• Anonym (Äpple)

Går det att byta mejladress på Apple ID?

Som ni Apple användare vet så loggar man in med sin mejladress på Apple ID.

Hur gör man om man vill byta den adressen? Vad händer rent praktiskt? Händer något alls bortsett från att man har en annan inloggnings-adress?
    Man måste logga in på alla enheter med den nya mejladressen antar jag.
    Måste man skaffa nytt lösenord och nya säkerhetsfrågor också?

Försvinner allt man har sparat och köpt under den första mejladressen? Knappast troligt men frågar ändå.

Mitt ID blir låst hela tiden så jag antar att någon försöker logga in gång på gång. Det har hållit på sen april så jag har tröttnat på att låsa upp och byta lösenord hela tiden och ser ingen annan utväg än att byta mejladress på inloggningen.

• Svar på tråden Går det att byta mejladress på Apple ID?
  • Anonym (Nej)

Du kan inte byta mailadress.
    Det du får göra är att skaffa ett nytt apple-id med ny adress.
    Då har du inte kvar saker du köpt med det gamla id:t.

• Anonym (Logga in)

Logga in på ditt appleid på din dator (eller webbsida i telefonen) och sen går du till dina inloggningsuppgifter. Där kan du byta epostadress, lägga till betrodd epost/telefonnummer för extraverifiering om du tappar bort lösenord etc. Det du har under ditt appleid blir kvar. 

• Anonym (Logga in)
    Anonym (Nej) skrev 2024-07-22 22:41:25 följande:

Du kan inte byta mailadress.
    Det du får göra är att skaffa ett nytt apple-id med ny adress.
    Då har du inte kvar saker du köpt med det gamla id:t.

Det går visst. Gjort flera gånger på det id jag haft kopplat till jobbkonto. Då har jag bytt jobbmail utan problem. 
  • Anonym (Äpple)

Så högst upp i menyn under inställningar där ens nuvarande Apple ID mejl är så går man dit och ändrar till den nya mejladressen?
    Då försvinner ens gamla mejladress och den nya adressen är nu ens ID?
    Efter det antar jag att man måste logga in på alla iPhones och iPads man har med den nya mejlen men att allt annat är som det alltid har varit?
    Måste man ändra nånstans som i facetime, imessage och på sådana ställen till den nya adressen?

• Anonym (Äpple)

Jag är lite nervös för det här alltså... jag vill inte förlora 15+ år av allt eller bli utelåst.

Är det så här jag ska göra som länken?

support.apple.com/sv-se/109353

Och allt som händer då är att själva mejladressen kopplad till Apple ID som man loggar in med på app store, iTunes etc blir den nya adressen?
    Den gamla försvinner?
    Behöver jag byta lösenord, återställningsmejladress, säkerhetsfrågor och andra saker eller är det verkligen bara ID-mejlen som ändras?

Nervös som sagt...

Svar på tråden Går det att byta mejladress på Apple ID?