• Anonym (Nervös)

Ont vid spiralinsättning?

Hej. 

Är mitt uppe i en skilsmässa från min man och eftersom han varit steriliserad i 15 år så har jag inte behövt skydda mig. 
    Men det är dags nu. 

Hur har ni upplevt insättning av spiral? Har hört att det gör jätteont att sätta in.  Det ska annars  vara ett säkert skydd och skönt att slippa tänka på p-piller varenda dag. 

• Svar på tråden Ont vid spiralinsättning?
  • Anonym (Laura)

Katastrofalt ont skulle jag säga.
    Har gjort det två gånger, tredje gången avbröt jag och barnmorskan fick skriva ut minipiller istället. Hon föreslog en manlig gynekolog som visst kunde bedöva innan  men den sprutan hör ju också fasansfullt ont.

• Anonym (J)

Jag har inte haft ondare än lätt mensvärk samma Dag, men det är individuellt. Rådet brukar vara att ta 2 Alvedon innan. 

• Anonym (Hej)

Jag fick min insatt när jag var sövd på sjukhus efter misslyckat försök hos Bm. Dom skickade en remiss och sen fick jag tid ganska snabbt därefter 

• Anonym (Mb)

Min åkte in utan smärtstillande, men jag har också bakåtlutad livmoder. En kompis fick sövas så vad du väntar kan vi nog inte spekulera i. Men hoppas det går bra för dig! Ta alvedon och Ipren innan 😊 

• Anonym (Mia)

För de allra flesta går insättandet bra, annars skulle ju metoden inte finnas. Jag har haft 3 st. Som mest har det varit likvärdigt med ett venöst blodprov. Liksom som en kortvarig, nypande känsla. Jag har inte tagit alvedon/ipren innan då det inte finns några belägg för att det har annat än en placeboeffekt på den typen av smärta, men är man orolig så skadar det ju inte att ta ett par alvedon.

• Anonym (KL)

Jag känner ett kort nypande och lite obehag, definitivt inte något som gör att jag drar mig från att sätta in eller ta ut igen. Det tog bara någon minut, har gjort det tre gånger.

• Anonym (Olika)

Det där är väldigt olika. Satte in spiral innan jag fick barn, gjorde sjukt ont! Även långt efteråt så jag tog ut den till slut. Nu, något äldre och fött barn, inga problem! Kändes inte ett dugg! Tog en Ipren före för säkerhets skull.

• Anonym (Laura)
    Anonym (Hej) skrev 2024-07-26 15:18:10 följande:

Jag fick min insatt när jag var sövd på sjukhus efter misslyckat försök hos Bm. Dom skickade en remiss och sen fick jag tid ganska snabbt därefter 

Alltså, söver de ens för en sån sak?
    Känns för jävligt med tanke på att min kompis fick byta knäleden vaken...
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Laura) skrev 2024-07-26 17:21:56 följande:
    Alltså, söver de ens för en sån sak?
    Känns för jävligt med tanke på att min kompis fick byta knäleden vaken...
    Uppenbarligen går det. Trist för din vän.
  • Anonym (Annica)

Jag tyckte att det gjorde ont, men det går ju ganska snabbt, så det är inget jag tänker så mycket på. Jag tänker att det är ungefär som en vaccination, när man ger blod (själva sticket), att rycka bort en vaxremsa eller slå tån i ett bordsben. 

• Anonym (gg)

Sista gjorde riktigt ont, gångerna innan det (5 st) har det bara stuckit till lite.

• Anonym (?)

Jag fick hormonspiral insatt när jag var i 30-års åldern, inga graviditeter innan. Gynekologen sa att det antagligen skulle göra ont men det gjorde det inte, varken vid insättandet eller efteråt.  Både jag och läkaren var förvånade. 

Fast tråden kanske avhandlar kopparspiral? 

• Anonym (Marina)

Jag trodde på fullaste allvar att jag skulle dö. I några sekunder. Sen var det över, och jag är väldigt nöjd med spiralen.
    Men själva införandet var en smärta som inte liknar något annat.

• Anonym (Nervös)

Tack för alla svar. 

Får fundera vidare på hur jag ska göra. Det verkar smidigt..... men för vissa smärtsamt...... hhmmm.....

• Anonym (Cancer)

Det är inte så himla smidigt alltså. Det är cancerframkallande. Män kan väl använda kondom istället. Vad gör det för skillnad?

• Anonym (Annica)
    Anonym (Nervös) skrev 2024-07-26 23:57:09 följande:

Tack för alla svar. 

Får fundera vidare på hur jag ska göra. Det verkar smidigt..... men för vissa smärtsamt...... hhmmm.....

Är du extremt smärtkänslig/rädd för smärta?
    För mig finns det många värre känslor/situationer än då man upplever en kortvarig fysisk smärta... Visst gör det ont att slå tån i bordsbenet, men man har ju glömt det strax efter. Att det gör ont att vaccinera mig gör inte att jag låter bli att göra det. 
    De få sekunderna det gjorde ont när jag satte in spiral har jag aldrig funderat efter i efterhand. 
  • Anonym (gg)
    Anonym (Cancer) skrev 2024-07-27 03:23:45 följande:

Det är inte så himla smidigt alltså. Det är cancerframkallande. Män kan väl använda kondom istället. Vad gör det för skillnad?

Hur är det cancerframkallande?
  • Anonym (Nervös)
    Anonym (Annica) skrev 2024-07-27 08:18:26 följande:
    Är du extremt smärtkänslig/rädd för smärta?
    För mig finns det många värre känslor/situationer än då man upplever en kortvarig fysisk smärta... Visst gör det ont att slå tån i bordsbenet, men man har ju glömt det strax efter. Att det gör ont att vaccinera mig gör inte att jag låter bli att göra det. 
    De få sekunderna det gjorde ont när jag satte in spiral har jag aldrig funderat efter i efterhand. 
    Nej. Skulle inte säga att jag är extremt smärtkänslig, bara nojjig. Tänkte ta kontakt med en barnmorska nästa vecka. 
  • Anonym (JB)

Det gör svinont på mig, både att sätta in och ta ut. Numera görs det bara under sedering. 

Svar på tråden Ont vid spiralinsättning?