• Anonym (Cykel)

Stöld av cykel, juridik

Hej
    Min cykel blev stulen för ett par månader sedan. Typ ett år sedan kanske det var?

Idag när jag var på promenad i ett område jag aldrig gått igenom, i närheten där jag bor såg jag min cykel! Är rätt säker på att det är den, för modellen är väldigt ovanlig och i och med hur nära det är hem så tänker jag att det borde vara den. 

Hur som helst, går det att "bevisa" att det är min, eftersom en nyckel som passar en cykel inte ska gå att använda på andra cyklar, därmed borde det vara rätt enkelt att bevisa att det är min, om inte "ramlåset" förstörts på något sätt. 
    Jag var dum nog att aldrig anmäla att den blivit stulen, kanske är vad som behövs för att kunna bevisa något.

Vad tror ni?

Finns väl inget bevis på att det är min antar jag... Så surt.

• Svar på tråden Stöld av cykel, juridik
  • Anonym (Cykel)

Jag har inget kvitto på cykeln då jag köpte den av en bekant... så det kanske blir ännu svårare att bevisa då att den är min, förutom med nyckeln då.

• Anonym (Bill)

Stjäl tillbaka den. Det gjorde jag med min cykel som också vart stulen för ett par månader sen 

• Anonym (Donna)
    Anonym (Cykel) skrev 2024-07-19 14:05:56 följande:

Jag har inget kvitto på cykeln då jag köpte den av en bekant... så det kanske blir ännu svårare att bevisa då att den är min, förutom med nyckeln då.

De lär högst sannolikt bytt låset.
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Bill) skrev 2024-07-19 14:41:54 följande:

Stjäl tillbaka den. Det gjorde jag med min cykel som också vart stulen för ett par månader sen 

Den kanske är vidaresåld, om ts snor tillbaka den så begår hon ett brott.
  • Studentpappa

Man håller ordning på sina cyklar genom ramnumret som är unikt. Utan det blir det rätt svårt att bevisa om du "snor" tillbaka den.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Cykel)
    Studentpappa skrev 2024-07-19 14:46:02 följande:

Man håller ordning på sina cyklar genom ramnumret som är unikt. Utan det blir det rätt svårt att bevisa om du "snor" tillbaka den.

Lätt att vara efterklok. Jag borde ha hållit koll på ramnumret, det är sant.
    Jag tänker självklart INTE försöka sno tillbaka den. Men tänkte bara om det går att anmäla till polisen och bevisa att det är min liksom.. 
  • Anonym (Nej)

Även om du kan bevisa att cykeln är din med kvitto, nyckel, ramnummer, allt så FÅR DU INTE STJÄLA TILLBAKA CYKELN!!! Du begår ett brott då och det måste gå via polisen. Om du inte ens anmält den stulen så lär det vara helt kört, tyvärr.

• Anonym (Nej)

Dessutom har du ju inga som helst bevis för att det är din cykel så gå till polisen nu kommer inte heller hjälpa, tyvärr.

• Anonym (Cykel)
    Anonym (Nej) skrev 2024-07-19 15:13:09 följande:

Även om du kan bevisa att cykeln är din med kvitto, nyckel, ramnummer, allt så FÅR DU INTE STJÄLA TILLBAKA CYKELN!!! Du begår ett brott då och det måste gå via polisen. Om du inte ens anmält den stulen så lär det vara helt kört, tyvärr.

Har inte tänkt stjäla tillbaka cykeln... det var inte ens min idé. Min enda fråga var ju hur man kan (om man kan) bevisa att det är min cykel, trots att jag inte gjorde anmälan i tid.

Men skulle självklart gjort stöldanmälan direkt när den blev snodd. Dumt av mig att inte göra så.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Cykel) skrev 2024-07-19 15:19:16 följande:
    Har inte tänkt stjäla tillbaka cykeln... det var inte ens min idé. Min enda fråga var ju hur man kan (om man kan) bevisa att det är min cykel, trots att jag inte gjorde anmälan i tid.

Men skulle självklart gjort stöldanmälan direkt när den blev snodd. Dumt av mig att inte göra så.
    Det är ändå viktigt att påpeka att det skulle vara ett brott.

Nej, du kan tydligen inte bevisa att cykeln är din eftersom du saknar kvitto med ramnummer.
  • Anonym (Nej)

Ärligt talat så kanske det inte ens är din cykel!

• Anonym (Q)

Något liknande hände mig för flera år sedan. Jag låste cykeln för de hade inte ens bytt lås utan bara satt på ett slanglås. Jag satte också upp massor av planscher med foto om att min cykel var borta runt deras portuppgång och cykelställ. Fick ett telefonsamtal om att de hittat min cykel efter några dagar ...

Polisen gjorde inget mer än att ta emot min anmälan.

• Anonym (Cykel)
    Anonym (Nej) skrev 2024-07-19 15:32:21 följande:

Ärligt talat så kanske det inte ens är din cykel!

Det är mycket möjligt!
  • Grusibrallan1

Jag stal tillbaka min cykel en gång, men det var efter bara 2 dagar. Det är en väldigt speciell cykel till utseendet. Jag testade min nyckel i ramlåset Och den passade, men själva låsbygeln var avklippt.  jag ringde polisen, men de rekommenderade min att bara göra en anmälan, men att de inte kunde komma till platsen eller liknande. Alltså oklart om den skulle finnas kvar där när/om de kikade på ärendet. när jag hittade min cykel så var den olåst och låg slarvigt slängd så jag cyklade helt enkelt hem den bara och låste den med ett nytt lås. Cyklar fortfarande på samma cykel till jobbet varje dag nu flera år senare. Hade den varit borta en längre tid och om det verkade som om någon faktiskt använde den seriöst och den var låst etc så hade jag tänkt att någon nog (omedvetet) köpt den av tjuvarna och då hade jag inte agerat på samma sätt Eftersom även den personen då hade drabbats av en stöld, men av mig. 

• Anonym (Bill)
    Grusibrallan1 skrev 2024-07-19 22:51:39 följande:

Jag stal tillbaka min cykel en gång, men det var efter bara 2 dagar. Det är en väldigt speciell cykel till utseendet. Jag testade min nyckel i ramlåset Och den passade, men själva låsbygeln var avklippt.  jag ringde polisen, men de rekommenderade min att bara göra en anmälan, men att de inte kunde komma till platsen eller liknande. Alltså oklart om den skulle finnas kvar där när/om de kikade på ärendet. när jag hittade min cykel så var den olåst och låg slarvigt slängd så jag cyklade helt enkelt hem den bara och låste den med ett nytt lås. Cyklar fortfarande på samma cykel till jobbet varje dag nu flera år senare. Hade den varit borta en längre tid och om det verkade som om någon faktiskt använde den seriöst och den var låst etc så hade jag tänkt att någon nog (omedvetet) köpt den av tjuvarna och då hade jag inte agerat på samma sätt Eftersom även den personen då hade drabbats av en stöld, men av mig. 

Fast om någon köpt den så kan den tala om från vem och då vet man vem tjuven är. Vill den som köpt den inte tala om från vem så vet man att den medvetet köpt en stulen cykel eller är tjuven 
Svar på tråden Stöld av cykel, juridik