• Actionisbest

Hpv virus

Hej!
    Jag har hpv virus.
    Fick det när jag var 18, är nu 34. Har inte haft symptom på ca 5 år nu. Har läst på nätet att det har självläkt om man inte har haft synliga symptom på ca 6 månader. Stod även att det är ?vilande? i kroppen.

Har frågat vården men blir inte klokare.

Behöver jag berätta för varje potentiell sexpartner att jag har viruset i mig?

För ett virus kan väl smittas via kroppsvätsko, tex en kyss?

Får ofta frågan om oskyddat sex. Är det elakt att riskera att smitta någon med viruset även om det står på nätet att det är vårtorna som smittar, och att man är självläkt om man inte haft synliga symptom på flera månader? Det står ju även att det är ?vilande? i kroppen.

Det tillhör inte smittskyddslagen.

Känns som om det finns risk att smitta någon endå om min vätska kommer i en annan människa. 

Hur skall jag tänka?

Uppskattar om någon vill ge mig råd(a)

• Svar på tråden Hpv virus
  • Aldous

Jag tvivlar starkt på att alla som har haft kondylom/HPV upplyser om det och har det varit symtomfritt så länge som du säger är det nog ingen fara.
    Sen tänker jag att om man frågar efter oskyddat sex bör man rimligtvis vara medveten om att det finns risker även om den andra parten inte uttryckligen meddelar eventuella sjukdomar.

• Anonym (Bgn)

Det sägs att de flesta har viruset ändå så spela roll. Och att man omöjligt kan veta vem som gav en det.

• Anonym (Bgn)

Det kan tydligen ta flera år innan man ens märket det, om man gör det 

• Anonym (Ella)

Hej! Jag hade hpv i ca 3 år som jag fick reda på genom cellprovtagning men även märkte av då jag blödde vid samlag. Jag började ta tabletter av chaga och hade inom loppet av 2 månader blivit av med hpv?n 😄 beställde ett hemmatest som då svarade negativt. Förstår att vården inte kan rekommendera ?vitaminer?, men tycker det är så synd att fler inte känner till denna mirakelsvamp!!

• Anonym (Maria)
    Anonym (Ella) skrev 2024-08-01 19:37:18 följande:

Hej! Jag hade hpv i ca 3 år som jag fick reda på genom cellprovtagning men även märkte av då jag blödde vid samlag. Jag började ta tabletter av chaga och hade inom loppet av 2 månader blivit av med hpv?n 😄 beställde ett hemmatest som då svarade negativt. Förstår att vården inte kan rekommendera ?vitaminer?, men tycker det är så synd att fler inte känner till denna mirakelsvamp!!

Jag hade det också tydligen när jag hade cellförändringar på livmodertappen för 10 år sen (men aldrig haft kondylom). Jag gjorde en konisering och sen när de har gjort cellprovtagningar efter det har jag fått veta att jag varken har cellförändringar eller HPV. Vet inte hur det funkar men då har jag det inte längre eller är det vilande? 
Svar på tråden Hpv virus