärenden/städning/fest. 

Gällande modeller, färger, smycken, smink och frisyr är det ju en fråga om att hålla ögon och öron öppna. Kanske dags att exempelvis fråga frisören, eller någon kompis om vad den personen tycker. 

Det finns mängder av principer och regler att hitta på youtube. 

Jag gillar rådet att matcha handväska (eller ryggsäck) och skor. Jag gillar också rådet att "balansera upp saker. Så tycker du att det känns för ungdomligt/tantigt/romantiskt ha en detalj som är tvärtom. Ett annat  knep att begränsa antalet färger.... 

Som förälder har man ju inte oceaner av tid, så personligen vill jag att det mesta i min garderob ska fungera på jobbet. Likaså vill jag att allt ska fungera att enkelt tvätta och faktiskt inte behöva strykas. Vidare använder jag oftast jeans på höst, vinter och vår, men på sommaren har jag istället 4-5 klänningar och två väldigt diskreta kjolar. Utifrån att värmeböljan oftast är 10-14 dar.

Grejen är ju att ts inte skrev något om att hon inte har koll på mode utan att hon frågade utifrån "klä sig för sin ålder". Och det finns liksom ingen "stil för 44-åringar" utan det är ju bara att följa modet på precis samma sätt som man alltid har gjort men kanske mindre slaviskt än när man var yngre.
  • Anonym (Mia)

Modet är så varierat idag så det är svårt att bli helt fel. Tonårskläder säljs ju i vissa typer av butiker och tantkläder som vänder sig till äldre hittar man också i vissa affärer. Allt däremellan funkar för medelålders så det handlar ju om tycke och smak. Själv ser jag inga problem med jeans, det har jag nästan alltid eller svarta byxor. Och till det en blus eller tröja. På sommaren klänning eller shorts och t-shirt/blus. Kanske tråkigt men så tycker jag de flesta klär sig i min ålder om man inte har jobb där man behöver vara mer uppklädd. Är 45. Jag undviker kortkort och urringat men det har nog alltid gjort som vuxen. 

Svar på tråden Hur klä sig som 44-åring?