• Anonym (JK)

Partner som hävdar sig, jag skäms för honom

Jag har varit tillsammans med min kille i cirka ett år. Alltid känt vissa tveksamheter samtidigt som jag verkligen tycker om honom. En sak som jag fastnat i är dock att han inte känns så trygg i sig själv. Vilket visar sig främst när vi umgås med andra. Exempelvis mina vänner och min familj. Då känns det som att han känner att han behöver hävda sig genom att skryta. Han pratar ofta och långt om sig och vad han lyckats med vilket jag tycker är lite pinsamt. Samtidigt som han aldrig skämtar om sig själv vilket gör att han känns otrygg i sig själv.

Att jag skäms över honom gör att jag inte vill ta med honom till mina vänner. Börjar känns ohållbart att inte kunna dela livet ordentligt med den jag är tillsammans med. 

Nu funderar jag på om jag antingen kan säga det till honom och hoppas att det ändras (förstår dock att han inte direkt kommer bli tryggare i sig själv av att jag säger att han hävdar sig/skryter/pratar för mycket om sig själv men vet inte annars hur det ska lösa sig) eller om jag måste avsluta förhållandet för att det inte kommer funka. 

Jag har tidigare inte varit tillsammans med någon så länge och känner att jag därför inte har så mycket erfarenhet. 

Kan tilläggas att vi båda är i 25 års åldern. Gissar att han precis som de flesta kommer bli tryggare i sig själv med åren men känns kanske inte som att jag kan sitta och vänta på att åren går och han blir trygg i sig själv medan jag själv redan är det. 

Har ni några tips att ge?

• Svar på tråden Partner som hävdar sig, jag skäms för honom
  • Anonym (O)

Var tyst och låt honom skämma ut sig själv på egen hand. Du kan försöka byta ämne när han sätter igång.

• Anonym (H)

Istället för att gå runt och skämmas för honom, hade jag sagt till. Då får han en chans att veta dina känslor, hur han uppfattas och samtidigt kan prata ut om sina behov att hävda sig. Sedan är det upp till honom om han vill ändra sig/håller med

• Less is more

Eftersom du tycker mycket om honom så gör honom uppmärksam på problemet. Snällt och kanske med lite humor på det går.Han kan öva på att ta ett steg tillbaka och låta andra sköta snacket lite också. Allt hänger inte bara på honom.

Han kanske har lite dålig självkänsla och känner att ha behöver bevisa sig inför andra hela tiden. Han kanske är uppväxt i en sån familj också?

Själv har jag inga problem med folk som snackar på och är världsbäst på något - bara stämningen är god och andra också får en syl i vädret.

Bara han är hygglig mot andra samtidigt och inte ser ner på folk. Hans attityd bör vara att han även tycker om andra som de är. Då är det inte så farligt att han gärna går in i skrytläge :)

Du kanske oroar fig i onödan. Andra kanske inte bryr sig om detta som du gör?

• Zaxika

Det spelar kanske inte så stor roll vad det är du stör dig på och om det antingen är ett beteende som går att ändra eller om det går att ändra dina tankar om det. 

Jag hade hellre försökt styra om samtalet till något annat. En person som pratar mycket om sig själv kanske själv har svårt att fråga och visa intresse för andra. Kanske hellre köra lite parmiddag istället för att träffa hela kompisgänget. 

Jag tänker mer att det ofta är tvivlet som man ska utforska vidare. Tvivlet finns där för en anledning. När det finns tvivel så är min erfarenhet att ens partner inte är rätt. 

Svar på tråden Partner som hävdar sig, jag skäms för honom