• Anonym (Magen)

Vad ÄR det för fel på min mage???

Jag har följande problem:

Uppblåst och gasig

Ont i magen (främst tarmarna; inte så ofta magsäcken), ömsom en svidande, "trasig" känsla, ömsom gas-knip, ömsom magsjukekänsla (som enstaka ggr åtföljs av illamående), och ofta två lr alla tre på en gång

Påtagligt mindre intensiva symtom efter toabesök, men sen ökar det successivt igen

Oftast varken hård lr lös i magen; däremot varierar det mycket när och hur ofta jag bajsar - det kan vara allt ifrån ett par ggr på en dag, till några dagar på raken utan ett enda toalettbesök, och det kan vara lite när som under dygnet

Faktorer som kan påverka:

Jag ser till att äta långsamt och tugga noga för att minimera mängden svald luft

Jag lever ett väldigt lugnt och ostressigt liv

Jag sover regelbundet och tillräckligt

Jag röker inte

Jag motionerar regelbundet (2-3 timmar rask promenad om dan)

Jag äter enligt FODMAP

Snälla - finns det nån som fattar vad detta är??? Jag har gjort både gastro- och koloskopi, men det är många år sen nu (ca 10 år sen). Då hittade de tecken på glutenintolerans och det var då jag började äta enl FODMAP. Men ändå har jag ff dessa problem i täta skov..
  • Svar på tråden Vad ÄR det för fel på min mage???
  • Anonym (Dr me)

Gå till en  näringsterapeut 

• Anonym (Magen)

Näringsterapeut? Är det samma sak som dietist?

• blomman 2

Jag vet inget om Foodmap men jag är glutenintolerant sedan 16 år tillbaka och jag kan inte äta något gluten eller något glutenfritt mjöl överhuvudtaget.
    Inte heller något på ris, majs , havre eller på potatis.
    Jag fick av misstag i mig havre för ett tag sedan och reagerade extremt mycket på det med gaser som var svåra att få ut och mycket svullen mage( tarmar) och blev lite hjälpt av matsmältningsenzymer av märket Holistic. 

Tog nästan 4 veckor att få bukt på magen efter misstaget med havren.
    För mig räcker ett kryddmått av ovan för att magen ska reagera så kraftigt.

• Anonym (Dr me)
    Anonym (Magen) skrev 2024-07-30 20:42:28 följande:

Näringsterapeut? Är det samma sak som dietist?

Vad gör en näringsterapeut?

Inom sjukvården jobbar man med symtombehandling, som är bra i vissa situationer, men näringsterapeuter och funktionsmedicinska terapeuter vill gå djupare och ta reda på orsaken till varför en människa blir sjuk.

Hur många blir hjälpta när de uppsöker en terapeut?

Vi Uppskattar att de kan hjälpa 80?85 procent av alla som söker hjälp. Och då ska man komma ihåg att många, kanske de flesta, redan sökt hjälp i den traditionella vården, utan att att de har fått den hjälp de behöver.

? Vi gör mycket som den traditionella sjukvården inte klarar av.

• Anonym (Magen)
    Blomman 2 
    FODMAP (inte foodmap 😊) står för fermentable oligosaccharides, disaccharides, monosaccharides and polyols - alltså olika sockerarter som är extra besvärliga mot magen.

Men alltså oj! Men... vad äter du då? Det blir ju inte mycket kvar inom ris-och spannmålsgruppen då? Sjukt handikappande förstås, även om det ju är skönt att du har hittat vad du tål och inte. Men så länge du undviker alla de produkterna så funkar det?
  • Anonym (Magen)
    Dr me
    Alltså, det där låter ju alldeles perfekt!!! Ska genast kolla upp!
  • blomman 2
    Anonym (Magen) skrev 2024-07-31 18:25:23 följande:
    Blomman 2 
    FODMAP (inte foodmap 😊) står för fermentable oligosaccharides, disaccharides, monosaccharides and polyols - alltså olika sockerarter som är extra besvärliga mot magen.

Men alltså oj! Men... vad äter du då? Det blir ju inte mycket kvar inom ris-och spannmålsgruppen då? Sjukt handikappande förstås, även om det ju är skönt att du har hittat vad du tål och inte. Men så länge du undviker alla de produkterna så funkar det?
    Ja, så länge jag undviker detta så funkar magen kanonbra ☺️
    Idag har jag inga problem alls med att hitta allternativ till det jag plockat bort. stor skillnad från 16 år tillbaka!
    Idag tex har jag ätit rostad sötpotatisstrips ( egengjorda förstås) med fläskfilé och bearnaisesås 🥰
    Måste läsa innehållsförteckningen på allt jag inte har ätit innan och sällan kan jag köpa något färdigt och måste laga allt från grunden vilket tar xtra tid men glad att magen funkar.
  • Anonym (Magen)
    blomman 2:
    Så underbart det måste vara! Ändå värt strulet bara man får må bra, tänker jag ❤️
  • Avenia

Mina magproblem försvann när jag minskade på sockret. Dvs socker även i limpa, fruktyoghurt mm.

• Anonym (Magen)
    Avenia - ja, alltså, jag ligger på under 4 E% i tillsatt socker, så... annars hade det ju absolut kunnat vara en anledning! Även om vanligt socker inte är lika illa som FODMAPs.
Svar på tråden Vad ÄR det för fel på min mage???