Mina barn är vuxna och det är för sent för mig att få fler barn sedan minst tio år, men jag kan fortfarande fundera över vem trean i så fall skulle ha blivit... Vi hade redan namnen klara, och jag tänka att det skulle ha kunnat finnas en tjej som heter M. eller en kille som heter R., med vårt efternamn, och som skulle vara 19 eller 20 år gammal nu. Jag tänker på hur han eller hon kunnat se ut, och sådant. Tänker att jag velat ha en lite större familj.
...men när de här tankarna kommer över mig finns det ett foolproof sätt att få stopp på det, jag skriver nämligen dagbok och har gjort länge. Då tar jag fram dagböcker från när jag var gravid, födde, småbarnsåren... och läser om hur jobbigt allting var, hur trött jag var, hur jag längtade efter att barnen skulle bli större så jag skulle få lite egentid.Då blir det så tydligt att det aldrig skulle ha GÅTT att ha ett barn till, då hade jag gått in i väggen.
Fast det jag EGENTLIGEN önskar är att jag skulle ha kunnat ha tre barn, men att det hade funnits mer avlastning och hjälp. Att vi hade varit rika, så att vi hade kunnat ha en inneboende barnflicka t.ex., det hade varit det allra bästa... Men nu hade vi inte den möjligheten, och då var det ändå vettigast att stanna vid två barn.