• En glad tjej

Är vi kvinnor ytliga på dejtingappar?

Jag satt och kollade på Instagram när det kom upp ett inlägg på Threads av en kille som var ute i dejtingdjungeln och som tyckte kvinnor dissade honom så fort han skickat en bild. Han uttryckte att han själv inte tyckte han var ful och förstod inte att de inte ville fortsätta skriva med honom. 

Jag var själv ute på en dejtingapp för några år sedan och jag kan erkänna att av alla de säkert flera hundra eller kanske till och med 1000 män som dök upp, gillade jag max 8 personers profilbilder. Jag anser att alla har rätt att ha sina preferenser och att man för den sakens skull inte är ytlig för det. 

Vad tycker ni? Ska vi börja skriva med alla, även om vi inte tycker de ser bra ut? 

• Svar på tråden Är vi kvinnor ytliga på dejtingappar?
  • Mandel

Utseende är viktigt och har inget med ytlighet att göra. 

Sedan är det milsvid skillnad på att se helt normal/alldaglig ut till vältränad modell eller rejält tjock

Man vill ha någon man tänder på/ blir attraherad av. Inget konstigt alls och då spelar både utsida och insida roll.
    Ett mindre fördelaktigt yttre kan förbättras genom en bra insida och tvärt om!
    Ett fördelaktigt yttre förfulas av ett taskigt inre.

Ytlig är man enligt mig om det bara är yta som gäller i alla sammanhang. 
    Märkeskläder, prylar, bilar, boende, massa resor osv och allt ska läggas ut med bilder på sociala medier. Gärna massa filter på selfiesarna och lite tillfixat med läppar, naglar, ögonfransar, fillers osv.
    Det är ytligt.

Att vilja dejta någon som man inte skäms för att visa sig ute med är inte att vara ytlig - och det behöver inte bara vara utseendet nu utan även hur "korkad" man är.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Jag)

Nej, det är du som har rätt här. För det första finns det väldigt många män som kraftigt överskattar sitt utseende (jaja, säkert kvinnor också men nu är män fokus här) och dessutom kan de ha skitdåliga bilder utöver det så man knappt ser hur de ser ut ändå. Självklart skriver man bara till de man attraheras av! Vi har ingen skyldighet att smeka en främlings ego eller vara så där "tycka synd om"-snäll! För mig är det främst en fråga om att vara praktisk. Varför ska jag slösa min tid och dessutom tända onödigt hopp hos en främling genom att sitta och småprata? Vet att jag behöver bättra mig och säga nej direkt, men jag jobbar på det. Det är bäst för alla. Och nej, självklart är man inte ytlig heller bara för att man inte chattar eller dejtar de man inte känner för.

• En glad tjej
    Mandel skrev 2024-07-31 07:25:00 följande:

Utseende är viktigt och har inget med ytlighet att göra. 

Sedan är det milsvid skillnad på att se helt normal/alldaglig ut till vältränad modell eller rejält tjock

Man vill ha någon man tänder på/ blir attraherad av. Inget konstigt alls och då spelar både utsida och insida roll.
    Ett mindre fördelaktigt yttre kan förbättras genom en bra insida och tvärt om!
    Ett fördelaktigt yttre förfulas av ett taskigt inre.

Ytlig är man enligt mig om det bara är yta som gäller i alla sammanhang. 
    Märkeskläder, prylar, bilar, boende, massa resor osv och allt ska läggas ut med bilder på sociala medier. Gärna massa filter på selfiesarna och lite tillfixat med läppar, naglar, ögonfransar, fillers osv.
    Det är ytligt.

Att vilja dejta någon som man inte skäms för att visa sig ute med är inte att vara ytlig - och det behöver inte bara vara utseendet nu utan även hur "korkad" man är.

Alla har ju olika smak och en person jag tycker ser bra ut tycker någon annan är ful! 

