• Anonym (Arg och missnöjd)

Vill aldrig passa vår dotter!

Jag och min man har en 2-årig dotter tillsammans. Vi bor med gångavstånd till hans föräldrar medan mina föräldrar bor ca 7 mil från oss. Mina föräldrar är kvar i arbetslivet medan min mans är pensionärer. Trots att de bor nära och är pensionärer har de aldrig velat vara barnvakt till våran dotter så vi får lite egentid. Det gör mig lite arg faktiskt. Hur kan man vara så ointresserad av sitt (enda) barnbarn? Är alla av dagens pensionärer så ego och självupptagna? Det är inte så att vi ber om barnvakt hela tiden, men några gånger per halvår liksom hade varit önskvärt. Är extra trött nu när jag är gravid med tvåan. Funderar på att ta upp saken till diskussion men är rädd att det kommer urarta fullständigt då. Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Vill aldrig passa vår dotter!
  • Anonym (Man)

Det går att önska, men inte kräva. Dom har gjort sitt och har inget ansvar för era barn eller att ni är trötta och vill ha egentid. 

Om ni vill ha mer egentid så ska ni inte skaffa fler barn.

• Anonym (Ida)

Är det så att de inte vill, eller kan de vara att de är oroliga för att inte orka, att inte kunna hålla uppsikt och något händer tex?
    De kanske har krämpor, synproblem, vågar inte ta ansvar för ett så litet barn? Det var ju länge sedan de var småbarnsföräldrar. Det kanske blir annorlunda när hon är lite större?

• Studentpappa

Du ska inte ta upp det men pappan kan göra det, de är hans föräldrar. Sen är det upp till dom i slutändan, några ggr per år borde väl dina föräldrar kunna rycka in också så långt bort bor de knappast.. 

Farsan åkte 30 mil enkel för att hjälpa syrran när dom hade småbarn. Våra föräldrar ställer alltid upp men så gör vi detsamma för dom och ju äldre de blir ju mer behövs det.

Ride it like you stole it
  • Anonym (nja)

Been here, read that.

• Anonym (Nej)

NI valde att skaffa barn. Ni kan varken förvänta er eller kräva något av någon annan.

Och varför skaffa en till om ni inte orkar med en?

• Anonym

Man kan aldrig kräva att den äldre generationen ska hjälpa till med barnvakt eller hushållsarbete.
    De har haft barn med allt slit och ansvar det innebär.
    Man vet inte vad det beror på och inget de behöver förklara. De kan vara för trötta, ha ont, vara oroliga över att kunna hantera en livlig tvååring. Svår ålder, går och springer men lyssnar inte på tillsägelser.
    Jag blir lite förvånad att du lägger ansvaret för er egentid på dina svärföräldrar. Så till den grad att du funderar på att ta upp det med dem. Och är arg över det. Råd: ta inte upp detta med dina svärföräldrar. Du kan fråga om de vill vara barnvakt, men respektera deras svar. Det är du och din man som har ansvar för ert barn och ert familjeliv fungerar.
    En tvåring kan få förskoleplats och på så sätt avlastas familjen. Eller så får ni etablera kontakt med en barnvakt, finns företag för det.

• Anonym (Förstår dig)

Jag förstår hur du känner och håller helt med dig ts. Det är ju liksom inte så att man begär att mor- och farföräldrar ska ha småbarnen boende hos sig på halvtid. Barnvakt någon enstaka gång kan väl för bövelen inte vara så omöjligt. Jag undrar verkligen vad dessa egon skulle göra om föräldrarna till småbarnen omkommer i t ex en bilolycka. Skulle de ta sina barnbarn boende hos sig på heltid eller skulle de låta de försvinna till ett familjehem? Om det sistnämnda skulle vara valet så är sådana människor inte värda en hel dollar för mig.

• Anonym (Man)
    Anonym (Förstår dig) skrev 2024-07-27 22:34:08 följande:

Jag förstår hur du känner och håller helt med dig ts. Det är ju liksom inte så att man begär att mor- och farföräldrar ska ha småbarnen boende hos sig på halvtid. Barnvakt någon enstaka gång kan väl för bövelen inte vara så omöjligt. Jag undrar verkligen vad dessa egon skulle göra om föräldrarna till småbarnen omkommer i t ex en bilolycka. Skulle de ta sina barnbarn boende hos sig på heltid eller skulle de låta de försvinna till ett familjehem? Om det sistnämnda skulle vara valet så är sådana människor inte värda en hel dollar för mig.

Sådana människor? Du menar era föräldrar som fött er, uppfostrat er, gett er tak över huvudet och mat på bordet?

Om du väljer att skaffa barn så är det ditt och din partners ansvar. 

Däremot är det såklart trevligt om dom gillar att hjälpa till även när dom blivit äldre. Men så är det inte alltid. Man kan tycka att det är trist, det köper jag, men det är inget du kan lägga på dina päron.

• Anonym (Förstår dig)
    Anonym (Man) skrev 2024-07-27 22:47:50 följande:

Sådana människor? Du menar era föräldrar som fött er, uppfostrat er, gett er tak över huvudet och mat på bordet?

Om du väljer att skaffa barn så är det ditt och din partners ansvar. 

Däremot är det såklart trevligt om dom gillar att hjälpa till även när dom blivit äldre. Men så är det inte alltid. Man kan tycka att det är trist, det köper jag, men det är inget du kan lägga på dina päron.

Nu pratade jag om hur de kunde tänkas ställa sig i frågan om föräldrarna till småbarnen dör ,vilket borde vara en icke-fråga eftersom det är en självklarhet att man då tar över barnbarnen...eller? Jag är bannemej inte säker på att det är en självklarhet hos dagens egon till mor-och farföräldrar. Sedan må de ha matat mig, fostrat mig och givit mig tak över huvudet under alla år och jag underskattar inte det, men deras insatser ger de fortfarande inte rätten att skippa barnbarnen om jag dör, och skicka de vidare till främmande människor (vilket jag tror att många egon skulle göra, hoppas och önskar att jag har fel i den misstanken.)
  • Anonym
    Anonym (Förstår dig) skrev 2024-07-27 23:23:39 följande:
    Nu pratade jag om hur de kunde tänkas ställa sig i frågan om föräldrarna till småbarnen dör ,vilket borde vara en icke-fråga eftersom det är en självklarhet att man då tar över barnbarnen...eller? Jag är bannemej inte säker på att det är en självklarhet hos dagens egon till mor-och farföräldrar. Sedan må de ha matat mig, fostrat mig och givit mig tak över huvudet under alla år och jag underskattar inte det, men deras insatser ger de fortfarande inte rätten att skippa barnbarnen om jag dör, och skicka de vidare till främmande människor (vilket jag tror att många egon skulle göra, hoppas och önskar att jag har fel i den misstanken.)
    Det är sociala myndigheter som placerar föräldralösa barn, så det är liksom inte bara att ta över.
    Om farföräldrarna är i 80årsåldern och har svårt att gå så kan det ju finnas skäl att de bor i annan familj.
Svar på tråden Vill aldrig passa vår dotter!