• snokissen

Olja till underlivet - bra el dåligt?

Jag har köpt Weledas olja till underlivet så att man inte så lätt ska spricka vid förlossningen - mest av psykologiska skäl för att jag känner mig orolig. Är det någon som provat den och vet om den har någon effekt?

• Svar på tråden Olja till underlivet - bra el dåligt?
  • johannadarling

Jag undrar också! Har precis köpt den.

• vallmon

Hej på er!

Jag använde apotekets mandelolja som min bm rekomenderade förra grav och de funkade, men om de verkligen var oljan som gjorde de vet man ju inte. men jag vågar inte chansa denna gång så här smörjs det för glatta livet!..*L*

Hälsn Jenny

• MayaS

Om jag ska vara helt ärlig så tror jag att när det gäller att spricka under förlossningen så gör olja varken från eller till.

Däremot är det inte skadligt att smörja med olja, och är bättre för underlivets slemhinnor som så än att använda tvål osv...

Har ett väldigt känsligt underliv själv och har plågats av svamp rätt mycket men har inte haft några problem med det efter att jag började använda ACOs intimolja... tror även att det är mildare att använda olja efter förlossningen.

Har förövrigt fött 2 barn då jag inte använt olja och inte spruckit...

• Linda 24

Det här har jag inte hört talas om.
    Ska man smörja när man dushar? Eller vad är rekommendationerna?
    Värför säger aldrig min barnmorska något till mig!!!

• annamuu

hmm jag undrar också! När ska man börja smörja?? Jag är bara i v 18 så jag antar att jag inte behöver börja ännu....?

• AmandaPitkänen

apotekets mandelolja ska vara bra och man ska börja smörja ca 1 gång om dagen från v 30-34 nångång, innan dess gör det ingen "nytta" ändå... men sen om det alltid hjälper vet jag ju inte, man kan ju spricka trots flitigt smörjande..

• snokissen

Det står att man ska börja i v 34 och jag fick anvisningen (av en representant för företaget som råkade vara i affären den dagen) att man ska smörja ca 10 min per gång ett par gånger i veckan. Man kan antingen ta 10 min på en gång eller ett par min efter att man t ex kissat och torkat sig. Det ska i alla fall smörjas på torr hud, som jag förstår det. Vet som sagt inte om det har någon som helst effekt, men det skadar ju inte. Jag går så mycket på toa att jag känner mig helt utsliten av toapappret, så det blir säkert inte sämre.

• Linda 24

Jo, det är väl som bristningar och allt annat -väldigt induviduellt.
    Men tron kan försätta berg!
    Och det gör nog inte saken sämre.

• Filippinan

Man ska liksom massera in den. Det står på förpackningen 10 min åt gången - länge! Från 34 veckan. Betyder det 33+0 eller 34+0?

• Snova

Jag trodde inte alls på det där med olja, tänkte att det var som att smörja in magen, en myt. Men så började jag gå på KS pga förlossningsrädsla. En av alla saker jag var superrädd för var att spricka allvarligt. Överläkaren jag träffade där sa att det är mkt bra att smörja i förebyggande syfte. Naturligtvis är det ingen garanti, man kan spricka ändå men hon ansåg alltså att det var bra. Jag blev förvånad men smorde glatt! Hon rekommenderade Apotekets Intimserie men det går såklart bra med annan olja/fet creme också!

• Filippinan

Snova: smorde du in i slidöppningen också eller bara mellangården? Med Weledas olja tror jag bara man "får" smörja i mellangården så man kanske ska ha en annan olja som komplement om man ska smörja i slidöppningen?

• Lina78

Jag tror att vill man smörja så ska man göra det, det kan bli en mental förberdelse - och kanske de skapar en trygghet hos vissa. Men jag tror på att vi är födda med den "muttan" och den mellangården som vi har och det kan ingen olja ändra på. Jag vet många kvinnor som har fått problem med svampinfektioner isamband med smörjandet, men det är upp till var och en och vad vi tror på. Så är mina tankar.

• vallmon

Hej igen!

Min bm rekomenderade att smörja efter dusch eller bad 1 gång per dag och de gjorde jag förra gången och så även denna gång. Bm sa att vi duschar och badar väldigt mycke nu förtiden och de torkar ut våra slemhinnor så vi spricker lättare.

Hälsn jenny

• vallmon

Hej igen!

Min bm rekomenderade att smörja efter dusch eller bad 1 gång per dag och de gjorde jag förra gången och så även denna gång. Bm sa att vi duschar och badar väldigt mycke nu förtiden och de torkar ut våra slemhinnor så vi spricker lättare.

Hälsn jenny

• ninen och J

Jodå, det finns faktisk forskning som visar att det fungerar. Kan hänvisa om ni är intresserade. Men då ska det vara massage också, inte bara smörja. Man tar på olja och töjer och drar liksom ut vävnaderna där nere lite med fingrarna.

Sen tror jag den mentala biten är jätteviktig - om man tror på att bebis kommer att kunna passera igenom där utan problem så är det säkert lättare att slappna av, och gör man det är risken för att spricka mindre. Är så trött på alla liknelser med basketbollar och vattenslangar! Det funkar ju bevisligen!

• Tozza

Vad är det för olja ni smörjer med? Jag har ACOs intimolja från apoteket, är det den? Och hur/var smörjer man inden. *närgågna frågor * Kanske är bra å börja smörja nu, är i v30.

• Väduren06

Tänkte gå ner till apoteket o shoppa en olja nu när jag läste det här, även om det bara e psykiskt så kanske det hjälper, e jätterädd för o spricka.. Vad är det för olja man ska köpa? Eller är det försent för mig o börja smörja? Är i vecka 38..

• Summerlover

Apotekets mandelolja och intimolan har jag blivit rekomenderad av bm. Ta detta under hela grav och innan förlossning.

KRAM

• Valetta

Jag har smörjt mitt underliv med mandelolja i flera veckor för jag tror att det är bra. Hud som är elastisk borde ju kunna töja sig lättare... Kanske är det psykiskt men då kan det ju få vara det!

Är i vecka 38

• ökenblomman

På min profylaxkurs fick jag lära mig att man ska ha med sig oljan till förlossningen och be barnmorskan olja in just när barnets huvud ska komma. Det lär hjälpa.

Svar på tråden Olja till underlivet - bra el dåligt?