• Anonym (vilsen)

Vill han verkligen ändras?

Hej.
    Min sambo sedan 1 år tillbaka har äntligen insett att det han gjort mot mig under vår relation inte är ok. Han har varit fysiskt våldsam, utsatt mig för kontroll samt psykisk misshandel. Han blev polisanmäld av en nära anhörig till mig i vintras, men har inte varit hjälpsökande förens nu när jag legat på honom ett tag kring det hela. Jag sa till honom att han måste söka hjälp för sina problem oavsett om vi är med varandra eller inte, men då fick jag som svar att han bara vill söka hjälp om vi är med varandra. Jag vill tro på honom, men min magkänsla säger annat. Han säger att han skäms över allt han gjort mot mig och att han inte vill göra så mer. Hade ni trott på hans ord? 

• Svar på tråden Vill han verkligen ändras?
  • Anonym (Mx)

Varför fortsätter så många kvinnor med att försöka få till en förändring hos vissa män som uppenbarligen har problem? Ni kämpar och kämpar.. välj en snäll kille istället. Kanske lite tråkigare, men man slipper en jävla massa problem.

• Anonym (Hell no!)

Nej! Och att han redan varit våldsam när ni bara bott ihop i ett år gör det nejet ännu starkare! Han säger det han vet att du vill höra för att du ska stanna kvar. Han älskar inte dig, han älskar att han har makt och kontroll över dig.

• Anonym (vilsen)
    Anonym (Mx) skrev 2024-07-22 18:24:53 följande:

Varför fortsätter så många kvinnor med att försöka få till en förändring hos vissa män som uppenbarligen har problem? Ni kämpar och kämpar.. välj en snäll kille istället. Kanske lite tråkigare, men man slipper en jävla massa problem.

Välj en snäll kille..

Du tror alltså att kvinnor skulle välja någon som slår de på första dejten? Han var perfekt i början! 
  • Anonym (Mx)
    Anonym (vilsen) skrev 2024-07-22 18:28:32 följande:
    Välj en snäll kille..

Du tror alltså att kvinnor skulle välja någon som slår de på första dejten? Han var perfekt i början! 
    Men nu vet du ju att han inte är det. Så varför går du och hoppas på att han ska förändras?
  • Anonym (Hell no!)
    Anonym (vilsen) skrev 2024-07-22 18:28:32 följande:
    Välj en snäll kille..

Problemet är att vi ofta stannar trots varningssignalerna. Ni har varit sambos i bara ett år och det är redan kaos. Det blir inte bättre. 

För egen del har jag nyss tagit mig ut ur en dålig relation efter 20+ år. En relation med mycket psykisk misshandel, att tassa på tå för att inte reta upp eller göra fel, oro gör att något ska gå snett och jag ska få skulden. Det tog ett par år innan det började komma smygande så smått. När jag har bett om parterapi har det viftats bort. Nu när det helt plötsligt blev allvar, att jag lämnar, då vill han att vi ska gå i terapi, han ska sluta med alkoholen etc. Nej, det är för sent. Jag tror inte på honom längre.

Snälla, gör inte samma misstag och stanna när han redan nu visat sina rätta färger.
  • Anonym (vilsen)
    Anonym (Mx) skrev 2024-07-22 18:34:23 följande:
    Men nu vet du ju att han inte är det. Så varför går du och hoppas på att han ska förändras?
    För jag älskar honom något otroligt och vill ge honom en chans att bli bättre.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (vilsen) skrev 2024-07-22 18:42:53 följande:
    För jag älskar honom något otroligt och vill ge honom en chans att bli bättre.
    Du har inte statistiken med dig i dina förhoppningar. Men ingen annan kan avgöra vilket beslut du tar själv.
Svar på tråden Vill han verkligen ändras?