• juliafulia

Är det vanligt att bli sjuk på sommaren?

Hej. Sitter med feber på ca 37-38 under fjärde dagen nu. När det närmar sig 38 så tar jag Alvedon, det blir typ vid 11 tiden och på kvällen, gillar inte att vara öm i kroppen när febern går upp. Ringde vc de sa att det är inget att oroa sig över, febern kan hålla i sig en vecka vid förkylning/covid. Har snuva och hosta för övrigt.
    Några fler som är sjuka nu? Berätta hur länge mm mm

• Svar på tråden Är det vanligt att bli sjuk på sommaren?
  • Anonym (Ja)

Klart att det är vanligt. Sjuk kan man bli året runt. Större risk för smitta vintertid däremot. En förkylning håller i sig lika kort eller lång tid oberoende av årstid så för att svara på din fråga med en inte alltför givande motfråga; hur långt är ett snöre? Du kan ju fundera på alla gånger i ditt liv du har varit sjuk förut så kan du nog göra en kvalificerad gissning.

• juliafulia
    Anonym (H) skrev 2024-07-29 13:52:17 följande:

Kanske TBE

Oj. Det tänkte jag inte ens på. Har man hosta då. Är visserligen vaccinerad, senast nu i maj. Är inte typ huvudvärk och så?
  • juliafulia
    Anonym (Ja) skrev 2024-07-29 13:46:29 följande:

Klart att det är vanligt. Sjuk kan man bli året runt. Större risk för smitta vintertid däremot. En förkylning håller i sig lika kort eller lång tid oberoende av årstid så för att svara på din fråga med en inte alltför givande motfråga; hur långt är ett snöre? Du kan ju fundera på alla gånger i ditt liv du har varit sjuk förut så kan du nog göra en kvalificerad gissning.

Jag kommer bara ihåg att jag var sjuk i covid 2021 och några mindre förkylnjngar. Därför frågar jag här.
  • Anonym (Ja)
    juliafulia skrev 2024-07-29 14:24:25 följande:
    Jag kommer bara ihåg att jag var sjuk i covid 2021 och några mindre förkylnjngar. Därför frågar jag här.
    Jo men du vet väl generellt hur det är att vara sjuk ändå? Så där har du svaret. Annars kan jag räkna upp vilka symptom man kan få med förkylning och att man kan ha mildare till svårare besvär av dessa och att det kan vara allt från ett fåtal dagar upp till över en vecka man är sjuk. Jag tror tyvärr inte att andras svar kommer att göra dig klokare nämligen.
  • juliafulia
    Lynx123 skrev 2024-07-29 14:31:31 följande:

Sjuk kan man bli när som helst. Krya på dig!

Men hur länge brukar man ha feber? Helt nojig över att jag är inne på fjärde dagen med feber morgon och kväll. VC är helt inne på att det är förkylning/covid
  • Anonym (Ja)
    juliafulia skrev 2024-07-29 14:58:50 följande:
    Tack, men det står ingen där om hur länge febern brukar hålla i sig. Det står bara att man skall söka vård efter fyra dygn med feber.
    En feber kan hålla i sig bra länge men normalt då upp till fyra dygn. Därefter ska man söka vård eftersom det då behöver kollas upp.
  • juliafulia
    Anonym (Ja) skrev 2024-07-29 16:51:57 följande:
    En feber kan hålla i sig bra länge men normalt då upp till fyra dygn. Därefter ska man söka vård eftersom det då behöver kollas upp.
    Ok tack. Jag åkte in på en jourmottagning. De tog sänka och sa att det är virus av något slag. Läkaren sa att han absolut inte är orolig. Nu är jag lugnare. Tack för svaren!
  • Anonym (Ja)
    juliafulia skrev 2024-07-29 22:45:06 följande:
    Ok tack. Jag åkte in på en jourmottagning. De tog sänka och sa att det är virus av något slag. Läkaren sa att han absolut inte är orolig. Nu är jag lugnare. Tack för svaren!
    Bra att du har kollat upp det.
  • Anonym (Förkyld)

Jag är förkyld sedan i fredags fast nu har febern släppt men jag känner mig fortfarande mat i kroppen.

• Anonym (Förkyld)
    Anonym (Förkyld) skrev 2024-07-29 23:45:32 följande:

Jag är förkyld sedan i fredags fast nu har febern släppt men jag känner mig fortfarande mat i kroppen.

Matt skulle det har stått istället för mat 
  • juliafulia
    Anonym (Förkyld) skrev 2024-07-29 23:45:32 följande:

Hur hög hade du? Gick den ned av sig själv?
  • Spucks

Sjuk kan man såklart bli när som helst. Och hur länge febern håller sig beror på mycket.

Se till att vila mycket och dricka mycket. Sedan borde man tänka på att febern är något meningsfullt när man är sjuk och att man därför inte borde sänka den hela tiden för att må bättre. Om du mår bättre efter febersänkande är du precis lika sjul som innan, du märker det bara inte. Därmot känner du dig piggare och gör saker som inte hade orkat annars, vilket betyder att din kropp använder onödig mycket energi åt det. Så sänk inte så länge febern inte är väldigt högt och du inte har mycket smärtor, utan låt febern vara och vila.

Krya på dig!

• Anonym (Förkyld)
    juliafulia skrev 2024-07-30 14:46:14 följande:
    Hur hög hade du? Gick den ned av sig själv?
    38,6 och febern gick ner utav sig själv  
Svar på tråden Är det vanligt att bli sjuk på sommaren?