Jag minns också för flera år sedan när jag var inne på nån sida där man inte la ut bilder utan började skriva till varandra direkt istället och skickade sen bilder. Jag började skriva med en kille som verkade trevlig och när vi sedan skickade bilder typ dog jag inombords. Jag skämdes så men denna kille var verkligen inte attraktiv i mina ögon. Jag fick skriva som det var att jag inte tyckte det var lönt att fortsätta. Jag fick en "utskällning" tillbaka som heter duga, jag var en fitta osv. 
  • En glad tjej
    Anonym (Jag) skrev 2024-07-31 08:58:05 följande:

Nej, det är du som har rätt här. För det första finns det väldigt många män som kraftigt överskattar sitt utseende (jaja, säkert kvinnor också men nu är män fokus här) och dessutom kan de ha skitdåliga bilder utöver det så man knappt ser hur de ser ut ändå. Självklart skriver man bara till de man attraheras av! Vi har ingen skyldighet att smeka en främlings ego eller vara så där "tycka synd om"-snäll! För mig är det främst en fråga om att vara praktisk. Varför ska jag slösa min tid och dessutom tända onödigt hopp hos en främling genom att sitta och småprata? Vet att jag behöver bättra mig och säga nej direkt, men jag jobbar på det. Det är bäst för alla. Och nej, självklart är man inte ytlig heller bara för att man inte chattar eller dejtar de man inte känner för.

Jag har också märkt att vissa överskattar sitt utseende. Jag ser väl ok ut, inte den snyggaste, inte heller den fulaste. Jag anser precis som du, att jag inte vill lägga tid på någon som jag inte tycker är attraktiv, det är slöseri med tid. Jag har stött på män som inte klarar detta och då får jag höra att jag är äcklig, fitta mm. 

Nej, lägg inte energi på de du ändå vet om att du inte kommer bli attraherad av.
  • Anonym (Jag)
    En glad tjej skrev 2024-07-31 09:49:23 följande:
    Jag har också märkt att vissa överskattar sitt utseende. Jag ser väl ok ut, inte den snyggaste, inte heller den fulaste. Jag anser precis som du, att jag inte vill lägga tid på någon som jag inte tycker är attraktiv, det är slöseri med tid. Jag har stött på män som inte klarar detta och då får jag höra att jag är äcklig, fitta mm. 

Nej, lägg inte energi på de du ändå vet om att du inte kommer bli attraherad av.
    Ja men samma här, skulle säga att jag ligger över medel men känner mig väl inte som någon fotomodell direkt haha ;) Vill hitta någon i "min" liga, eller bättre. Inte träsktroll... Och man kan inte vara med någon bara för att de är snälla heller.

Fruktansvärd upplevelse du berättade om där innan! Men det var han som var en idiot och mtp hur han reagerade ska du vara evigt tacksam att du slapp honom. Har också fått min beskärda del av aggressioner, allt från att bli hotad med våld (!) till att hånas att jag kommer att vara singel för alltid. En del karlar tål inte att man säger "tack men nej tack" i vänliga ord.
  • Anonym (fundersam)

Skulle inte säga att vi är ytliga men vi faller för våra egna typer. Tror att det finns många "icks" som killar inte vet något om. Det är t.ex sjävklart att en kille inte är attraktiv om han lägger ut bilder på sig själv med andra tjejer eller bara fest sammanhang som att vara redlös är något som ska vara stolt över. Eller killar som rentav trollar och kanske är ute för att få en tjej - vilken som helst- och då när kvinnor blir genuina säger de att man är kräsen.

Själv träffade jag min nuvarande kille på tinder, vi har dejtat i 2 år. Innan dess hade jag varit på otaliga dejter med killar jag "gav en chans" till och med med killen som hade tatueringar när jag själv inte uppskattar det alls och killen som tog 0 initivativ till att planera någon dejt eller ses trots att han fortsatte att skriva. 

Så jag tror inte vi kvinnor är kräsna, det är bara att vi matchas med de som sen visar sig inte vara rätt för oss - AKA vi går bara på utseende och de snyggaste killarna är tyvärr oftast de skummaste också. 

• En glad tjej
    Anonym (Jag) skrev 2024-07-31 09:52:33 följande:
    Ja men samma här, skulle säga att jag ligger över medel men känner mig väl inte som någon fotomodell direkt haha ;) Vill hitta någon i "min" liga, eller bättre. Inte träsktroll... Och man kan inte vara med någon bara för att de är snälla heller.

