• Anonym (TS)

Tvestjärtar inne , vad gör man?

Bor i lägenhet en trappa upp.. aldrig varit med om det förut men nu senaste dagarna har jag sett flera tvestjärtar inomhus. Inte så trevligt..

Vi har ofta balkongdörren öppen och vädrar mycket för det blir lätt varmt i lägenheten och ventilationen är inte superbra (det ska fixas nästa år tydligen). 

Någon mer som har haft tvestjärtar inne? Varför kommer de in?  Vad kan man göra? Gör de någon skada? Beror det på att man städar för dåligt? Tycker att jag städar ofta men har småbarn som vänder upp och ner på lägenheten så helt perfekt städat är det ju inte direkt alltid. 

• Svar på tråden Tvestjärtar inne , vad gör man?
  • Anonym (Hobbyentomologen)

De har säkert börjat röra lite på sig nu när det är ordentligt varmt och kvavt, men är helt ofarliga och gör ingen skada inomhus. Det är inte för att du städar dåligt! Tvestjärtarna kommer med största sannolikhet in av misstag och vill helst bli utomhus. Vet inte riktigt hur du ska förhindra att de kommer in mer än att kanske ha tunna gardiner eller nät för dörrar och fönster så att de inte kryper in lika lätt. Men det är väldigt harmlösa djur om de råkar komma in. 

Kuriosa är att de är en av relativt få insekter som är yngelvårdande. De har små hålor där de ömsint tar hand om sina ägg och nyckläckta ungar, och de håller ihop som familj rätt länge. Så de är rätt söta, inte bara "läskiga kryp". 🙂

• Anonym (TS)
    Anonym (Hobbyentomologen) skrev 2024-07-20 17:03:11 följande:

De har säkert börjat röra lite på sig nu när det är ordentligt varmt och kvavt, men är helt ofarliga och gör ingen skada inomhus. Det är inte för att du städar dåligt! Tvestjärtarna kommer med största sannolikhet in av misstag och vill helst bli utomhus. Vet inte riktigt hur du ska förhindra att de kommer in mer än att kanske ha tunna gardiner eller nät för dörrar och fönster så att de inte kryper in lika lätt. Men det är väldigt harmlösa djur om de råkar komma in. 

Kuriosa är att de är en av relativt få insekter som är yngelvårdande. De har små hålor där de ömsint tar hand om sina ägg och nyckläckta ungar, och de håller ihop som familj rätt länge. Så de är rätt söta, inte bara "läskiga kryp". 🙂

Tack för svar :) Vad bra att de inte gör någon skada och bra att det inte är för att jag städar dåligt haha.. Jag har fångat de som jag har sett med glas och släppt ut dom, får väl fortsätta göra det. Låter ju lite gulligt att de tar hand om ungarna :)
Svar på tråden Tvestjärtar inne , vad gör man?