Fruktansvärd upplevelse du berättade om där innan! Men det var han som var en idiot och mtp hur han reagerade ska du vara evigt tacksam att du slapp honom. Har också fått min beskärda del av aggressioner, allt från att bli hotad med våld (!) till att hånas att jag kommer att vara singel för alltid. En del karlar tål inte att man säger "tack men nej tack" i vänliga ord.
    Jag svarade nåt i stil med att det är jag som bestämmer vem jag vill träffa och med den attityd han visade skulle det bli mycket svårt för honom att träffa någon.

Men va? Blivit hotad med våld? Så skulle nog inte en kvinna bete sig om en man tackade nej till henne. Fruktansvärt! 
  • Anonym (Män är likadana)

Jag förstår inte det här riktigt. Ofta säger många män. Att vi kvinnor ska nöja oss. Att vi är bortskämda. Att det är därför många av oss är ensamma etc.

Själva tycker jag dom inte pratar om annat än just utseende när det kommer till oss kvinnor. Speciellt vikt. Vi måste vara smala, väga si så. Se ut som fotomodeller.
    Är alla dessa hunkar? Det tror jag inte. Då får väl dom nöja sig också.  Dessutom väljer män, partner efter utseende i större utsträckning. Enligt forskning.

Det verkar vara mer status hos män. Att ha en snygg tjej som han kan visa upp för sina s.k. polare. Du hör nästan aldrig en man prata om kvinnors intelligens t ex. Där kvinnor  istället kan påtala att en man är en bra människa, snäll, omtänksam etc.

• Anonym (Jag)
    En glad tjej skrev 2024-07-31 10:03:50 följande:
    Jag svarade nåt i stil med att det är jag som bestämmer vem jag vill träffa och med den attityd han visade skulle det bli mycket svårt för honom att träffa någon.

Men va? Blivit hotad med våld? Så skulle nog inte en kvinna bete sig om en man tackade nej till henne. Fruktansvärt! 
    Ja men visst är det så! En del killar verkar tycka att man ska vara tacksam att de kan tänka sig att träffa en, som om de vore världens gåva till kvinnorna. Men just en sådan bitter attityd gör ju att alla normala kvinnor skräms bort Förvånad

Japp, av en kille som bor här i stan dessutom så jag var snabb att blocka honom så han inte skulle kunna ta sig en ny titt på mina bilder ifall vi skulle ses på stan. Riktigt skrämmande var det! En annan kille här i stan var också så där obehagligt skrämmande och väldigt aggressiv även om han inte hotade med våld, men han kanske också hade kommit till den punkten om jag inte hade blockat honom. Han till och med skapade ett nytt konto för att kunna fortsätta skälla ut mig! Usch :(

Nej, kvinnor skulle knappast bete sig så! En del kan bli sura och vara hånfulla mot killar, men hota med våld? Nä, det lär inte vara vanligt.
  • En glad tjej
    Anonym (fundersam) skrev 2024-07-31 10:01:32 följande:

Skulle inte säga att vi är ytliga men vi faller för våra egna typer. Tror att det finns många "icks" som killar inte vet något om. Det är t.ex sjävklart att en kille inte är attraktiv om han lägger ut bilder på sig själv med andra tjejer eller bara fest sammanhang som att vara redlös är något som ska vara stolt över. Eller killar som rentav trollar och kanske är ute för att få en tjej - vilken som helst- och då när kvinnor blir genuina säger de att man är kräsen.

Själv träffade jag min nuvarande kille på tinder, vi har dejtat i 2 år. Innan dess hade jag varit på otaliga dejter med killar jag "gav en chans" till och med med killen som hade tatueringar när jag själv inte uppskattar det alls och killen som tog 0 initivativ till att planera någon dejt eller ses trots att han fortsatte att skriva. 

Så jag tror inte vi kvinnor är kräsna, det är bara att vi matchas med de som sen visar sig inte vara rätt för oss - AKA vi går bara på utseende och de snyggaste killarna är tyvärr oftast de skummaste också. 

Jag hade tur där. När jag väl bestämt mig för att jag ville hitta någon seriös efter min skilsmässa var min nuvarande partner den första jag seriöst började skriva med. Han var dessutom en av de typ åtta personer vars profilbild jag gillade. Jag gillade vad jag såg och när vi träffades visade det sig att han är inte bara snygg, har även humor, är snäll, behandlar mig väl och visar mig respekt och ömhet! 
Svar på tråden Är vi kvinnor ytliga på dejtingappar?